"lawaaierige" turnigy's

Ik heb een vraagje in verband met de Turnigy motoren.

Ik vlieg op een Edge 450 T met een bmi spitz40 motor. Als ik deze vergelijk met mijn verschillende Turnigy motoren maak hij bijna geen lawaai.

De propellers en spinners zijn gebalanceerd.

De Turnigy motoren zijn op een aluminium motorsteun bevestigd en de spitz 40 op een houten steun.

Mijn vraag: Moet ik het zoeken in de montage of zal het eerder het prijs verschil zijn?

groeten Steven

Ik denk dat beide een verschil heeft, zowel kwaliteit als de bevestiging.. een aluminium motormount zal trillingen doorgeven aan het airframe en zo resoneren=meer geluid maken..

bedankt voor de reacties hier kan ik wel wat mee.

Ik had al eens gedacht om "silent blocks" te plaatsen om het resoneren wat tegen te gaan. Maar dit zou wel de aller laatste oplossing zijn eerst maar wat beter balanceren.

http://www.modelbouwforum.nl/forums...verminderen en met die kant tegen de magneet.
Puntje aan de as geslepen om frictie te verminderen en met die kant tegen de magneet.

Ik vindt het in het filmpje niet echt duidelijk. kan je het misschien schetsen ?

groeten Steven

Uhmm, nou zou het beter uitleggen.

Laat je motor zachtjes draaien en schuur met je dremel (schuurbandje of slijpschijfje) tegen het asje aan zodat hij een mooi puntje aan de as slijpt. Hoeft geen scherpe hoek te zijn zoals een potloodpunt als er maar een puntje aan zit. Aan 2 kanten is nog beter maar 1 zijde is genoeg. (zorg er even voor dat het ijzerstof niet je motor in kan komen door even de openingen in de motor af te plakken)

Pak 2 sterkte magneetjes en hang deze tussen de bankschroef of maak een andere constructie. Ik heb niet het idee dat ik problemen had door het metaal van de bankschroef.

De as met het puntje (losse bell met as) doe je tegen het magneetje aan en dan zet je de andere as zo dicht bij mogelijk tegen de andere magneet aan. (hij mag net niet overspringen naar de andere kant. Dan is je wrijving nagenoeg nul.

Als je de bell nu een zetje geeft komt hij een keer tot stilstand op een bepaald punt en schommelt nog een paar keer na. Het onderste punt is de zwaarste kant. Aan de andere kant boven doe je dan tussen de magneten een drupje lijm (dikke secondelijm met activator of epoxy) Tot uiteindelijk de motor op een willekeurige punt stopt met draaien en blijft staan.

Probeer ook nog eens om je propadaptor en de prop t.o.v. de as een paar keer te draaien naar andere plaatsen.
Het motortje uit het filmpje is een 4000kv turnigy buitenlopertje wat met prop 35.000 draait en ging ook erg resoneren. Nu is het alleen nog maar op 1 bepaald gebied maar niet bij volgas. Maar als ik de prop een stukje verdraai dan wordt het soms ineens veel erger.
Als net alle kleine beetjes onbalans aan 1 kant zitten tellen ze bij elkaar op en heb je veel onbalans maar zet je ze tegen over elkaar heffen ze zichzelf bijna op.

Laatst bewerkt:
Back