lassen, naden en klinknagels

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 2 sep 2003.

  1. Even een apart stukje omdat we anders helemaal afdwalen in een andere thread.

    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar kleine druppeljes lijm voor de klinknagels. Een techniekje die ik heb geleerd met mijn heli's Deze breng je aan voor de laatste uiteindelijke laklaag daar ze anders wegvallen.

    Lasnaden bestaan verschillende meningen over. Ik heb ooit eens op de subcommitte site (www.subcommittee.com) tips hier over gelezen onder de noemer (hull)scribing. Deze site is overgens zowiezo de moeite waard om te bezoeken voor beginnende duikbootliefhebbers. Ik ben lid geworden en krijg via hun 3 maandellijkse blad perfecte info over diverse methodes. Kijk daar eens voor info over dit onderwerp. Misschien heeft iemand anders meer info. Ik heb op mijn eerste onderzeeer niet zoveel details (amerikaanse atoomduikboot). Voor mijn U-boot zal dat meer aan de orde zijn en zal ik ook hun tips volgens. Het vereist overgens wel vrij veel geduld.

    Danny
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Danny,

    zag laatst op Discovery Channel een docu over het bouwen van Choppers. De Grafische artiest die voor het spuitwerk zorgde verzorgde een tank van een motorfiets op dezelfde manier van 'klinknagels'. Hij gebruikte hiervoor een speciaal apparaat dat een exacte dosering verzorgde, zodat alle klinknagels exact even groot worden. Voordeel lijkt me ook dat er geen 'missers' meer kunnen plaatsvinden.
    Lijkt mij dat ook in de chemische industrie of in laboratoria dit soort gereedschap te vinden moet zijn. Zou de zaak in ieder geval wat makkelijker maken (en vooral mooier).
    Wat me trouwens nu invalt is dat ik in het verleden een tante van mij 'glas-in-lood' ramen heb zien maken; gewoon een stuk glas waar ze met behulp van een tube 'namaak-lood' op deed. Dit ging heel makkelijk en zag er netjes uit. De 'lood-lijntjes' waren ook superdun te maken.Als dit spul nog op de markt is (er zijn hier in de buurt wel wat winkels die dat spul mogelijk verkopen) is dit misschien de oplossing (afhankelijk van de samenstelling van het spul en eventuele waterproof-heid). Als gereedschap zijn injectiespuiten en naalden van de juiste dikte misschien handig....

    Jos.
     
  3. dekees

    dekees

    Lid geworden:
    12 mrt 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    hoorn
    nu hoorde ik laatst ook iemand vertellen die zijn las naden maakte met een niet te hete soldeer bout waar van hij de punt scherp had geslepen en die dan een mooie naad achter liet in de verf.
    zijn nagels maakte hij met druppels secondelijm dus redelijk te doceren
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Zo'n klein-kaliber soldeerbout heet "Pyrograph".
    Ideaal voor plastic modelbouw (polyetheen en ABS) maar of het in Polyester ook werkt?
    Bovendien: je maakt natuurlijk zwakke plekken in je duikbootromp, en dat heeft voor jullie tak van sport toch z'n risico's... :cry:
    Een andere optie is de feitelijke huid van je model bedekken met dunne (1mm) platen ABS. Lekker flexibel, en daar kan je natuurlijk ideaal lasnaden mee simuleren.
    M.b.t. klinknagels:
    In de plastic-modelbouw (ja, die tankjes!!) maken ze ook gebruik van een "Punch and dye"-set. Een soort pons-apparaat waarmee je, afhankelijk van de dikte van een hulpstuk mooie klinknagels op tanks kan maken. Moet ook kunnen op subs. Voordeel: je brengt materiaal aan. De klinknagels worden allemaal even groot.

    Roel
     
  5. dekees

    dekees

    Lid geworden:
    12 mrt 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    hoorn
    wat ik hoorde werkt de soldeerbout(phyrograph) ook op de verf en de zwakke plekken in onze "sport" valt ook wel weer mee.
    we werken nu eenmaal niet allemaal met bouwpakketten. dat p and dye setje daar ga ik eens achter aan wie weet lijkt het mij wat.

    ik blijf open staan voor verdere ideeen
    geluk
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo raf hier

    ik weet het niet zeker he maar als ik mij het goed herinner dan liggen lasnaden boven op de platen en niet er in
    dus dat van die soldeerbout zie ik zo niet zitten dan snij je gleuven in je romp en dat kan niet de bedoeling zijn
    klink nagels kun je maar gebruiken tot een bepaalde tijds periode want tijdens WWII werden de duikboten allemaal gelast en niet geklonken .
    en met die p&d set kin je heel mooi klinknagels maken die je dan wel een voor een op je romp moet plakken.

    sportieve groeten raf
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Als lasnaden op de romp liggen, zou ik zeggen: Stretched sprue.
    Onderdeelbomen van de plastic modelbouw boven een kaars tot dunne draden trekken en met CA-lijm op je model lijmen.

    En die klinknagels? Ja, die moet je inderdaad stuk voor stuk opplakken...
    (Geluk dat je geen Titanic aan het bouwen bent) :wink:

    Roel
     
  8. dekees

    dekees

    Lid geworden:
    12 mrt 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    hoorn
    de glauco (de duikboot die op mijn werfje staat) is gebouwd in 1935 en een van de laatst die geklonken is maar geklonken boten hebben ook zichtbare naden dus eigenlijk dubbel op.
    (nagels van spelden knoppen lijkt dat wat)
    is de titanic ook niet een duikboot
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo raf hier



    de titanic ging niet ver maar wel diep niet :?: :?: :?: :?: :?: :?:
     
  10. dekees

    dekees

    Lid geworden:
    12 mrt 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    hoorn

    dit is nieuw voor mij praat me eens even bij aub
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    @dekees:
    Wat ik bij m'n tankmodellen wel eens gedaan heb om additioneel pantser te simuleren: Evergreenplaat (verkrijgbaar bij de meeste modelbouwzaken) in dikte van 1/2 tot 1mm kopen, in de gewenste vormen snijden, en op je model lijmen. Niet te dik, anders kan je (zeker bij een sub) de bochten niet mooi volgen. Niet lijmen met CA-lijm, die lost op den duur op in water.

    Let wel: ik deed het met tanks, en die gaan niet zo diep onder water :wink:

    Roel
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    De makkelijkste oplossing voor de U47-eigenaars:

    http://www.dream-arts.de/export/p8.html

    omdat ik in oktober de richting van dream-arts op ga eventueel bij mij bestellen. Verzendkosten binnen Nederland voor rekening van besteller, of bij mij ophalen (Friesland).
    Bestellen via aparte email naar toneburst(ditsamenmethaakjesweglaten)@planet.nl. Verderde afspraken of bestellingen van dream-arts ook via dit adres.

    Jos.
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Methode die bij enkelstuks automodellen nogal eens wordt toegepast (indien deze geklonken zijn):

    koper of messingplaat op maat snijden, hierin eventueel via de achterkant een nagelpatroon aanbrengen, en opplakken, licht overlappend. Daarna primer en schilderen. Eventueel voor de echtheid daarna vuil maken met bv roet of verdunde verf, en weer snel met een doek uitwrijven. Hierdoor blijft een beetje vuil hangen rondom de nagels en de naden.
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    En voor doseerapparatuur kan je wellicht bij www.emergo.nl terecht.
     
  15. En bedankt voor de inspiratie weer he :wink: :D . Ik BEN namelijk van plan om de Titanic te bouwen ;).
    Mvg,

    Christiaan
     
  16. pksubmar

    pksubmar Guest

    Lasnaden, klinknagels aanbrengen op het model, alles wel heel mooi, maar in welke schaal praten we dan?

    Neem de Orzel, een in Nederland gebouwde sub voor Polen in 1938, deels gelast en geklonken,drukhuidplaatdikte 10 - 12 mm, vormbeplating (niet drukvast) 6 mm. Neem schaal 1:40 en je model is spontaan 2,4 meter lang. Huidplaatdikte is dan 12 gedeeld door 40 = 0,3 mm. Klinknagelkoppen origineel +/- 25 mm -> 0,6 mm. Dan te bedenken dat de klinknagels in twee rijen per plaatrand zitten, dus in totaal 4 rijen per land. Ik vraag me nu toch echt af wie dusdanig prettig gestoord is om alle klinknagels aan te brengen op een model.

    Overigens onze Walrusklasse is ook gelast, echter bij de diktes van die drukhuid vallen de lasnaden in de platen, en geven als goede bijkomstigheid een vrijwel gladde huid die niet alleen stil is maar ook hydrodynamisch beter is.
     
  17. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Dus je vraagt je af wie er dusdanig prettig gestoord is....


    MOI!!!! :lol:

    1.72m lang (1:40) dus 18.000 klinknagels en 6 meter lasnaden (en voor wat betreft de klinknagels heb ik gesmokkeld, want het zouden er eigenlijk 22.000 moeten zijn....) en volgens mij waren het bij de Type VIIC géén 2 rijen....


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Prettig gestoorde groeten, :banana:


    Jos
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Jos,
    je moet toch echt prettig gestoord zijn als je zoveel klinknagels maakt

    18.000

    hoe lang heb je daar over gedaan?

    :help:

    Hein
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    :lol:
    @Christiaan: Veel succes....
    (Gelukkig kan je de gemene grijns op mijn tronie nu niet zien...Nou ja, kijk maar naar links op je beeldscherm. Zo ziet het er ongeveer uit... :wink:
     
  20. BJmax

    BJmax

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Rijswijk
    Hoi,

    Ik ben aan het voor te bereiden voor de komst van de U177 Type IX D2 en lees even alles een beetje door..

    hoe ik mijn klink nagels maak.. met een mini haar kammetje.. om en om een tandje er uit halen, bakje met houtlijm..
    de lijnen met trim tape uit de autobranche. of ertstape om print baanen te maken op een printplaat.. als het een diepe naat is dan eerst in de grond en de tape verwijderen.. daarna in de kleur...

    gr

    Johan
     

Deel Deze Pagina