Laten lasercutten van plan ?

Hoi allemaal,

ik heb van Traplet een plan gekocht en vroeg me af of het mogelijk is om via zulk plan ergens een lasercut te laten maken ?

Groetjes,

Davy

Dag ,

ik vraag mij af hoe wij het deden voordien, vooraleer lasercut bestond ?

maar ja , waarom eenvoudig doen terwijl het moeilijk kan ...

de groetjes,

Laurent

Tja, alles kan natuurlijk. De vraag is of je het bijbehorende prijskaartje wilt/kunt betalen.
Ik neem aan dat je gewoon een tekening op papier hebt? Dan moet deze eerst overgetekend worden in een CAD tekenprogramma. Als je dat zelf niet kunt, en ook niemand kent die het voor je wil doen, reken dan op €50,- tot €80,- per uur. Wat het laseren zelf kost weet ik niet precies. Als ik me niet vergis gaat dat per centimeter. Reken maar op minimaal €100,- als ze je willen matsen.
Ik denk dat Laurent wil zeggen dat een mesje en een stuk schuurpapier goedkoper zijn.

Wat het laseren zelf kost weet ik niet precies. Als ik me niet vergis gaat dat per centimeter. Reken maar op minimaal €100,- als ze je willen matsen.
Hmmm,
Ik snap dat de kosten per cm zo hoog zijn omdat ze het apparaat willen terug verdienen.
Maar ik snap eigenlijk niet dat zo'n apparaat zo duur is, het lijkt mij dus serieus goedkoper dan een cnc frees apparaat...
Je hebt immers een stappenmotor minder nodig en de overblijvende stappenmotoren hoeven minder krachtig te zijn omdat ze geen frees door zwaar hout heen hoeven te rossen. Ook hoef je geen freesjes etc meer te kopen...
Een laser kost tegenwoordig ook geen drol meer, een 200 mw laser waarmee je in hout kan graveren kost tegenwoordig in het buitenland 30 euro inc verzenden... Voor zo'n 200 euro meer kan je volgens mij aardig door hout etc snijden.
Volgens mij kost het zo ongeveer evenveel....

Laten frezen is makkelijker te doen.

Ten eerste zijn de meeste laser snij machines niet geschikt voor hout. Moet dan een speciale afzuiging hebben. (die bij ons op het werk is alleen geschikt voor staal, helaas)
Freestafels zijn aanzienlijk goedkoper ook als lasers.

Hier op het forum zijn ook mensen in bezit van freestafels.

Dan zou ik maar snel zo,n laser gaan bouwen en opdrachten aannemen .
Word je snel rijk . :D

Mvg Johan
Zit er wel aan te denken om zo'n laser te kopen, ik heb hier nog aardig wat plaatjes zwart depron staan, ik denk dat dit met 200mw al gaat lukken...
Later eventueel nog een "laser tafel" omheen bouwen...

Heren,

bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik idd maar zal gaan voor de "mes en schuurpapier" optie !

Groetjes,

Davy

Zit er wel aan te denken om zo'n laser te kopen, ik heb hier nog aardig wat plaatjes zwart depron staan, ik denk dat dit met 200mw al gaat lukken...
Later eventueel nog een "laser tafel" omheen bouwen...

Gelet op de leeftijd willen deze alles maken en kopen, maar werkelijk maken en of afmaken dat is een ander verhaal.
Was alles maar zo makkelijk, denk ook aan het gas dat rond de laser moet geblazen worden anders verbrand alles , hout brand namelijk dat moet ook betaald worden

ik heb daar een goeie herrinering aan ...

ik heb ooit plannen van een sleper aan een gastje van 15 jaar oud gegeven , met alles erop en eraan, hij had meer dan genoeg om een model van te bouwen .

maar toch wilde hij alles "modeliseren", op autocad zetten, om de spanten mooi te kunnen printen, terwijl hij alles voor de hand had, hij moet maar de plan kopieren, de spanten op hout lijmen, en zagen . Blijkbaar te eenvoudig voor hem ...

Hij ging dit en hij ging dat, en uiteindelijk is er niets van gekomen ...

Daarom dat ik meer en meer oplet aan de leeftijd van de tussenkomers, om te weten aan wie ik een antwoord moet geven of niet...

ik heb een zoon van 14 en die weet altijd alles beter...

ja , noem mijn maar een ouwe zak, mij is het gelijk...

de groetjes ,

Laurent

Laatst bewerkt:
Laurent,

de jeugd is idd een pak moeilijker.

Nu ik besloten heb om het maar met de hand te doen, ben ik wel op zoek naar de makkelijkste manier om de ribben en zo over te tekenen op het hout.

Normaal doe ik de ribben uitknippen en dan overtekenen, maar omdat het papier is, is dat dikwijls niet zo mooi recht dan.

Ik heb al eens gehoord over "overstrijken" op het hout, maar hoe moet dat dan ?

Groetjes,

Davy

Gelet op de leeftijd willen deze alles maken en kopen, maar werkelijk maken en of afmaken dat is een ander verhaal.
Iets met kam en iets met scheren...:roll::-?
Was alles maar zo makkelijk, denk ook aan het gas dat rond de laser moet geblazen worden anders verbrand alles , hout brand namelijk dat moet ook betaald worden
Het lijkt me nou niet niet dat daar de kosten in gaan zitten?..

Ik heb al eens gehoord over "overstrijken" op het hout, maar hoe moet dat dan ?
De tekeningen moet je dan even laten kopiëren bij een kopieercentrum, zij gebruiken (meestal) laserprinters.
Laserprinters maken gebruik van toner, als je de tekening omdraait en er overheen strijkt komt er zo een gedeelte van de toner op het hout.

Maar waarom niet gewoon ergens laten frezen?, er zijn genoeg modelbouwers die zo'n apparaat hebben...

Ben nu zo slim of jij zo dom, als je dit laat frezen zal het toch nog om gezet moeten worden in Cadcam dus zijn er toch nog oplopende kosten.

Dus toch scheren met die kam:mrgreen::p

Er zijn bedrijven die voor traplet plannen een freesset aanbieden.
Ik weet dat voor de Beaufighter bv zo'n service is.

Back