Laser combat

Eigenlijk moet dat gronddoel dan ook bestuurbaar zijn en een kanon hebben, lijkt me. Kunnen de niet-vliegers zich mee vermaken?

Ziezo, de eerste "massaproductie" is van de lopende band gekomen:

img0001s.jpg

img0002hq.jpg

Jawel, rond zonsondergang zou het wel eens windstil genoeg kunnen zijn, maar dan heeft Luuk andere dingen aan zijn hoofd (of lager...) :)
We zouden eventueel het nu even hand-held kunnen proberen in de zon. Dat is uiteindelijk wat we willen weten: is er nog bereik over in zonlicht? Het vliegen er bij is alleen maar een leuk extraatje.
Net het testje gedaan (hand held). Het is bewolkt, maar we hadden geluk met een straaltje direct zonlicht...

Laatst bewerkt door een moderator:
Okey, we hebben dus even gewoon voor de deur getest en hadden ook nog even vol de zon erop. Het bereik met de standaard LED's (we gebruiken er nu 2) was ongeveer 10 meter. Dat is met deze kleine vliegtuigjes prima te doen. De ontvangers hadden niet merkbaar last van de zon.

Er zijn nog LED's vanuit china onderweg met 6x zoveel vermogen, die heb ik helaas nog steeds niet binnen. Ik heb wel goede hoop dat het bereik daarmee tot zo'n 30 meter oploopt zodat het ook met de grotere/snellere kisten goed te doen is.

dit begint wel erg leuk te worden!

Als het bereik naar 30m opgeschroefd zou kunnen worden heeft dit echt een leuke toekomst.

30 meter moet ik nog maar zien gebeuren hoor, maar in principe is het wel mogelijk. We hebben al wel wat getest met een 0.5 Watt led, maar die had een stralingshoek van 120 graden oid, dus daar moet nog een lensje voor. Dat zal voor die 3 watter waarschijnlijk ook gelden.
Vanmiddag nog even 'echt' gecombat ipv met de hand vasthouden, en dat lijkt wel te werken. Er was erg veel wind en dat gecombineerd met een te zwaar belast/underpowered vliegtuigje was ik een beetje sitting duck. Luuk nam twee eenden mee naar huis... :)

Goed nieuws! :-D

Ik had terwijl ik wat aan het testen was de IR LED eens aan m'n oscilloscope gehangen en kwam erachter dat de duty cycle van de LED niet klopte met wat hij softwarematig zou moeten doen. Hij bleek veel te korte piekjes te hebben en ik vermoedde dat dit te kort was voor de ontvanger. Deze zou immers 35m moeten kunnen halen volgens de datasheet.
Er bleek een foutje te zitten in de IR software library; welke duty cycle ik ook probeerde, het veranderde niet. Na een tijdje van alles te proberen kwam ik erachter dat ik de waarden van twee variabelen omgewisseld waren. Dit heb ik aangepast en toen had ik netjes een duty cycle van 33% zoals het hoort.

Vervolgens heb ik geprobeerd binnen het bereik te testen met een losse ontvanger die ik op de computer aangesloten had. Nu bleek hij elke reflectie via de muren en andere objecten op te pikken. Zelfs als ik mij verstopte achter een vol wasrek ontving hij het signaal nog steeds! Het is nu niet meer mogelijk om binnenshuis buiten bereik te komen dus we moeten nog even buiten gaan testen wat het bereik nu echt is.
Volgens de datasheet van de ontvanger moet hij onder normale omstandigheden een bereik van 35m hebben maar aangezien we extra krachtige (dubbele)LEDs met een smalle bundel gebruiken zou het bereik nu zelfs nog een stuk meer kunnen zijn. Dat met alleen een software update :-D
(die 3W LEDs hebben we waarschijnlijk nu helemaal niet nodig, 'k heb ze wel toevallig vandaag binnen gekregen...)

Nu hebben we alleen het volgende probleem: het bereik is nu voor binnen veel te groot... Maar dit gaan we oplossen door een extra weerstand tussen de LEDs te zetten met een jumper erover. Wil je dan buiten combatten, dan zet je even de jumper erop en je bereik is vergroot.

Jelle fietst nu even deze kant op, dan gaan we weer even voor de deur meten wat het bereik nu precies is.

kijk, dat is goed nieuws :)

Mijn space scooter heb ik speciaal voorzien van een 6 kanaals ontvanger voor dit speeltje :P
(liefst dus met 2 functies, geweer en raket ofzo? :P hahahhaha)

@ Jelle: Als het maar opschiet!
@ Luuk: Kan ik mijn moduul krijgen met een vanaf de zender bedienbare schakelaar ipv een jumper? Als ik dan 'klem' kom te zitten kan ik met de schakelaar mijn probleem even oplossen.

groet,

Erik

@ Jelle: Als het maar opschiet!
@ Luuk: Kan ik mijn moduul krijgen met een vanaf de zender bedienbare schakelaar ipv een jumper? Als ik dan 'klem' kom te zitten kan ik met de schakelaar mijn probleem even oplossen.

groet,

Erik
Vals spelen door even meer vermogen te geven? dat is niet de bedoeling. Trouwens, als je met dit vermogen in de zaal schiet en iedereen valt ineens uit de lucht is dat ook zo lullig...;)

Dan moet ik dus leren om er een paar te missen. Wij in het onderwijs ontwerpen desgewenst voor elke leersitatie een oefening. Dat is vakkennis.

Erik

Back