LB wedstrijd Stadskanaal zondag 9 augustus 2009

FOX35

PH-SAM
Zondag 9 augustus a.s. is het weer zo ver, de tweede en laatste LB-wedstrijddag van dit jaar in Stadskanaal.

Aanvang is om 11.00 uur, maar het zou mooi zijn als wie mee wil doen er een half uurtje eerder kan zijn, en mij liefst ook even laat weten dat er plannen zijn om te komen. Het is mogelijk bij het clubhuis te camperen. Er wordt geen geld gevraagd voor deelname. Als het goed is zijn koffie en blikjes fris tegen betaling verkrijgbaar, maar zorg in principe maar voor eigen eten en drinken.

Locatie: het veld van modelvliegclub MVSO (www.modelvliegclub-stadskanaal.nl) aan de Kijlsterweg 23 nabij de watertoren in Stadskanaal. Als je van Stadskanaal langs het kanaal (in de bebouwde kom) naar Musselkanaal rijdt (of andersom) kom je vanzelf langs de watertoren (niet te missen). Neem de afslag naar links vlak voor (of naar rechts direct na als je uit Musselkanaal komt) de watertoren. Neem vervolgens de eerste afslag naar rechts over de brug, en daarna weer de eerste afslag rechts. De weg buigt al snel 90 graden naar links. Vervolgens kom je bij een Y-splitsing waar je links aanhoudt. De weg buigt dan weer 90 graden naar links. Volg de weg tot je aan je rechterhand het veld en clubhuis ziet op het punt waar de verharding ophoudt.

We vliegen de tweede ronde van de Record cup (een betrouwbaarheidsrace met Webra Record 1,5cc diesels) en de Tupkercup, een eenvoudige stuntwedstrijd met een handicapsysteem gebaseerd op en een bonus voor Tupker-ontwerpen.

De Record-cup is een low-tech wedstrijd waaraan iedereen moet kunnen deelnemen die een Webra Record 1,5cc diesel heeft en die kan bedienen en/of die een LB toestel in de lucht kan houden. Het is géén teamrace en gaat dus NIET om snelheid. Het doel van de wedstrijd is om in de 5 minuten dat de heat duurt zoveel mogelijk seconden in de lucht te zijn, terwijl er bij elke start maximaal 10cc brandstof in de tank mag zitten. Het gaat er dus om een betrouwbare motor te hebben die snel start en herstart, goed af te stellen is en die redelijk zuinig kan lopen.

Vereisten: een toestel naar keuze met een Webra Record 1,5cc diesel en een lijnlengte van 12,50 – 13,00 meter (van hartlijn handvat tot hartlijn model). Een andere motor gebruiken is niet toegestaan om de kansen voor iedereen zo gelijk mogelijk te houden. Het model moet óf een tank van max. 10cc hebben óf je moet over enkele kleine injectiespuitjes beschikken die je klaar kunt leggen met elk max. 10cc brandstof er in.
Een vaste pitman is wel wenselijk, maar niet vereist. Er zullen waarschijnlijk wel andere aanwezigen als pitman kunnen fungeren. Een helm is voor de pitman wel verplicht, maar die zijn ook wel aanwezig. We vliegen in principe met 2 vliegers tegelijk, tenzij er erg veel deelnemers komen opdagen. Het is niet toegestaan het model langer dan een ronde met afgeslagen motor te slepen. De motoren moeten ‘koud’ met de hand worden gestart. De motor mag de laatste 5 minuten voor de start niet lopen. Drukvulsystemen zijn niet toegestaan. Afslagmechanismen mogen niet worden gebruikt.

De Tupkerwedstrijd:
Dit is een eenvoudige stuntwedstrijd waarbij het schema voor gevorderde beginners wordt gevlogen zoals dat ook op het NK wordt gevlogen:

1 Start binnen één minuut
2 Opstijgen gevolgd door twee ronden horizontaal
3 Enkele wingover
4 Drie loopings achterover
5 Twee ronden rugvlucht
6 Drie loopings voorover
7 Twee liggende achten
8 Twee staande achten
9 Twee achten boven het hoofd
10 Landing binnen 7 minuten

Scoring:
- niet herkenbare figuur: 1 punt
- enigszins herkenbare figuur, maar met veel fouten: 2 punten
- herkenbare figuur, maar met fouten 3 punten
- heel aardige figuur: 4 punten
- perfecte figuur: 5 punten

Er geldt een handicapsysteem aan de hand van de ontwerpen van Paul Tupker waardoor het ook voor minder stuntbare ontwerpen mogelijk moet zijn voldoende te scoren en desnoods beter stuntbare ontwerpen te verslaan. Ook geldt er een bonus als er met een door Paul ontworpen model wordt gevolgen.

Was nog iemand van plan om te komen?
Moet er nog rekening gehouden worden met kampeerders?

Helaas moet ik bij deze officieel afzeggen.
Zaterdag is namelijk mijn verjaardag en het is voor de visite wel zo gezellig als ik er ook ben.
En morgen komt er een nieuwe auto waar ik de overige vrije uurtjes dit weekend maar eens mee ga uittesten en spelen :)

Sorry Gerben, mijn mail thuis lees ik eigenlijk alleen als ik iets verwacht en verder als ik toevallig iets op internet moet doen. Het meeste doe ik op mijn werk omdat daar de PC de hele dag aan staat ....
Ik ben gisteren nog naar het veld geweest om bij Koos een sleutel te regelen, toen hij zei dat het al met jou geregeld was. Nu begrijp ik dat er nog geen sleutel geregeld is? Dan regel ik dat alsnog.

LB Stadskaaal

PP!
Het is je weer gelukt! Ik heb genoten van het weer ( twee dagen windtil) , en de gastvrijheid van de thuisclub.
En de Webra misere natuurlijk.Volgend jaar maar eens met een Record Trainer meedoen met een 10 cc tank.

De thuisblijvers hadden weer ongelijk.

Dank voor je inzet om dit evenement aan de gang te houden.

De tweede LB-wedstrijddag dit jaar was weer gezegend met goed weer. Wel was de deelname wat beperkt, maar dat maakt het altijd wel extra gezellig. Herbert Garritsen, Gerben Wassenaar en Tom ten Brink waren de middag tevoren al aanwezig en hebben gekampeerd. John Steffers kwam te laat omdat hij uren in de file had gestaan door een evenement op de TT-baan in Assen.

We hebben de Record-cup met één piloot per vlucht gevlogen. Zowel bij de record-cup als de Tupker-cup, de stuntwedstrijd, hebben we zo drie ronden kunnen vliegen. Tom vloog als enige geen stunt, zodat hij tot jury werd gebombardeerd. Hij heeft zich prima van die taak gekweten.

Bij de Record-cup werden de deelnemers nogal geplaagd door niet startende motoren. Of ze nu uitgebreid die ochtend waren getestdraaid, of zó van de muur geplukt waren leek niet uit te maken. Tom’s model ging prima, maar pitman Herbert kende de motor natuurlijk niet. Toen PP zijn motor eenmaal aan de winterslaap had ontrukt ging het verder prima, alleen kon John het model (dat in de eerste vlucht omdat hij te laat was voortreffelijk werd bestuurd door Gerben) door de miezerregen in de laatste ronde niet meer heet genoeg krijgen. De motor in de mini Suppi van Herbert was de ene keer niet aan te krijgen en vloog in de volgende vlucht perfect. Alleen Gerben kon zijn motor helemaal niet inspireren en trok zich in de derde ronde terug.

Uiteindelijk werden John met PP als pitman eerste met 468 seconden in de twee beste vluchten. Het team Tom als piloot en Herbert als pitman werd éénmaal 2e met het model van Tom met 390 seconden en éénmaal derde met 375 punten.

Er werd goed gestunt, vooral door Gerben met de Super-Suppi en John met de ARF Nobler. John had eindelijk een keer een goed startende en lopende Fox 35, maar bij Gerben ging het helemaal op rolletjes. Hij imponeerde echt.

Fatale slachtoffers waren de Suppi’s van PP en Herbert. Nadat PP er de eerste ronde mee had gevlogen, kwam zijn Suppi toen John er zijn eerste vlucht mee maakte bij de start naar binnen, zodat John in de tweede ronde de Nobler en PP de gerepareerde mini-Suppi moest inzetten. Van die Suppi was overigens de vleugel nog uit 1980 en die bleef ook bij deze crash heel, mede dankzij de destijds door Henk de Jong en Erik Jansen geadviseerde vuren vleugelliggers. De Suppi van Herbert had in zijn handen nog nooit gevlogen en gaf de nodige problemen, uiteindelijk lijdend tot een gebroken neus. De score van Herbert bleef daardoor achter. De rest ontliep elkaar niet veel, maar door de bonus voor een Tupker model en de handicap bonus werd PP uiteindelijk eerste, Gerben tweede en John derde.

De miezerregen die in de laatste ronde van de Record-cup was begonnen werd langzamerhand een echte regen tegen de tijd dat het rekenwerk was gedaan en het ere-plastic werd uitgereikt. Daarbij waren ook goud-plastic medailles voor PP en John voor de overall Record-cup 2009, omdat zij zowel in de vorige als in deze wedstrijd eerste zijn geworden.

Back