LB hoe begin je er mee ???

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Dirk, 11 mei 2003.

  1. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb nog een replica (=nabouw van bouwtekening van wat ik héél vroeger gebouwd heb) van een LB kistje, een Piper Cub J3C in profile uitvoering ... ontbreekt alleen nog wat ....

    Scientific kit uit midden 60 jaren van $ 2,29 kompleet :!: 19" span voor o.a. Cox 0.49 .. < 150 gram vlieggewicht (Cox 0.20 kon ook maar was net iets te licht i.v.m. drag van de stalen lijnen)

    Heb dit kistje ooit gebouwd en met plezier gevlogen ( met 8M lijn) ...

    Waar kan ik de juiste lijnen kopen .... of wel hoe krijg ik deze weer luchtwaardig ...
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De reglementen, die voorschrijven dat vlieglijnen van staal moeten zijn en minstens 20 keer het modelgewicht moeten kunnen verdragen, zijn nog uit een tijd, voordat Dyneema en weet-ik-het wat er allemaal meer aan kunststof ( Kunststaub, Artificial Dust, Poussiere Artificielle) in ons leven is verschenen. Zelf vlieg ik daarom alleen maar aan roestvast staal, 7 draads, 0,38 mm.

    Wat in ieder geval belangrijke eigenschappen moeten zijn:

    Sterk genoeg. Bestand tegen 'normaal' gebruik. Die 20 G is wel safe.
    Niet rekbaar. Dat was de grootste manco van de nylonlijnen die vroeger bij Cox- en Wen-Mac kistjes geleverd werden, afgezien van het feit dat deze underpowered en overweight waren. Ze gaven in ieder geval geen goed voorbeeld, van wat lijnbesturing nu eigenlijk inhield :x
    Brandstofbestendig. Het lijkt me geen prettig idee als de breekbelasting ineens teruggelopen blijkt tot 1/2G. :cry:

    Dus misschien dat o.a. Arjen ( van V.) hier iets over kan zeggen. ???
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bruno,
    Wie levert deze lijnen ... (merk/type en eventueel bestelno.)... zijn deze in Nederland normaal leverbaar (wie ???)... hoe maak je van een paar meter lijn een echte lijn (de oogjes/lusjes aan beide zijde)..... wat voor snelkoppelingen kan ik het best gebruiken, of beter helemaal niet...

    De Bellcrank breed of smal ..... wat is het effect .... ???

    Het is voor mij meer dan 30 jaar gelden dat ik voor het laatst lijn-gevlogen heb .... en alles zelf (verkeerd ???) aangeleerd.....

    Kistje weegt nu ca. 150 gram (4dm² = 37,5gram/dm²) opnieuw bouwen met geselecteerd materiaal (4 uurtjes bouwen) kan zomaar in 100 gram resulteren, heeft dit zin ????

    Zwaartepunt ligt nu op 25% van de koorde uit de voorlijst (= bouwadvies) ...goed of verder naar voren beter ....
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dirk,

    Ik denk dat je voor zo'n kistje het beste terecht kunt met dun gevlochten 10 kg dynema lijn; verkrijgbaar in de betere vliegerwinkel.

    Voordelen boven staal:
    makkelijk oprolbaar; kinkt niet, knikt niet en desgewenst gewoon te knopen (voor maximale sterkte wel een kous er om doen op de plaats van de lus anders verlies je veel sterkte op de knoop....)

    Nadelen:
    Niet wedstrijd-legaal
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb nog nooit met Dyneema gewerkt, dus voor verdere info moet je toch bij Arjen zijn...
    Snelkoppelingen, wij spreken meestal over connectors, halen wij uit de USA. Bij voorbeeld bij BRODAK http://www.brodak.com/. Voor je connectors kijken bij:http://www.brodak.com/catalog/product.cfm?myindex=3, BH-715 lijkt mij hier wel geschikt.

    Het is het samenspel tussen handvat -afstand tussen de lijnen-, de bellcranck -idem en de hefboom van de stuurstang naar het hoogteroer- en de horn aan het hoogteroer. Het is heel persoonlijk, zo is bijvoorbeeld mijn trim voor Henk niet smooth genoeg = hobbels en rafels-en kom ik met de zijne wat 'turning power' tekort = ik schrik me iedere keer een ongeluk als zijn kist voor mijn gevoel te traag reageert... :twisted:
    Voor een trainer ga ik meestal uit van het zwaartepunt op of voor de voorste stuurlijn -bij de bellcranck- en dan een uitslag op het hoogteroer van +- 40graden. Daarbij hoort dan de maximale uitslag aan het handvat die je met je hand kunt maken (voor- en achterover).
    Om dit vast te stellen, leg je je arm plat op tafel, met de handpalm naar beneden, de vingers gestrekt en tegen elkaar. Stel nu vast, hoever je je pols kunt verdraaien. Draai je hand zowel naar pink- als duimzijde toe.
    Neem de lijn van de gestrekte middelvinger als aanwijzer. Als je je hand meteen op een A4-tje legt kun je met een pen de uiterste posities van het topje van je middelvinger aftekenen. Als je nu ook even onder je pols het draaipunt van deze beweging op papier zet, heb je de maximale bewegingshoek. Als je deze middendoor deelt, weet je in welke stand je hand neutraal staat. Als dat niet is met je middelvinger in het verlengde van je onderarm, dan weet je dat je een handvat moet maken, waarin de greep bijvoorbeeld vooroverstaat, terwijl de bevestingingspunten voor de lijnen zich wel verticaal bovenelkaar bevinden.
    Kijk naar mijn Avatar en je snapt wat ik bedoel (of niet 8O ). Bovenzijde handvat (waar de up-lijn aan vast zit) = rechts op de foto. Je kijkt hier tegen de rechterzijde van het handvat aan.

    In ieder geval het handvat verticaal in de hand houden, voorover = hoogteroer down en vice versa. Voor de eerste vluchten de arm gestrekt houden met het handvat zo, dat het hoogteroer neutraal staat. Dan sturen vanuit de schouder -hand omhoog, hand omlaag- omdat je zo mogelijk oversturen voorkomt. In principe gaat de kist met je hand mee, gewoon de hoogte aanwijzen, waarop je wilt vliegen (In principe :twisted: )

    Klinkt heel bruikbaar, belangrijk is enige stuiterbestendigheid. Plakken is leuk, maar er zijn grenzen.... :wink:

    Zie eerdere opmerking. Zorg dat de lijnen vanaf de bellcrank iets naar achteren lopen, zo compenseer je voor het waslijn-effect (doorhangen vanwege de luchtweerstand) en blijft je kistje met de romp mooi op de raaklijn van je cirkel vliegen. Voor het model wat je hier schetst in/op/aan de buitenvleugeltip een beetje gewicht (<10 gram)aanbrengen.
    Dit zorgt voor het beetje lijntrek wat je nodig hebt om te kunnen sturen....
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bij de lokale (in Amersfoort waar ik werk..) vliegershop alleen 50 kg en op bestelling (op 90m rollen) 30 kg gevlochten dynema.
    De vis-benodigdheden shop heeft lichtere lijnen maar niet zo gevlochten als vlieger-touw, ik gebruik dergelijke kabels reeds voor push-pull aansturingen voor slowflyers, hier voldoet het uitstekend, maar ja daar zijn de krachten dan ook 2x niks, de winst ligt hier meer in de maatvaste/rekvrije eigenschappen.

    Is de goed verkrijgbare 50 kg bruikbaar of toch te dik...

    P.S. ik begrijp nu wat je met een (knoop)kousje bedoeld....hebben ze me laten zien..
     
  7. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    bij flybywire kun je voor niet al te veel geld lijnen kant en klaar bestellen.

    www.flybywire.org

    mogelijk zijn ze 24 mei in almere aanwezig, net als de vorige keer.

    marco leeflang
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dat is niet wat Dirk zoekt...
    De stalen lijnen zijn eigenlijk te zwaar voor een model met een 0,8 cc motor.
    Er bestaan wel speciale 1/2A lijnen en ik geloof dat Brodak die ook levert. Maar ik heb er geen ervaring mee en kan dus niets adviseren... :cry:
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dirk,

    50KG dynema is voor zo'n modelletje net een liftkabel: leuk maar veel te dik. Dit hangt door zijn gewicht als een zak achter het model en geeft doordat je eerst de "lus" uit de lijn moet trekken een erg zompige besturing.
    Hoeveel kilogram kan die hengelsportlijn trekken en hoe is de draad opgebouwd? Als het gevlochten is is het goed bruikbaar, zijn het om elkaar gedraaide vezels (geslagen touw) dan is het waardeloos voor deze toepassing

    Tenslotte: de rek-arme eigenschappen gecombineerd met het lichte gewicht zijn hier net zo belangrijk - zo niet belangrijker - als bij een slow-flyer....
     
  10. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    heb nog een setje lijnen liggen uit de oude tijd, ca. 0.2 mm staaldraad.
    vorig jaar nog oogjes aangemaakt.
    wil ik zaterdag meennemen, als het voldoet kun je het krijgen.
    lengte niet bekend maar dacht ca. 9 a 10 meter.

    marco leeflang
     
  11. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Krijg binnenkort ook een LB intro. :D We mogen ook samen met die persoon even proberen :D
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  13. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Dat weet ik allemaal nog niet :) Een clubgenoot heeft veel LB gevlogen, en ook les gegeven. Een andere clubgenoot had het er zo over, dat hij het wel interessant vond enzo... De andere clubgenoot ving dat op dus zei dat hij het allemaal nog had. Dus hij neemt het binnenkort mee, hij moest eerst alles even weer in orde maken. En dan mochten we ook proberen samen met hem zei hij. :)
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Inmiddels heb ik in de on-site shop tijdens het WK in Muncie, Indiana de 1/2 A lijnen in m'n handen gehad en ik moet zeggen, dat ziet er heel overtuigend uit...
    Gewoon te bestellen bij Brodak: http://www.brodak.com/
     

Deel Deze Pagina