le mirage - Corel

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Jef80, 17 mrt 2023.

  1. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lubbeek
    Hoi allemaal,

    Ik volg het forum al een tijdje in stilte. Ik wil mezelf eerst kort voorstellen alvorens ik mijn vragen op jullie afvuur... Eigenlijk ben ik modelbouwer van treinen, ik hield me lang bezig met digitale spoorbouw van Marklin waarbij ik vooral veel aandacht had voor het spoortraject, iets minder met de scenery bezig was. Ik had wel wat huisjes, waterpartijen, wegjes, bergen, etc... Maar algemeen was het digitale afstemmen van de spoorwegen meer mijn ding. Door omstandigheden zijn die treintjes er niet meer en heb ik mijn pijlen op iets anders gericht: statische modelbouw in hout. Snel kwam ik dan terecht bij dit topic, wat ik dus al even volg. Mijn vader bouwde indertijd enkele schepen dat nog op de kast staan, maar bij hem kan ik niet meer terecht.


    Na de korte introductie wens ik graag enkele vragen te stellen. Ik bouwde nu 2 kleine schepen, op aanraden van de plaatselijke winkelverkoper, voorzien van een nette handleiding. Die winkel bestaat helaas niet meer. Dat is ongeveer wel goed gegaan, uiteraard als ik naar dit forum kijk kan het beter.

    Ik zoek momenteel een nieuw schip en mijn oog is gevallen op "le mirage" van Corel. Ik zag hier al best vaak dat Caldercraft eigenlijk het neusje van de zalm is maar is toch ook een duurdere prijscategorie en momenteel vind ik mezelf niet sterk genoeg om in het hele dure segment te gaan.

    Le mirage krijg een moeilijkheidsfactor van 2 sterren. Hoe moet ik die sterren interpreteren? Is 1 ster voor een megaonhandige knul dat het inelkaar krijgt en 4 sterren een thriller voor de meest ervaren modelbouwer?
    De vraag is dus: schatten jullie die 2 sterren in als erg moeilijk of doenbaar?
    De meeste zorgen maak ik me over tuigage. Mijn kleine scheepjes nu hebben 1 mast en niet zoveel touwwerk. Ik kan vandaag zeer moeilijk indenken hoe duidelijk wordt hoe het touwwerk aan te vatten en dus ook hoe moeilijk dat uiteindelijk is...

    Hoe staan jullie tov Corel? Ik vond het niet zo slecht de 2 eerste schepen, uiteraard heb ik af en toe wat moeten hermaken of veranderen. Algemeen vond ik het houtwerk netjes, het beslag minder.

    Waarom is er nog geen verslag van "le mirage"? Is precies nog niet gemaakt :)


    Bij deze alvast hartelijk dank voor leuke reacties!
     
    Jaques en janzwart vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom aan boord.
    De moeilijkheidsgraad is voor ieder merk anders. Maar ook hoe handig jezelf bent. Voor de ene beginner is een 4 sterren niet te doen en een andere beginner loopt er zo doorheen. Ik zie de sterren meer als hoeveelheid werk een model kost. Een kleine schoener kan net zo moeilijk zijn als een linie schip.
    Corel zijn mooie pakketten maar niet de eenvoudigste.
    Ik zou zeggen begin eraan met een verslag hier op het forum. En met geduld en hulp kom je heel ver. Succes
     

Deel Deze Pagina