latjes buigen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 9 sep 2014.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor de beginnende bouwer is hier een redelijk simpele manier om je latjes te buigen.
    Eerst gaat het te buigen gedeelte 5 tot 15 minuten (afhankelijk van houtsoort en dikte, hardhout moet iets langer dan bijv. vuren of lindehout) in het water (gewoon koud water). Ik hoor wel eens van mensen die hun latten uren laten weken in heet water, maar dat is met deze methode absoluut niet nodig. Het hout moet goed nat zijn tegen eventuele verbranding en/of zwart uitslaan, maar het hoeft niet verzadigd te zijn met water!
    [​IMG]

    Vervolgens maak je de plankenbuiger warm (handvat met ronde metalen kop op het eind, handig zelf te maken, maar ook te koop als elektrische buiger in de modelbouwwinkel) Mijn buiger was vroeger elektrisch, maar na kortsluiting heb ik de bedrading verwijderd en leg ik de kop in een klein gasvlam.
    Let wel, de kop moet heet zijn maar niet roodgloeiend!
    [​IMG]

    Dan leg je latje wat je moet buigen in een mal (ook makkelijk zelf te maken) Ik heb de mal op een plank gelijmt en de plank vast gezet aan het aanrecht zodat je twee handen vrij hebt om te werken en de mal blijft liggen.
    Door de warme kop een aantal malen over je lat te halen met zachte druk op de mal, buigt het latje makkelijk in de vooraf te bepalen stand.
    [​IMG]

    Eindresultaat is je nu gebogen lat. Doordat de lat maar even in het water heeft gelegen, is hij door het buigen met de hete kop gelijk droog geworden en kun je de lat meteen op je schip lijmen.
    [​IMG]

    Er zijn natuurlijk nog legio andere manieren om latten te buigen. Je kunt bijv. ook een natte doorweekte lat vast pinnen op zijn plek, waarna hij na drogen de juiste vorm behoud, waarna je de lat los maakt en vervolgens vastlijmt.
    Maar ik buig al mijn latten al jaren op bovenstaande manier en heb nooit problemen, dus daarom wil ik dit met U delen. Het gaat vlot omdat je niet hoeft te wachten tot het hout droog is.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2015
    polderman71 en Rinus58 vinden dit leuk.
  2. Mathieu375

    Mathieu375

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Helmond (Mierlo-Hout)
    Bedankt, zelf zet ik ze 'nat' op hun plaats en wacht tot ze droog zijn met lijmen. Dit gaat wel veel sneller.
    Ga nu een stuk rond koper cq messing, passend maken voor mijn soldeerbout en klaar.
     
  3. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Zeer leerzaam voor de beginner.
    Hopelijk volgen er meer!
    How to do
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb dit voorjaar een soortgelijk apparaat op de kop getikt - werkt erg goed!
     
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    dit apparaat is inderdaad perfect om de latjes te buigen.
    als bij mij het electrisch deel het mocht begeven zal ik dit niet zo kunnen opvangen, aangezien we geen gasfornuis hebben, maar de oplossing is er wel een om te onthouden.

    alleen jammer dat er in het bier glas water zit :)
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Als je toevallig nog een kampeerkooktoestel hebt, dan kan je het ook op de werkbank doen :)
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Of een gewoon soldeerbrandertje
     
  8. witchofendor

    witchofendor

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    3
    Ik ben zelf erg enthousiast over twee stukjes roodkoperen pijp van verschillende doorsnee elk 2 cm. die ik op een stormlantaarn heb geschroefd; ze worden niet te warm. Ik maak het hout nat, je buigt het en het is meteen weer droog. Geen gasfornuis of stopcontact nodig! André K
     
  9. pilatus2

    pilatus2

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    22
    Ik buig de latjes ook op deze manier, maar dan alleen grofweg in de juiste vorm. Ik laat ze dan alsnog nat op de romp in vorm drogen voor ik ze verlijm.

    Verder zou ik wel een Grolsch glas nemen ;)
     
  10. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Ik gebruik meestal de eenvoudige plooitang om latjes te plooien voor de romp. Voor bochten waar de binnenkant zichtbaar is wordt dit wat moeilijk en gebruik ik ook de soldeerbout. Nadeel van de plooitang is dat je niet echt in 3 dimensies kan plooien. Of in ieder geval nie zo sterk kan plooien.
     

Deel Deze Pagina