Lasercut Grumman Goose prototype

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 3 jun 2014.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    kan je dat blokje niet beter van aluminium maken
    ik denk dat hout niet lang heel zal blijven
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Tijd zal het leren Jeroen ;)

    Mvg,

    Bart
     
  3. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Een één woord geweldig. Zie dit draadje net pas en heb mij per omgaande direct onverwijld geabonneerd.

    Heel veel succes. Ik hoop echt dat er een kit van uitkomt.

    Groetjes, Erik.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @ Erik , wat een leuke reactie , bedankt.

    Hier enkele foto's van de voortgang. Ik heb de afgelopen dagen niet veel aan de Goose te werken. De staart is deels beplankt en de bovenzijde van het achterrompdeel is ook beplankt. Verder de led's in het richtinroer gemaakt en de dummy stermotoren uit het plastic gehaald. Morgen de roeren bespannen , bowden-kabels inbouwen en de neuslijst van de staart verder in vorm schuren.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat is modelbouwen wel naar een ander niveau brengen zeg !!
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    bedankt Cor ,

    Vandaag het hoogte roer en richtingsroer bespannen. Ik heb folie van HK gebruikt en dit bevalt goed. De krimpkracht is wel behoorlijk sterk.

    Mvg,

    Bart


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Echt geweldig. Hier geniet ik van. Maar bestaat er een kans dat hier een kit van komt? Ik hoop het wel. Dit is ook één van mijn favoriete watervliegtuigen.

    Groetjes, Erik.
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Het is de zeker bedoelng dat er uiteindelijk een kt van komt. Er worden op dit monent 2 prototypen gebouwd. Één door Gary (morganmill/RC) en deze. Als deze toestellen succesvol hebben gevlogen zal er een kit uitkomen. Het is de bedoeling dat de kit voor het begin van de winter beschikbaar is.

    Mvg,

    Bart

    Gary's goose :

    [​IMG]

    Hier een filmpje van Gary. Hier is hij mogelijke watervlieglocaties aan het verkennen ;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Het lijkt net of die ruderhorn gewoon in ijle lucht vastgeschroefd zit. 8O

    Dat zal toch niet. :nooo:

    (Persoonlijk had ik een sperrholz ruderhorn mooier gevonden.

    Is wel iets lastiger folien. )

    Hij wordt wel schitterend mooi, hoor. :D

    Wanneer staat de maiden gepland? September? :p


    jan.
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @ Jan , de rudderhorns zijn beide op een triplex plaat geschroeft. Een sperholz rudderhorn , ook mooi ;)

    Mvg,

    Bart
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    De stuurkabels zijn gemonteerd dus nu kan de bodem worden beplankt. Hiervoor heb ik in rhino voorgesneden plankjes getekend. Dit pakt nog niet helemaal uit zoals ik wil. Volgende keer zal ik de plankjes was groter moeten maken zodat het wat minder fragiel is. Ook moet ik in rhino het vlak maken van de plankjes anders aanpakken.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Bart, dat is een erg grote hoek tussen stang en hevel. En met hevel bedoel ik niet het ding dat je op je hoogteroer hebt geschroefd, maar de lijn van scharnierpunt roer naar scharnierpunt quicklink. Die moet 90 graden op je aansturing staan om er voor te zorgen dat je roer naar beide zijden gelijk beweegt. Nu heb je een ingebouwde afwijking.
    Je krijgt 'm 90 graden door je roerhevel (nu bedoel ik wel dat opgeschroefde ding) verder naar achteren te zetten. Je moet het even uittekenen om te weten hoeveel.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Da's met de zender makkelijk te regelen.

    Maar als je down wilt geven zit het mechanisch gewoon niet echt lekker. :nooo:

    Heb je al even getest met de zender? :confused:


    jan.
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Waarom geen servootje in de staart , kabeltje kan je gemakkelijker wegwerken en gaat ook mooier zijn als zo'n plastic stang.

    Cor
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Je moet het eerst zoveel mogelijk mechanisch op orde hebben en dan kan je met de instellingen van je zender nog finetunen. Meteen naar de instellingen van je zender grijpen is geen goede praktijk.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Helemaal mee eens.

    Wat ik bedoelde is: dat de uitslag naar de ene kant wat groter is: daar valt nog mee te leven (zender etc.).

    De ongelukkige hoek waaronder de kwiklink etc.etc. down geven etc.: vind ik veel bezwaarlijker.

    Daarnaast ben ik het helemaal met Cor eens. :yes:


    jan.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    is het gevolg van

    en is dus één en hetzelfde.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Nee.

    A veroorzaakt B. :teacher:

    Daarmee is A nog niet hetzelfde als B. :nooo:

    Ik zou zeggen: de ongelukkige plaatsinge van de ruderhorn (oorzaak) leidt tot twee gevolgen:
    - ongelijke uitslag
    - ongemakkelijke aansturing van mn. down (in dit geval).

    Ik verwijs nog maar weer even naar mijn handtekening. :D

    ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Julie hebben helemaal gelijk , ik zal er tzt nog een wig onder de rudderhorn plaatsen zodat de hoek tussen rudderhorn en stuurkabel meer richting 90º komt. Ik ben er zelf ook een groot voorstander van om alles mechanisch zoveel mogelijk in orde te hebben en met de zender allen wat te fine tunen.

    Mvg,

    Bart
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    De plaatsing van de ruderhorn is onderdeel van de aansturing, Jan. De aansturing is niet alleen de bowden.

    Uit de lijnen en hoeken van de aansturing - dat is van servo-as tot servo-quicklinkpin, van servo-quicklinkpin naar hevel-quicklinkpin, en van hevel-quicklinkpin tot scharnierpunt - daaruit volgen de uitslagen.
    Je moet er (zo veel mogelijk) voor zorgen dat die aansturing uit rechte lijnen en haakse hoeken bestaat.
    Vervolgens teken je de draaicirkels en de servo-uitslag van 2x45 graden en dan kan je met de vaste lengte van servo-quicklinkpin naar hevel-quicklinkpin de roeruitslagen vaststellen.

    En het heeft niets te maken met hartlijnen van model of roeren. Dat is de fout die Bart heeft gemaakt: hij heeft de ruderhorn recht op het hoogteroer gezet i.p.v. de lijn van van hevel-quicklinkpin tot scharnierpunt, haaks op de stuurstang.

    Ik benoem het expres als "van servo-quicklinkpin naar hevel-quicklinkpin" i.p.v. gewoon stuurstang of bowden, want je kan bochten in je stuurstang buigen, maar het gaat om de lijn tussen die twee punten. Idem voor de ruderhorn.
    Alleen bij een gebogen bowden geld de uitschuifrichting. Maar een bowden buigen is ook niet verstandig want dan veroorzaak je speling en verhoog je de kans op flutter.

    De één wil 't, de ander heeft 't. ;) Maar er bestaat ook nog de kans dat we beiden hetzelfde bedoelen, maar het anders benoemen en langs elkaar heen ...... .
     

Deel Deze Pagina