Launch trolley, of hoe noem je die dingen?

Wie van jullie gebruikt er een launch trolley?
Ik bedoel hiermee zo een karretje voor onder het model, wat na het opstijgen op de grond blijft.

Dit is wat ik bedoel. Dat zwarte karretje onder het model.
a2697474-249-FW190trolley%20005.jpg

Ik heb een EDF model. Grote voor een 90mm EDf. Weegt 2,6 kilo.
Het gaat om een sportmodel, waarbij de vleugel onderop zit. Laatst getracht in te vliegen. Maar met mijn bungee, staat ligt het model niet hoog genoeg. Waardoor de vleugel in het gras hapte en het model geen snelheid kon maken. Zover niets aan de hand, zei het dat bij poging 2 de vleugel over de metalen ping schoot (die de bungee vast houdt). Onderzijde vleugel geheel open getrokken. Dit is inmiddels gemaakt. Maar wil nu een andere manier om op te stijgen.

Daarom was ik aan die launch trolley aan het denken. Model erop en gas geven. Bij de juiste snelheid stijg je gewoon normaal op en je land dan gewoon op de buik van het model.
Maar werkt dit, als je een gras veld hebt?
Het model ligt er los op, dus kan door het hobbelen eraf vallen?
Moet de vleugel onder een minimale hoek staan (bijv. 5 graden omhoog)?

Iemand die dit gebruikt die tips heeft. En het liefst foto's, want die zeggen meer dan 1000 woorden?
Ik zet dit in het electro forum. Omdat mij de kans het grootste leek, dat hier meer gebruik gemaakt wordt van deze toepassing.

Hallo Ked,

Zo'n ramp vind ik niets. Het woord zegt het al voor mij, een "RAMP"

Waarom?
Op vele filmpjes op youtube, zie ik dat de modellen doorzakken, op het moment dat ze de ramp verlaten. Normaal gebruik ik een jepe bungee, het model ligt dan al op de grond en kan alleen omhoog. Dit is ook met deze trolly, omlaag kan het model niet.

Bij meerdere van deze filmpjes zie je dat modellen de romp verlaten, maar eigenlijk op overtrek snelheid zitten. Ze breken uit met de vleugel, maar worden vaak gered doordat de bungee nog trekt en de snelheid behoud. Maar zou de vleugel net te ver zakken en de grond raken. Dan wordt hij letterlijk kapot getrokken, omdat de bungee nog energie heeft.

Dank je voor de tip, maar daar begin ik niet aan. (het gevoel tussen de oren moet ook kloppen)

Sorry Ron, maar dat is niet mijn vraag.

En met bungee heb ik gedaan, maar is bij dit model geen succes. Wil een andere weg inslaan.

Ik heb slordig gelezen. Toch, het het lijkt me dat het gebruik van een karretje je juist start-energie/snelheid kost als gevolg van de rolweerstand in/door het gras.

Het model heeft 3 kilo stuwdruk en weegt 2,6 kilo. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.
Ik weet ook dat je daarmee energie verliest. Maar ik denk dat er power genoeg aan boord is om het te realiseren. Het is alleen, hoe maak je zo'n trolley zonder dat je model eraf valt als je vanaf gras opstijgt

je moet heel veel power hebben om een karretje door gras te duwen. Ook moet het gras niet hobbelig zijn anders stuitert hij alle kanten op.
Ik denk ook de de ramp een goeie oplossing is. Heeft het model dan niet genoeg snelheid dan moet de ramp langer en sterker.

Ga je toch voor het karretje misschien dan alsnog de bungee aan je model knopen tijdens de start?

Je kan even zoeken op 'startwagen' via de Googlefunctie in de forumbalk. (waarom schrijft Ron dat niet :-) )
Die zoekt voor je op het forum. Ik verwacht dat je het een en ander in het zweefforum zou kunnen treffen?

Algemeen Google...
https://www.google.nl/search?q=star...firefox-a&gws_rd=cr&ei=7XvlUvq-GKPD0QXdjoCYAw

En zoek eens bij RC-Network aan info? Hoppa! :-)
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/123756-Frage-zu-Startwagen

Overigens... grote wielen rollen makkelijker door oneffenheid dan kleinere?
Om rechtuit te rijden moeten mogelijk de voorwielen iets toe-spoor hebben...
maar die truckjes en weetjes rond een juiste wielbasis komen wellicht met een goede zoekronde wel boven tafel?
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Jepe heeft een verhoogde versie van een bungy trolley. De hele kist ligt dan wat hoger.
Mirage bungee+dolly - JePe
Dat lijkt me een prima oplossing. Je blijft dan gewoon je bungy gebruiken voor de start snelheid en de vleugels liggen vrij van het gras.

Back