LB-Trainer mustang

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Theo Coenen, 24 aug 2002.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bruno op de tekening van die LB-trainer kan ik nergens iets vinden over de stand van het kielvlak. Hoever moet dit naar rechts staan om voldoende lijntrek te behouden.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Je maakt een sleuf in de rompbovenkant, waardoor de onderkant van het (triplex) kielvlak het stabilo raakt, vooraan 1,5 mm. links binnen de rand van de rompplank, achteraan 1,5 mm. rechtsbinnen. Dat moet voldoende offset zijn...

    Tijdens normale vlucht wordt je lijntrek veroorzaakt door het rechtuit willen vliegen, terwijl je lijnen de kist naar links trekken.

    Komt het geval naar binnen, bijna altijd veroorzaakt door te steil klimmen met te weing motorvermogen, dan kan een iets naar rechts uitgelagen richtingsroer of compleet getrimd kielvlak SOMS de kist weer naar buiten laten vliegen, zodat je de lijntrek terug krijgt.
    Tijdens het sturen wordt de lijntrek voor een groot deel opgewekt door het Tiplood. Als je klimt, blijft de tip een beetje achter, waardoor de kist naar buiten rolt. dit geeft een aanzienlijk grotere lijntrektoename, dan je door kielvlakactie alleen mag verwachten. Vanuit rugvlucht geldt hetzelfde. Zie je morgen...
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Vergeet de positie van de lead-out geleidingen niet!
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die staan duidelijk op de tekening.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De plaats van de lead-outs wordt bepaald door:
    1. De mate van 'waslijn-effect' van je lijnen.
    2. De plaats van het zwaartepunt.

    Vlieg je met dunne lijnen, dan is er weinig 'doorhang' naar achteren en moeten de lead-outs dientengevolge ook verder naar voren. Met dikke lijnen (what a terrible waste of flight-performance) vice versa.
    De reden dat lead-outs bij kunstvlucht modellen verstelbaar zijn, ligt in het feit dat niets zo vervelend is, als een kist die na iedere stuurbeweging nog even na-waggelt. Door tijdens vlakke vlucht even het handvat met een snelle beweging naar je toe te trekken, kun je zien of deze trim in orde is. Neus naar binnen, lead-outs verder naar achteren, staart naar binnen, lead-outs verder naar voren. En dan moet het opgelost zijn...
    Het 'doorzwiepen' van de lijnen -en daarmee het ongewenst schommelen van de kist- na een plotselinge richtingsverandering wordt lead-outs naar gecompenseerd door de juiste hoeveelheid tiplood. Bij onze stunters zit dat er niet vast ingelijmd, maar verborgen in een ballastbox in de onderkant van de buiten(=R)vleugeltip.

    Voor wat betreft een trainer is dit allemaal niet zo kritisch - dus plak ze er gewoon volgens tekening in-, bij zo'n grote stunter zoals wij die vliegen merk je duidelijk het verschil tussen 0,3 mm Laystrate ( 3-draads vertind en enigszins stug) en Sullivan -nu Brodak- .015"~ 0,38 mm 7 draads roestvrij staal. Maar ja, we hebben dan ook 21,5 m van dat spul tussen ons en de kist zitten en dat wil wel lekker doorhangen in de luchtstroom.....

    Kijk ook eens op: http://www.plasma.kth.se/~olsson/cl.html , mooie site en geeft een goed beeld over LB anno 2002.
     

Deel Deze Pagina