LB-meetings 2003

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 22 mrt 2003.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, ik had die Taipan 2,5 expres een beetje rijk gezet, omdat je een beginner niet meteen helemaal dol wilt draaien. Als de peut bijna op is en de uniflow-pijp niet meer in de brandstof hangt, dan gaat 'ie toch nog even vol tweetakt.
    En daar kunnen ze nog wel eens draaierig van worden zo'n eerste keer... :twisted:
    Henk maakt er vervolgens een lolletje van door als een teamracer het handvat zo dicht mogelijk bij het cirkelmiddelpunt te houden. Alleen vliegt een teamracer 2 keer zo snel... 8O En niet van gras maar van asfalt/beton.
    Je ziet dat alleen al het vliegen van vlakke rondjes in het begin nog wel eens een beetje kan tegenvallen.:twisted: Overigens was dit een hele goeie, want de meesten kunnen niet in hun eerste vlucht solo.
    Maar daarom is er ook hulp aanwezig, zoals je ziet.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    LB-meeting

    NOG 3 DAGEN!!!

    Geen model? Dat is maar een tijdelijk probleem... Toch komen, dus!!!
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    LB-meeting Almere

    Overmorgen!!!
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Hoe zit het met de weersverwachtingen in de polder? :(

    [EDIT="Dag bijgewerkt"]

    [​IMG]

    [/EDIT]

    Overmorgen!!!
     
  5. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    lb Almere

    Lijnbesturing heeft zijn eigen charme :wink:.

    [​IMG]

    Veel fun zaterdag!
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat dat betreft is het net RC.... :wink:
    Trouwens, komen deze dames ook?
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Even een kort verslagje (voor plaatjes zie het fotoalbum):

    Doordat we wederom gebruik konden maken van de accomodatie van de Modelvliegtuigsport Vereniging Almere (hoera voor deze club :D ) was het mogelijk om de meeting redelijk centraal in Nederland te laten plaatsvinden.

    Volkomen tegen de verwachting in bleef het in Almere tot kwart voor zes 's avonds droog. Bovendien stond er haast geen wind, zodat ook de kleinste en lichtste modellen zonder al te veel risico hun vluchten konden maken. Helaas hadden wellicht enkelen in de rest van het land zich laten afschrikken door het regenachtige weer bij hen ter plaatse.
    De thuisblijvers hadden ook nu weer ongelijk...

    Vanwege het uitstekende weer zijn we eigenlijk niet binnen geweest en hebben we onze uitgebreide technische en tactische verhandelingen maar in de tas gelaten... het is dan ook een tamelijk informele bijeenkomst geworden en dat beviel uitstekend.

    Enkele hoogtepunten van de meeting waren voor mij toch wel de vluchten, die Rick en Wouter met hun electrisch aangedreven, via de lijnen gevoede(!) mini-model maakten, zie hiervoor ook de foto's.

    Ook de bijna voltallige aanwezigheid van het 'Fly by Wire'-team met hun lesmateriaal maakte het mogelijk, dat Henk en ik naast het lesgeven wat meer tijd konden besteden aan het waar nodig oplossen van kleine problemen.
    Gerard, Owen, Bert, Sander, Paul (en Martin, die er ook even was): Bedankt!

    Wat opviel, in de prettige zin van het woord, was dat diverse (inmiddels: ex-)beginners elkaar -waar nodig- goed konden helpen.

    Heel blij waren wij ook met de aanwezigheid van onze electro-deskundoloog, die zich weliswaar op slinkse wijze aan een lesvluchtje wist te onttrekken, maar daar staat tegenover dat hij uitgebreide video-opnamen heeft gemaakt waarvan we hopelijk binnenkort nog wat stills in het fotoalbum zullen terugzien... Dank je, Harold!

    Enige minpuntjes: Jorrit had het (op het andere deel van ons terrein -maar eigenlijk toch wel terecht) zo druk met zijn nieuwe Serval, dat we hem niet even misselijk hebben kunnen draaien. Maar dat komt nog wel... :twisted: :wink: Ook het uitermate zwakke optreden van onze Cropduster, die duidelijk niet durfde en zich op de bank schuilhield, was een tegenvaller :twisted: :wink:

    De aanwezigen waren het er over eens dat:

    a. LB weliswaar een kleine tak van het modelvliegen is, maar zeker niet uitstervend, zoals wel eens werd gesuggereerd.

    b. Iedere RC-vlieger minstens het LB-soloniveau zou moeten hebben bereikt, voor men gefundeerde uitspraken- en geen domme kreten zoals 'rondslingeren' of zoiets- kan doen over LB. :wink:

    c. We elkaar uiterlijk weer zien op 20 september, maar de meesten al op 13 & 14 september, bij het NK op De Peel.

    Keeping you posted,

    Bruno :wink:
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ondanks dat Henk en ik een ongewoon lang naseizoen hebben [14/15 sept. NK. en 4/5 okt. nog een wedstrijd in Bitterfeld (D)], gaan we er op 20 sept. toch weer tegenaan.

    Net als op 24 mei hebben we weer een mix van demo’s, ‘remedial teaching’ en beginners instructie. Zie http://www.rc-cropduster.com/mva/evenement/lb/lb.html
    Geen model bij je? We hebben een paar trainers beschikbaar.
    Dit alles onder voorbehoud, want de toestand van ons terrein (MVA) is bar slecht vanwege de droogte. Er zitten scheuren in van 5 cm breed en een halve meter diep. :cry:
    In het ergste geval moeten we uitwijken naar het RC veld, maar dat moet nog aan het bestuur worden voorgelegd. Zodra er uitsluitsel is, horen jullie meer...
    Nou ja, dan wordt daar tenminste ook nog eens echt gevlogen... :wink:
    Als het stormt, hoost of zich een ieder mogelijk denkbare combinatie van deze weersverschijnselen voordoet, dan zullen we ons in het clubhuis terugtrekken en daar een forumdiscussie/instructie laten plaatsvinden.

    P.S.
    Ik werd (terecht) aangesproken op de vorige versie van dit bericht waarin het leek, alsof het al vaststond dat we van het RC-veld gebruik konden maken. Dit was mijn kladversie/geheugensteuntje, die/dat niet voor publicatie was bedoeld. En ik dacht nog wel zoveel van computers te snappen. Niet dus. :oops: :oops: :oops:
    Inmiddels is het zo dat we inderdaad, indien nodig, gebruik kunnen maken van de hele accomodatie. :D Waarvoor dank aan het bestuur! :D
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    ZATERDAG IS IS HET WEER ZOVER!!!
    Aanvang 11 uur, MVA-terrein, routebeschrijving zie http://www.rc-cropduster.com/mva/ , bij 'waar vindt u ons'.
    De bedoeling is ook, RC-piloten eens een mogelijkheid te bieden om LB te proberen en dus te ervaren dat het echt leuk is. :D
    Het beloofd goed weer te zijn die dag, dus kom allemaal! :D

    PS. Zie ook de drie conclusies onder het verslag van de voorjaarsmeeting.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    schaamteloze KICK !
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, je staat ergens voor of niet, natuurlijk... :wink:
     
  12. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Nou, niet dus. Zowieso in modelvliegen niet handig om ergens voor te gaan staan, dus dan er maar achter staan. Maar ja, er achter staan, dat is meer iets voor beginnende piloten, lijkt me. Lijkt me toch wel een aardige, een LB vlieger die er ook achter staat. Het kan net, met 1 a 1.5 m touwtjes... <zucht> ja, ik weet het, staaldraden met een dikte van 0,4mm en een treksterkte van... :roll:
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er is verschil tussen ergens voor staan en ergens voor staan
    Ik bedoel het laatste, jij leest niet goed en begrijpt het eerste...
    Bovendien, als je het nou weet van die staalkabels, waarom maak je dan zo'n domme fout? [:-b]
     
  14. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Bruno, laat die sjaggerijnen maar kletsen. Ik kom vandaag kijken en hoop dat het een succesvolle meeting wordt. Het weer zit in ieder geval mee. Heb je ook een lijnbestuurde parasol?
     
  15. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Hey Paul, zoals je hebt gezien vandaag waren die "sjaggerijnen" vandaag gewoon ook aanwezig om een rondje te vliegen 8)

    Daarnaast, een conversatie met Bruno over "vliegtuigen aan touwtjes" is vaak niet zomaar geklets, net zo min als schaken zomaar een bordspelletje is... :roll:

    Anyways, de eerste wankele schreden in het heiligdom van Bruno:
    [​IMG]
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Waaauw Crobduster aan touwtjes gebonden :lol: , jammer dat ik dat alweer gemist heb. Betekend dit dat er in de toekomst een LB cropduster komt.
     
  17. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    STAALDRADEN!!! :D :D :D Jeetje Bruno, zeg d'r 's wat van, dat kan toch niet langer, zoveel onwetendheid in de wereld.... 8)

    En ik geloof dat je niet de eerste bent met het voorstel voor een LB cropduster, maar ik had niet het idee dat Bruno over dat specifieke idee nu zo enthousiast was dat hij meteen de figuurzaag ter hand ging nemen. Toch jammer, het zou een aanwinst voor de hobby zijn. Maar mischien maak ik er nog wel 's ééntje, om de verzameling compleet te maken...
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ok, ok, je hebt gelijk het zijn staaldraden, maar die moderne Dyneema lijnen mogen nu denk ik ook wel. Lichter en toch sterker en bestand tegen knikken.
     
  19. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    "Ja, effe serieus, er zijn natuurlijk materialen die net zo sterk of sterker zijn dan staaldraad, het probleem is echter dat ze teveel rek/veerkracht hebben, iets dat de besturing indirecter maakt. Zowel radiobesturing als lijnbesturing hebben elk hun eigen charme. Ikzelf kom nog uit een generatie waarbij de mogelijkheden en de betrouwbaarheid van radio (en de prijs) zodanig waren dat lijnbesturing zonder meer een aantrekkelijker optie was. Het is voor een beginnend modelbouwer ook zeer leerzaam om zoals ik vroeger ook gedaan heb alle denkbare modelvliegcategorien binnen vrije vlucht, lijnbesturing en radiobesturing ondergaan te hebben. Zo kan je vaak ook je hobby als jeugdige beginner aan je financiele mogelijkheden aanpassen. Maar, het was weer het geslaagde dagje wel V.G. aan alle deelnemers en aanwezige belangstellenden/deelnemers. Paul.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb ik 'm goed gedresseerd, of wat? :twisted: En dat in 1 middagje LB... :wink:
    Zonder gekheid, Ben had het heel snel te pakken en met een beetje doorzettingsvemogen zou hij de upgrade van RC naar LB zeker succesvol kunnen maken... :wink: Je mag conversaties tussen Ben en mij vergelijken met een soort verbaal combat. Houdt ons scherp... :D

    Het was een hele goede dag met weliswaar wat minder toeloop dan de twee voorgaande keren, maar met meer quality-time dankzij de grotere beschikbare terreinruimte. Was de droogte toch nog ergens goed voor. :?

    Verrassend was het verschijnen van vader en zoon de Ridder die even lieten zien waartoe wedstrijd combatmodellen in staat zijn. Uiteraard gingen ze niet tot het uiterste want de boel moest wel heel blijven.

    MVA-oprichter Fred Meijer liet zien, dat hij het vak nog niet verleerd is. Hij hoeft niet bang te zijn dat de meesten van ons ooit zo goed worden als hij overduidelijk nog is...

    Prettig was zeker dat PJT ook een oogje in het zeil hield!
    Deed me genoegen dat hij zich, waar nodig ook nog even met instructie bemoeide. Per slot hebben vele Nederlanders hun eerste herkenbare figuren met een van zijn ontwerpen gevlogen.
    Thanks Paul! :D
     

Deel Deze Pagina