FOX35
PH-SAM
Zondag 9 augustus a.s. is het weer zo ver, de tweede en laatste LB-wedstrijddag van dit jaar in Stadskanaal.
Aanvang is om 11.00 uur, maar het zou mooi zijn als wie mee wil doen er een half uurtje eerder kan zijn, en mij liefst ook even laat weten dat er plannen zijn om te komen. Het is mogelijk bij het clubhuis te camperen. Er wordt geen geld gevraagd voor deelname. Als het goed is zijn koffie en blikjes fris tegen betaling verkrijgbaar, maar zorg in principe maar voor eigen eten en drinken.
Locatie: het veld van modelvliegclub MVSO (www.modelvliegclub-stadskanaal.nl) aan de Kijlsterweg 23 nabij de watertoren in Stadskanaal. Als je van Stadskanaal langs het kanaal (in de bebouwde kom) naar Musselkanaal rijdt (of andersom) kom je vanzelf langs de watertoren (niet te missen). Neem de afslag naar links vlak voor (of naar rechts direct na als je uit Musselkanaal komt) de watertoren. Neem vervolgens de eerste afslag naar rechts over de brug, en daarna weer de eerste afslag rechts. De weg buigt al snel 90 graden naar links. Vervolgens kom je bij een Y-splitsing waar je links aanhoudt. De weg buigt dan weer 90 graden naar links. Volg de weg tot je aan je rechterhand het veld en clubhuis ziet op het punt waar de verharding ophoudt.
We vliegen de tweede ronde van de Record cup (een betrouwbaarheidsrace met Webra Record 1,5cc diesels) en de Tupkercup, een eenvoudige stuntwedstrijd met een handicapsysteem gebaseerd op en een bonus voor Tupker-ontwerpen.
De Record-cup is een low-tech wedstrijd waaraan iedereen moet kunnen deelnemen die een Webra Record 1,5cc diesel heeft en die kan bedienen en/of die een LB toestel in de lucht kan houden. Het is géén teamrace en gaat dus NIET om snelheid. Het doel van de wedstrijd is om in de 5 minuten dat de heat duurt zoveel mogelijk seconden in de lucht te zijn, terwijl er bij elke start maximaal 10cc brandstof in de tank mag zitten. Het gaat er dus om een betrouwbare motor te hebben die snel start en herstart, goed af te stellen is en die redelijk zuinig kan lopen.
Vereisten: een toestel naar keuze met een Webra Record 1,5cc diesel en een lijnlengte van 12,50 – 13,00 meter (van hartlijn handvat tot hartlijn model). Een andere motor gebruiken is niet toegestaan om de kansen voor iedereen zo gelijk mogelijk te houden. Het model moet óf een tank van max. 10cc hebben óf je moet over enkele kleine injectiespuitjes beschikken die je klaar kunt leggen met elk max. 10cc brandstof er in.
Een vaste pitman is wel wenselijk, maar niet vereist. Er zullen waarschijnlijk wel andere aanwezigen als pitman kunnen fungeren. Een helm is voor de pitman wel verplicht, maar die zijn ook wel aanwezig. We vliegen in principe met 2 vliegers tegelijk, tenzij er erg veel deelnemers komen opdagen. Het is niet toegestaan het model langer dan een ronde met afgeslagen motor te slepen. De motoren moeten ‘koud’ met de hand worden gestart. De motor mag de laatste 5 minuten voor de start niet lopen. Drukvulsystemen zijn niet toegestaan. Afslagmechanismen mogen niet worden gebruikt.
De Tupkerwedstrijd:
Dit is een eenvoudige stuntwedstrijd waarbij het schema voor gevorderde beginners wordt gevlogen zoals dat ook op het NK wordt gevlogen:
1 Start binnen één minuut
2 Opstijgen gevolgd door twee ronden horizontaal
3 Enkele wingover
4 Drie loopings achterover
5 Twee ronden rugvlucht
6 Drie loopings voorover
7 Twee liggende achten
8 Twee staande achten
9 Twee achten boven het hoofd
10 Landing binnen 7 minuten
Scoring:
- niet herkenbare figuur: 1 punt
- enigszins herkenbare figuur, maar met veel fouten: 2 punten
- herkenbare figuur, maar met fouten 3 punten
- heel aardige figuur: 4 punten
- perfecte figuur: 5 punten
Er geldt een handicapsysteem aan de hand van de ontwerpen van Paul Tupker waardoor het ook voor minder stuntbare ontwerpen mogelijk moet zijn voldoende te scoren en desnoods beter stuntbare ontwerpen te verslaan. Ook geldt er een bonus als er met een door Paul ontworpen model wordt gevolgen.
Aanvang is om 11.00 uur, maar het zou mooi zijn als wie mee wil doen er een half uurtje eerder kan zijn, en mij liefst ook even laat weten dat er plannen zijn om te komen. Het is mogelijk bij het clubhuis te camperen. Er wordt geen geld gevraagd voor deelname. Als het goed is zijn koffie en blikjes fris tegen betaling verkrijgbaar, maar zorg in principe maar voor eigen eten en drinken.
Locatie: het veld van modelvliegclub MVSO (www.modelvliegclub-stadskanaal.nl) aan de Kijlsterweg 23 nabij de watertoren in Stadskanaal. Als je van Stadskanaal langs het kanaal (in de bebouwde kom) naar Musselkanaal rijdt (of andersom) kom je vanzelf langs de watertoren (niet te missen). Neem de afslag naar links vlak voor (of naar rechts direct na als je uit Musselkanaal komt) de watertoren. Neem vervolgens de eerste afslag naar rechts over de brug, en daarna weer de eerste afslag rechts. De weg buigt al snel 90 graden naar links. Vervolgens kom je bij een Y-splitsing waar je links aanhoudt. De weg buigt dan weer 90 graden naar links. Volg de weg tot je aan je rechterhand het veld en clubhuis ziet op het punt waar de verharding ophoudt.
We vliegen de tweede ronde van de Record cup (een betrouwbaarheidsrace met Webra Record 1,5cc diesels) en de Tupkercup, een eenvoudige stuntwedstrijd met een handicapsysteem gebaseerd op en een bonus voor Tupker-ontwerpen.
De Record-cup is een low-tech wedstrijd waaraan iedereen moet kunnen deelnemen die een Webra Record 1,5cc diesel heeft en die kan bedienen en/of die een LB toestel in de lucht kan houden. Het is géén teamrace en gaat dus NIET om snelheid. Het doel van de wedstrijd is om in de 5 minuten dat de heat duurt zoveel mogelijk seconden in de lucht te zijn, terwijl er bij elke start maximaal 10cc brandstof in de tank mag zitten. Het gaat er dus om een betrouwbare motor te hebben die snel start en herstart, goed af te stellen is en die redelijk zuinig kan lopen.
Vereisten: een toestel naar keuze met een Webra Record 1,5cc diesel en een lijnlengte van 12,50 – 13,00 meter (van hartlijn handvat tot hartlijn model). Een andere motor gebruiken is niet toegestaan om de kansen voor iedereen zo gelijk mogelijk te houden. Het model moet óf een tank van max. 10cc hebben óf je moet over enkele kleine injectiespuitjes beschikken die je klaar kunt leggen met elk max. 10cc brandstof er in.
Een vaste pitman is wel wenselijk, maar niet vereist. Er zullen waarschijnlijk wel andere aanwezigen als pitman kunnen fungeren. Een helm is voor de pitman wel verplicht, maar die zijn ook wel aanwezig. We vliegen in principe met 2 vliegers tegelijk, tenzij er erg veel deelnemers komen opdagen. Het is niet toegestaan het model langer dan een ronde met afgeslagen motor te slepen. De motoren moeten ‘koud’ met de hand worden gestart. De motor mag de laatste 5 minuten voor de start niet lopen. Drukvulsystemen zijn niet toegestaan. Afslagmechanismen mogen niet worden gebruikt.
De Tupkerwedstrijd:
Dit is een eenvoudige stuntwedstrijd waarbij het schema voor gevorderde beginners wordt gevlogen zoals dat ook op het NK wordt gevlogen:
1 Start binnen één minuut
2 Opstijgen gevolgd door twee ronden horizontaal
3 Enkele wingover
4 Drie loopings achterover
5 Twee ronden rugvlucht
6 Drie loopings voorover
7 Twee liggende achten
8 Twee staande achten
9 Twee achten boven het hoofd
10 Landing binnen 7 minuten
Scoring:
- niet herkenbare figuur: 1 punt
- enigszins herkenbare figuur, maar met veel fouten: 2 punten
- herkenbare figuur, maar met fouten 3 punten
- heel aardige figuur: 4 punten
- perfecte figuur: 5 punten
Er geldt een handicapsysteem aan de hand van de ontwerpen van Paul Tupker waardoor het ook voor minder stuntbare ontwerpen mogelijk moet zijn voldoende te scoren en desnoods beter stuntbare ontwerpen te verslaan. Ook geldt er een bonus als er met een door Paul ontworpen model wordt gevolgen.