LB wedstrijd Stadskanaal zaterdag 13 juni 2009

FOX35

PH-SAM
Hoog tijd om jullie opmerkzaam te maken op de lijnbesturingswedstrijd op zaterdag 13 juni a.s. in Stadskanaal. Aanvang is om 11.00 uur, maar het zou mooi zijn als wie mee wil doen er een half uurtje eerder kan zijn. Het is mogelijk bij het clubhuis te camperen. Er wordt geen geld gevraagd voor deelname. Als het goed is zijn koffie en blikjes fris tegen betaling verkrijgbaar, maar zorg in principe maar voor eigen eten en drinken.

Locatie: het veld van modelvliegclub MVSO (www.modelvliegclub-stadskanaal.nl) aan de Kijlsterweg 23 nabij de watertoren in Stadskanaal. Als je van Stadskanaal langs het kanaal (in de bebouwde kom) naar Musselkanaal rijdt (of andersom) kom je vanzelf langs de watertoren (niet te missen). Neem de afslag naar links vlak voor (of naar rechts direct na als je uit Musselkanaal komt) de watertoren. Neem vervolgens de eerste afslag naar rechts over de brug, en daarna weer de eerste afslag rechts. De weg buigt al snel 90 graden naar links. Vervolgens kom je bij een Y-splitsing waar je links aanhoudt. De weg buigt dan weer 90 graden naar links. Volg de weg tot je aan je rechterhand het veld en clubhuis ziet op het punt waar de verharding ophoudt.

We vliegen op de wedstrijd de eerste ronde van de Record-cup gevlogen en een eenvoudige combatwedstrijd voor 1,5 en 2,5 dieselmotoren.

De Record-cup is een low-tech wedstrijd waaraan iedereen moet kunnen deelnemen die een Webra Record 1,5cc diesel heeft en die kan bedienen en/of die een LB toestel in de lucht kan houden. Het is géén teamrace en gaat dus NIET om snelheid. Het doel van de wedstrijd is om in de 5 minuten dat de heat duurt zoveel mogelijk seconden in de lucht te zijn, terwijl er bij elke start maximaal 10cc brandstof in de tank mag zitten. Het gaat er dus om een betrouwbare motor te hebben die snel start en herstart, goed af te stellen is en die redelijk zuinig kan lopen.
Vereisten: een toestel naar keuze met een Webra Record 1,5cc diesel en een lijnlengte van 12,50 – 13,00 meter (van hartlijn handvat tot hartlijn model). Een andere motor gebruiken is niet toegestaan om de kansen voor iedereen zo gelijk mogelijk te houden. Het model moet óf een tank van max. 10cc hebben óf je moet over enkele kleine injectiespuitjes beschikken die je klaar kunt leggen met elk max. 10cc brandstof er in.
Een vaste pitman is wel wenselijk, maar niet vereist. Er zullen waarschijnlijk wel andere aanwezigen als pitman kunnen fungeren. Een helm is voor de pitman wel verplicht, maar die zijn ook wel aanwezig. We vliegen in principe met 2 vliegers tegelijk, tenzij er erg veel deelnemers komen opdagen. Het is niet toegestaan het model langer dan een ronde met afgeslagen motor te slepen. De motoren moeten ‘koud’ met de hand worden gestart. De motor mag de laatste 5 minuten voor de start niet lopen. Drukvulsystemen zijn niet toegestaan. Afslagmechanismen mogen niet worden gebruikt.

Combat spreekt voor zich, maar wie daar meer informatie over wil kan me mailen: peetjepoe@gmail.com

PP van der Meer
 
Het was een heerlijke dag afgelopen zaterdag in Stadskanaal. Het weer was geweldig, lekkere temperatuur, veel zon en meestal weinig wind. Een aantal mensen hebben op het veld gekampeerd en een gezellige avond in het clubhuis gehad. We hadden ook twee fanatieke jonge deelnemers die heel goed hebben gepresteerd.

Voor de Record-cup was er een record-aantal deelnemers van 10. Het diesel combat was wat minder bezet, met 4 deelnemers in 1,5cc en 6 in 2,5cc, maar voor mijn begrippen nog steeds een grote deelname. De stijging in niveau viel op. Bij de Record-cup waren er geen rare crashes of ongelukken en vrijwel alle motoren (Webra Records) gedroegen zich voorbeeldig. Vooral de heat tussen onze jonge deelnemers Thijs Klok en Rik van Poppelen was schitterend om te zien. Iedereen vloog twee vluchten om tijd over te houden voor het combat en de beste tijden werden bij elkaar geteld. Uiteindelijk was Rik (met zijn vader Robert-Jan als pitman) derde, John Klok tweede en John Steffers eerste. Een ding leek de afgelopen record-cup duidelijk: om in de prijzen te vallen (de derde plaats kreeg helaas niet, maar voor de eerste twee plaatsen waren er medailles) moest je John van voornaam heten en ene PP van der Meer als pitman hebben.

Bij 1,5cc combat bleek mij weer eens dat beuken pennen door de motordragers niet voldoende waren om motordragers op hun plek te houden. Rik van Poppelen gaat ons in de toekomst allemaal verslaan, maar werd nu derde. Frits Kraaij werd tweede en Robert-Jan van Poppelen eerste. Bij 2,5cc vond ik dat de kwaliteit van het vliegen niet helemaal doorklonk in de uitslag, anders had ik nooit tweede kunnen worden. Frits Kraaij was derde en Robert-Jan eerste. Er waren een aantal mid-airs met flinke schade en zelfs een fly-away. Vooral Sander van der Meij was daar slachtoffer van, hoewel hij echte combatvliegtechnieken had laten zien.

Al met al een geslaagde dag. Op zondag 9 augustus gaan we weer vliegen in Stadskanaal. Dan de tweede helft van de strijd om de Record-cup en de Tupker-cup, een stuntwedstrijd waar een eenvoudig stuntschema wordt gevlogen, het schema voor ‘gevorderde beginners’ met alleen ronde figuren zoals dat ook op het NK wordt gevolgen. Voor wie aan het NK wil deelnemen in die klasse dus een goede training. Wel hebben wij een aangepaste manier van beoordelen en een handicapsysteem om modellen van klein tot groot een eerlijke kans ten opzichte van elkaar te geven. Tot dan in Stadskanaal!
 
Back
Top