Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer een kleine update, een aantal onderdelen toegevoegd aan het achtersteven-deel van de kiel...
    Ik weet dat ik bij dit stuk geen rekening heb gehouden met de richting van de houtnerf. Ik zag het te laat, en er mankeert verder niets aan dit onderdeel en heb besloten het te laten zitten.... Dit stuk is straks toch niet meer te zien, valt weg achter spanten en huidplanken...
    20210704_112052 (1).jpg
    20210704_131409 (1).jpg
    20210704_183701 (1).jpg
    20210704_201752 (1).jpg
    20210704_201809 (1).jpg
    20210704_201822 (1).jpg
     
    Fred5, freekt, Flying Scotsman en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaat indrukwekkend worden Ronald.:)
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  3. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Nederland
    Wat een schip!
    Ik schuif ook aan als er nog ruimte is.;)
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  4. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ik stem saam met de beslissing om dit zo te laat. Om oor te maak, gaat daar dalkies iets anders scheef.
     
  5. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Ik zie een vakwerkje groeien.
     
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je Hans!

    Ruimte zat, de werf is groot genoeg :beer:

    Precies! Maar deze fout maak ik niet nog een keer... :stout:

    Nou, dat weet ik nog niet, maar het zou mooi zijn als het in de buurt komt :) Maar dank voor het vertrouwen!
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen een kleine mijlpaal bereikt, de kiel is af van boeg tot achtersteven....
    Dit waren de laatste 4 onderdelen..
    20210709_124709 (1).jpg

    Ik heb niet zo'n goede klus gedaan bij het hol schuren van het boegdeel waardoor ik eerst met een dun plaatje e.e.a. moest opvullen. Zelfde hout, zie je later niets meer van...
    20210709_132640 (1).jpg

    Deze vier delen vormen de binnenkant van het boegdeel van de kiel, en hier was voor mij de uitdaging de delen volgens de juiste ronding aan elkaar te lijmen. Daarom heb ik eerst de eerste twee delen aan elkaar gezet, lettende op deze lijn en daarna pas uitgefreest. Dit was ook handig ivm het wel erg dunne deel waar de twee delen aan elkaar zijn gelijmd. 20210709_160621 (1).jpg

    Uiteindelijk kunnen alle (ik geloof 23) delen aan elkaar worden gelijmd en is de kiel klaar...
    20210709_204351 (1).jpg
    20210709_223614 (1).jpg
    20210709_223503 (1).jpg
    hier en daar nog wat bijschuren en schoonmaken...
    20210709_223626 (1).jpg
    20210709_223734 (1).jpg

    Nu eerst uitzoeken wat de volgende stap wordt....
     
    P Voogt, freekt, Danny tH en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nu dat is een reuze mijlpaal Ronald! Van harte geluk. Nouw is de ys gebreek en dis volstoom vo:yes:rentoe!
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  9. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer een kleine update van de laatste week.... Ik weet nog steeds niet hoe ik precies de zijkant open ga houden. De meeste voorbeelden die ik zie hebben de kanondekken wel redelijk dicht zitten, en daardoor niet echt een probleem met het onderbreken van de ribben (ivm de kanonluiken). Wanneer ik deze dekken ook open wil houden, dan is er alleen steun vanuit de ribben die blijven zitten, en wanneer deze ook onderbroken worden door de kanonsgaten, waar haal ik de steun voor de bovenste dekken vandaan... Daarom schuif ik dit probleem nog even voor mij uit, en ga eerst beginnen met de boeg van het schip. Ik verwacht dat dit zowiezo wel dicht blijft...
    Hiervoor ben ik begonnen met de eerste volledige rib aan de boegzijde. Alle ribben die daarvoor komen zijn niet meer voor de volledige doorsnede van het schip doordat ze, in verband met de ronding van de boeg, schuin op de hoofdspant worden gezet..
    De methode die ik vooralsnog hanteer voor het maken van de ribben is nogal arbeidsintensief. Ik zal deze stap voor stap opnoemen:
    1 - Kopieer de rib van de originele tekening 3x. Voor de volledige rib heb ik vier A4tjes nodig.
    2 - Plak de verschillende vellen aan elkaar zodanig dat de rib exact gelijk is aan de originele tekening (dus ook drie keer)
    3 - Elke rib bestaat uit twee helften die later tegen elkaar aan geplakt worden. 2 van de 3 kopieën worden gebruikt om de verschillende onderdelen van de rib uit te snijden (1 kopie voor elke helft)
    4 - Plak de uitgesneden onderdelen op van tevoren op de juiste dikte gezaagd hout. Deze rib bestaat uit 18 verschillende onderdelen.
    5 - Zaag al deze onderdelen uit, zodanig dat er nog wat marge bestaat langs de randen, dus niet exact uitzagen!
    6 - Maak de twee delen die op de middenspant komen precies op maat en zorg dat deze goed op de middenspant past.
    7 - Lijm nu de onderdelen van de twee helften zodanig aan elkaar dat ze volledig de rib op de tekening afdekken gebruik makende van de 3e kopie.
    8 - Lijm nu de twee helften op elkaar waarbij je erop let dat ze ten opzichte van elkaar goed staan door ze allebei op de middenspant te zetten terwijl je ze uitlijnt.
    9 - Plak nu de derde kopie weer over de spant heen zodat er weer een volledig geheel ontstaat, de lijnen van deze kopie kan je dan gebruiken om de rib in de definitieve vorm te schuren.
    10 - Schuur dan de binnenkant en de buitenkant op maat conform de buitenste lijnen van de tekening (de tekening kent ook tussenliggende lijnen die aangeven hoe de rib schuin geschuurd moet worden.
    11 - Daarna zouden de ribben schuin geschuurd moeten worden in de lijn van de romp.

    Stap 11 heb ik nog niet gedaan. Ik heb het vermoeden dat ik dit beter kan doen wanneer de naastliggende ribben ook klaar zijn, dan kan ik ze ten opzichte van elkaar vloeiend schuin schuren/vijlen.

    En nu de foto's:
    20210714_212653 (1).jpg

    20210716_171929 (1).jpg

    20210716_172711 (1).jpg

    20210716_205147 (1).jpg

    20210717_212609 (1).jpg
    Ik heb de rib alleen daar schuin geschuurd waar hij tegen de bouwplank aan komt zodat ik deze al wel hier kan plaatsen. Hij zit hier nog wat krap in, ik vermoed dat de bouwplank iets te krap is maar dat moet ik nog controleren.

    Zie onderstaande tekening:
    20210717_211509 (1).jpg
    De 'paarse' rib is welke ik hiervoor heb laten zien. De groene rib bestaat uit twee losse stukken, bakboord en stuurboord die ieder op zich bestaan uit 8 onderdelen...
    20210717_170708 (1).jpg
    En hier de onderdelen voor die rib...
    Ik verwacht dat de frequentie van de updates wel wat omlaag gaat... Redelijk repeterend werk, maar stuk voor stuk ook wel lastig omdat ze allemaal in hun unieke vorm geschuurd moeten worden....

    Wanneer iemand een betere methode kent voor het maken van de ribben hoor ik dat erg graag! Los van de boeg en de achtersteven moet ik er nog 69....
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2021
    P Voogt, Danny tH, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Op SOS is een andere methode, hierdoor krijg je ook sterkere ribben. Ik zal even kijken en je daar taggen.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20210717_224638.jpg Mooi werk zo Ronald! Uiteindelijk ga je door de sitters en de kalven toch wel stevigheid krijgen?
    Kijk anders ook even in het verslag van Hooster. Een bijkomend iets zou de werking van het hout zelf kunnen worden.
     
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Hans, wanneer ik zou weten wat de sitters en kalven zijn zou ik de vraag wellicht kunnen beantwoorden :weetnie::)
    Maar wat betreft de stevigheid, ik maak mij daar eigenlijk helemaal geen zorgen om! Het is eikenhout, gelamelleerd over twee lagen heen die in totaal 15mm dik is. Het is meer de bewerkelijkheid die ik moet doorstaan in de manier waarop ik deze rib gemaakt heb...
    Wat betreft de werking, ja dat is wel een punt. Ik maak gebruik van eiken meubelplaat waar ik ook een kast van gemaakt heb. Dit hout is, mag ik aannemen, goed gedroogd en zal niet meer werken (tenminste, ik heb nog geen werking in de kast gezien...
     
  13. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Ronald,

    Ik zet niet veel berichten op dit forum, maar volgt wel alles en iedereen.
    Ik zie je overwegingen en complimenten voor je aanpak van dit project
    Zelf ben ik al 6,5 ja bezig om de HMS Victory op schaal 1:48 te maken en heb ook te maken gehad met al je vragen, zeker als je het model, net als ik, voor de helft open wil houden.
    Je hebt voor normaal eiken meubelplaat als basis gekozen en dat gaat je uitdaging in een later stadium groter maken omdat de nerven groot zijn.
    Voor mijn project heb ik gekozen voor houtsoorten met een fijne nerf.
    Het soms wat moeilijker te bewerken, maar een fijne nerf geeft wel stabiliteit en stevigheid.
    Daarnaast splintert het hout niet en ik kleur mijn Vic in door met verschillende houtsoorten(fijne nerf) te werken.

    Nadeel bij het gebruik van hardere houtsoorten is dat je wel scherp gereedschap moet gebruiken
    Bij mij is het verbruik van zaagjes en freesjes wat hoger dan normaal

    Voor je open zijde moet je een paar keuzes maken om ook de spanten aan die zijde stevig te houden
    Ik heb er zelf voor gekozen om in de open zijde geen rekening te houden met gaten voor de kanonnen.
    Geloof me, zodra je de dekken gaat inrichten, dan valt het weglaten van de gaten niet meer op.

    V.w.b. het aanbrengen van de spanten kun je het beste in het beste in het midden beginnen en van daaruit naar voren en achteren werken.
    Je bent nu bij de boeg begonnen en dat is direct het moeilijkste deel.

    Ik zie dat je geen pennen gebruikt, maar dat zou wel de frames met 2 pennen aan de kiel vast zetten.
    Je moet straks ongetwijfeld een spant iets aan de bovenzijde buigen en dan is het zonde als de lijmnaad aan de onderzijde los breekt
    De spanten, waarbij aan de openzijde het deel zou weglaten, heb ik direct op maat gemaakt.
    Dit scheelt je flink wat werk en het is zonde van het hout. Daarnaast heb ik tijdens het plaatsen alle spanten aan weerszijden, op de bovenste mal, vastgezet met touwen. Dat voorkomt dat alles gaat schuiven, enz.

    Ik ben zelf ruim 1,5 jaar bezig geweest met het aanbrengen van 148 spanten, dus je hebt nog wel even te gaan.
    Je kan altijd even op mijn site kijken om te zien hoe ik e.e.a. hebt opgelost.
    Ik had het geluk dat Jan Zwart in mijn dorp woont en we hebben samen vaak zitten praten om te kijken hoe het een en ander nu in elkaar zit/ zat.
    Je bent altijd welkom met vragen, henk@henkvanluinen.com

    Succes
     
    Ronald Vis, TIMBERWOLF, Danny tH en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Even een flauwe opmerking. Je kunt niets bijschuren, alleen maar af.
    Maar verder kan ik alleen maar zeggen. Het word weer een bijzonder mooi schip.
    Groet Ton.
     
  15. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Henk, jouw site bevat een schat aan informatie! Allereerst dank dat je mij wilt helpen in dit project. Kijkende naar je foto’s zie ik al gelijk een aantal dingen waar ik nu al aan moet denken, kom daar later nog op terug. Wel wil ik nog even ingaan op de houtkeuze die ik heb gemaakt. Het is mij bekend dat eiken niet zo geschikt is voor het kleinere werk vanwege de wat grovere nerf. Ik heb eiken al wel vaker zien gebruiken bij met name de grote modellen (bv de 7 provincien van Hans Hoosterw), ik vind eiken om te zien wel een mooie houtsoort, en heb de intentie de ribben van deze soort te maken aangezien dit allemaal grotere stukken zijn. Voor de afwerking, beplanking, dekken, enz. ga ik waarschijnlijk wel andere houtsoorten gebruiken. Moet zeggen dat tot nu toe dit wel goed bevalt, maar denk dat het idd moeilijk te buigen zal zijn…
     
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Ton, je hebt helemaal gelijk
    Ik ga er zeker mijn best voor doen
    Ik wilde uitdagingen, en ik zie dat ik het nodige ga krijgen
    Dank voor je vertrouwen!
     
  17. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    De constructie op een 18e eeuws schip zit weer heel anders in elkaar dan op een 17e eeuws schip. Bij een 17e eeuw schip zijn de verbindingen tussen de spantdelen verstevigd met sitters/buikstukken 16266751070971632103145472466283.jpg
    En op een 18e eeuws schip ontbreken deze waardoor de spanten gewoon recht zijn vanaf de zijkant, maar hoe dat zit weet Ronald beter denk ik
     
    Ronald Vis en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Aha! Ik vergis me een gehele periode :rolleyes:
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ronald,
    Een prachtige manier van bouwen heb jij gekozen. Ik heb dat ook gezien bij Henk van Luinen die ook op jouw post reageerde.
    Het zou leuk zijn als je dit aan veel meer bouwers, in het echt, zou kunnen laten zien. In principe kan dat op de Modelbouwersdag in Hillegom op 2 okt. Zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/ontmoetingsdag-historische-scheepsmodelbouw-2021.278073/
    Ik nodig je hierbij uit daaraan mee te doen. Ik heb ook Henk uitgenodigd maar die moet er nog even over nadenken.
    Hopelijk zien we je daar.
     
    Ronald Vis, Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Jan, ik heb wat twijfels of ik een zinvolle bijdrage kan leveren, maar het lijkt mij erg interessant om dit een keer mee te maken en de echte vakmensen te ontmoeten! Ik heb mij net ingeschreven, dank voor de uitnodiging
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina