lcd schermpje als volt meter

raymon

Forum veteraan
ik wil een volt metertje in mijn cap 232 maar is dat te doen met een lcd schermpje?
ik vind een schermpje mooier als 6 lampjes
is hier een schema van of iets dergelijks?
ik had al wel een schermpje gevonden
heeft iemand een idee of het zou kunnen??
lcd scherm
 
je linkt werkt zoiezo niet,, helaas

maar waarom niet gewoon een multimeter ombouwen??? strippen en opnieuw opbouwen,, trek maar is een simpele goedkope multimeter open ;)
 
Hoi Raymon,

Je kunt voor iets van 13 euro een voltmetertje kopen bij Conrad.
Die sluit je aan op een 9volt batterij en de twee andere draden gaan naar je ontvanger pakket...(neem aan dat het daarvoor is).

groet,
Alex
 
De meeste Volt meters moeten inderdaad gevoed worden. Meestal door een 9V blok. Het is de vraag of jij een hele multimeter mee wil slepen met je kist.

Bovendien zegt de spanning van je pakket niet zo gek veel over 'hoe vol hij zit'. Hiervoor moet je je accu belasten. En dan nog, is het zeer moeilijk een goede schatting te maken hoe lang je nog kan vliegen.
 
Ook bij het metertje dat Igwe noemt moet er een 9 volt batterij mee.
Samen met de juiste weerstand kun je dit gebruiken als voltmeter voor je vliegtuig.
Maar als je je accu's laadt voor het vliegen dan hoef je toch niet meer te meten?

Groeten Ingo.
 
Denk er wel om dat de spanning die je NiCad of NiMH accu afgeeft maar heel erg weinig zegt over hoeveel energie er nog inzit. Ergens anders op dit forum het ik het onderstaande plaatje al eens gebruikt, hier komt het ook goed uit. Ik heb het hier over slechts één cel, voor een caau van 8 cellen moet je alle waardes dus met 8 vermenigvuldigen.
afb20397.jpg

Door een schrijffoutje staat in de grafiek hierboven 1,2V. Dit moet echter 1,25V zijn! Sorry voor het foutje. :oops:

Direct na het aanzetten van de zender of ontvanger zal de spanning van de accu behoorlijk snel zakken tot ongeveer 1,25V per cel. Dan duurt het een hele tijd gedurende welke de spanning maar heel erg weinig zakt maar er wel energie uit de accu wordt gehaald. Wanneer de spanning tot ongeveer 1,1V per cel is gezakt is de accu zo goed als leeg. Heel kort daarna "stort " de spanning in als je door blijft gaan met ontladen. Het verschil tussen een zo goed als volle accu en een lege is slechts 0,15V. Het verschil tussen een lege en een half volle accu dus maar 0,075V! Hele kleine verschillen dus.
Stel nu dat je de spanning nauwkeurig genoeg kunt meten en je meet een spanning van 1,175V. Dat zou dan halverwege de ontlaadgrafiek zijn dus is de accu voor de helft ontladen. Als je nu de belasting uitschakeld dan gebeurt er iets "geks", de spanning loopt weer op. Na enkele minuten is de spanning weer boven de 1,2V uit gestegen. Je zou dan kunnen denken dat de accu nog lang niet leeg is. MIS POES, de accu is al halverwege!
Met andere woorden een LCD metertje inbouwen om te kunnen zien hoeveel energie er nog in de accu zit is weing zinvol en kost alleen maar extra gewicht en ruimte.
 
het gaat mij ook meer om de sier en gewicht maakt niet uit kan er wat lood uit:P
@ alex

www.conrad.nl
bestel nummer: 121617 - 8B
deze?

is een dingetje met 6 leds wel veilig dan?
 
Conrad veranderd de bestelnummers kennelijk nogal vaak wat het opgegeven model is niet meer te vinden op de site. Ze hebben er echter nog veel meer waarvan de meeste prima bruikbaar zijn. Doormiddel van twee weerstanden kan je deze metertjes voor vele meetbereiken geschikt maken.
Overigens is een "metertje" met 6 ledjes nog zinlozer dan een LCD metertje. Op zo'n LCD meter kan je nog een waarde uitlezen. Een indicator met 6 ledjes geeft alleen maar aan dat de spanning van je ontvangeraccu ergens tussen de 4,8V en 4,9V is. Zoals ik al schreef zegt een verschil van 0,1V al heel erg veel!
 
Plak er gewoon een LCD schermpje in voor de sier.
Een extra accu pakket kan het lood vervangen.

Over logica gesproken een scheepsmodelbouwer had een jachtje met een soort spoiler achterop.
Hier had hij een electromotor met een vliegtuigpropeller op gemonteert en een extra accu in de boot.
Ik vraag wat dat voor moet stellen antwoord hij als mijn accu leeg is kan ik overschakelen op de tweede accu en dan met die propeller aan de kant komen.
Ik zeg als je daar nu een servo met microswitch tussen zet kan je ook als de ene accu leeg is op de tweede overschakelen en naar de kant komen en je hebt weer een jacht en geen moerasboot.
 
Back
Top