Le santisima Trinidad 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door newbie, 28 mei 2008.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Le Santisma Trinidad 1:50
    Het is zover[​IMG]

    Ik ga mijn eigen eerste RC-schip maken.
    Nu ga ik de lat direct heel hoog leggen maar dit is een beetje mijn droom. (als jonge snotter vroeger teveel piratenfilms gekeken met Eroll Flynn)

    Ik hoop dat ik op jullie raad kan rekenen want anders is het gedoemd om te mislukken.
    De bedoeling is deze boot met motor uit te voeren, misschien met een paar zeilen als sierraad of misschien helemaal geen zeilen weet het nog niet.(motorsterkte ga ik wel voorzien voor met zeilen).
    Ze hebben mij een paar beginnersbootjes voorgesteld zoals de paulaIII enz ,maar deze zeggen mij total niks, dus waarom daar dan tijd en geld in te steken.
    Graupner heeft een 3-master (duits opleidingsschip) voor 1000 euro. Nogal duur voor in ene keer uit te geven.
    Daarom deze boot .
    Bedoeling is ze met alle kanonnen zichtbaar te laten varen.
    Ipv van schaal 1:90 ga ik ze bouwen op schaal 1:50
    Kiel is ongeveer 130 cm lang met boegspriet kom ik in de buurt van 198cm.
    Breedte van het grootspant 31.5cm en de hoogte is 160 cm
    Kwestie van ze nog goed te kunnen zien als ze 15 of 20 meter ver is.

    Le Santisima Trinidad een spaans oorlogschip ,de grootste van haar tijd met 140 kanonnen verspreid over 4 dekken.

    In vol ornaat :
    [​IMG]

    Sluit uw ogen en beeld u is in dat dit schip statig komt voorbij gevaren, geeft mij de rilingen.

    [​IMG]

    Dankzij mijn naamgenoot Luc (hier bekend als Droop'yke) die een schitterend idee had weet ik nu hoe ik de aandrijving moet maken.

    Droop zegt :
    Nou ja, ik heb er gauw-gauw een schetsje van gemaakt en volgens mij moet dit perfekt werken:

    [​IMG]
    Als je de straalpijpen lang genoeg neemt, dan zal de boegschroefmotor bijna horizontaal kunnen geplaatst worden.
    De ene pijp komt dan onderaan de kiel uit en de andere net voor het roer.
    Daar deze installatie zich volledig onder de waterspiegel zal bevinden, zal de boegschroef steeds water genoeg in de pijpen hebben om dit aan te zuigen én terug uit te stuwen.
    Het roer zal op die manier ook genoeg water langs zich heen krijgen zodat het model perfect kan gestuurd worden.

    Dit moét werken. [​IMG]
    Met deze boegschroef zou het moeten gaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Boegschroef: de Raboesch 108-30 (inderdaad, dezelfde die ik voor HD21 ga gebruiken.


    foto van zo'n aandrijving op een andere boot

    voorstuwing(komt nog een stuk bij onder het roer)
    [​IMG]

    Ondertussen ook de plannen laten vergroten op schaal 1: 50.

    De bruine plaat is 250cm op 125 cm ,heb je een idee van de grote die het gaat worden.

    [​IMG]

    Links zie je dat de figuurzaag is gearriveerd.
    -------------------------------------------------------------------
    Het weer in belgie is een beetje slechter geworden dus kunnen we een beetje door bouwen.

    De eerste spanten zijn uitgezaagd volgens het plan op schaal 1/50

    en ik heb ondertussen ook een bouwstatief gemaakt.
    (voorbeeld spant is ongeveer 30cm op 30 cm)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    al de andere spanten zijn uitgezaagd en nu ben ik bezig de kiel aan het uittekenen.

    Ik hoop dat jullie het interessant gaan vinden,maar ik wel nog eens duidelijk zeggen dat dit mijn eerste schip is,niet zeilend gemaakt ,misschien veel te hoog gegrepen voor mij maar ja ik ben nogal ne koppige.
    We zullen zien waar we geraken en met het :zon:grootste rc-forum :zon:die mij ter hulp kan schieten hopelijk tot het einde.:p
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Haha naamgenootje, hier ben je dan. :D

    Ik ben er zeker van dat men je hier zeer goed op weg zal kunnen helpen.

    Nog eens veel succes toegewenst met dit gewaagd (maar zéér mooi) projekt.


    Droop
     
  3. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Heel veel succes!
     
  4. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk dat je een zeilschip gaat maken! Is eens wat anders dan al die slepers. Het is wel gelijk een pittige voor een eerste eigenbouw maar met wat doorzettingsvermogen zal het vast lukken.

    Je schrijft dat je voor de voortstuwing een boegschroef wil gebruiken. Daar heb ik een paar bedenkingen bij namelijk: een boegschroef maakt vrij veel geluid, zeg maar rustig herrie. Ik heb een filmpje van mijn sleepboot en daar gebruik ik op 7:24 de boegschroef http://nl.youtube.com/watch?v=TEK36Z2IMKI luister maar eens. Ook vraag ik het mij af of een boegschroef het lang uit houd bij continu gebruik.

    Je wil waarschijnlijk een boegschroef op deze manier gebruiken om de voortstuwing uit het zicht te plaatsen, maar misschien is een jet aandrijving hier voor beter geschikt. Ik weet alleen niet of een jet ook te gebruiken is met een lage toeren motor het moet natuurlijk geen speed boot worden. Maar daar hebben andere mede forummers vast meer verstand van.
     
  5. michel1969

    michel1969 Guest

    succes met de bouw van de Le Santisma Trinidad, ziet inderdaad schitterend uit
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Sander,

    De boegschroef die jij gebruikt, is dit een met lepeltjes of met echte schroeven? Ik heb de Raboesch 108-30 laten proefdraaien en dat geluid valt echt mee hoor. Natuurlijk hoor je altijd een electro motor, dit is niet te vermijden. Maar ik denk dat eens die onderaan het model zal zijn gemonteerd en afgesloten, daar niet veel meer van te merken zal zijn.

    Al mijn andere schepen hebben qua boegschroef een 'lepeltjessysteem' en die maken hetzelfde geluid als op jouw filmpje. Wat in vergelijking met de Raboesch 108-30 redelijk luid overkomt.


    Droop
     
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Bedankt luc om al te reageren,was eventjes heel druk op het werk.:eek:

    @xxman :

    mooi boot,moter maakt inderdaad veel lawaai,maar ik denk dat ze ook op vol vermogen bezig was aan de golfslag te zien.

    Zo snel moet de trinidad natuurlijk niet gaan ,zou anders niet echt overkomen als dit oude zeilschip een moderne kruiser inhaalt, dus ik hoop dat het geluid dan ook halveert als de snelheid halveert.:???:
     
  8. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    De boegschroef in mijn Tito Neri is uitgevoerd met schroeven en is van Robbe. De boegschroeven van Raboesch zijn dan waarschijnlijk van betere kwaliteit en maken dan minder lawaai. Dan hoeft dat in ieder geval geen probleem te zijn.
     
  9. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
  10. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooi project, niet mijn keuze maar goed dat mag jouw pret niet drukken, wat ik mij afvraag is de stabiliteit straks in het water, vaak zie je dit soort schepen met een enorme hulpkiel als extra eronder, kijk maar eens op MiniSAIL Nederland daar zit ook veel kennis op dit gebied...


    Tom Boere
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik sluit me helemaal bij Tom aan. Ook de 1:1-schepen (en zeer zeker die Spaanse galjoenen) waren in die tijd bijzonder instabiel.
    Een hulpkiel lijkt me een "must" anders ligt je prachtige model bij de tewaterlating onmiddellijk op één oor.
    Juist omdat je haar mechanisch gaat aandrijven en niet laat zeilen (wat ik overigens heel goed begrijp :D ga je koersen varen die 'niet natuurlijk' zijn voor een zeilschip. Daardoor zou ze bijzonder instabiel kunnen worden.

    M.b.t. de voortstuwing: Die boegschroef van Raboesch is een goede keuze om het geheel zo onzichtbaar mogelijk te maken; aan de andere kant:
    Als je toch een hulpkiel moet maken, waarom niet dáár de voortstuwing in / aan maken, en dan met een gewone schroef?
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Luc,

    Je waagt je inderdaad aan een interessant project.
    Ikzelf heb een project gestart wat iets minder ambitieus is: galjas-marieje-1-op-20-a
    Alles is net wat kleiner dan bij jou: aantal masten, lengte en (waarschijnlijk ook) de waterverplaatsing.
    Ik wil echter WEL gaan zeilen met mijn model! Gelukkig zit er in het origineel een motor, dus die kan ik zonder gemoedsbezwaren inbouwen.

    De tip van Minisail die hierboven werd gegeven is een hele goede. Er is veel kennis binnen deze groep.
    Ik ben bij de voorjaarsmeeting in Bornerbroek geweest en heb weer veel nuttige zaken gehoord. Misschien is het zelfs mogelijk mijn model zonder hulpkiel te varen, maar ik ga bij al mijn voorbereiding er van uit dat er een onder komt. Licht bouwen is dus het devies. Alles wat je aan waterverplaatsing dan tekort komt kun je (moet je!) dan in je kiel proppen.

    Zeilen met een model als dat van jou is mogelijk. Kijk maar eens op de Minisail site. Daar is een vergelijkbaar model. Vaart wel met hulpkiel.

    Wanneer je meer info wilt over het bouwen van schepen van jou type, heb ik nog wel een info pdf voor je van Dry Dock Models. Hierin wordt de bouw van de romp duidelijk beschreven. (Let op; is wel in het Engels) Stuur me even een PB'tje wanneer je interesse hebt in de pdf.

    Wim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    @ ronald :
    heb ook al een pomp gevonden maar ga toch voor de boegschroef zodat ik zeker ben van het materiaal ,wat gebeurt er met de pomp als er vuil water inkomt kan ze 1uur aan één stuk draaien,allemaal vragen waar ik niet kan op antwoorden.
    Van de boegschroef weet ik zeker dat ze gaat werken.

    ben gaan google naar aquariumpompen na de reuze tip van rik en heb dit gevonden bij conrad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    de pomp van aeronaut deed 13l/min bij een opvoerhoogte van 5 meter,dus deze pomp is sterk genoeg.
    Deze pomp kan tot 6 uur droogdraaien zonder schade.

    @ roel van essen:
    omdat ik een beginner ben weet ik niet echt hoe dat moet,welke mateialen gebruiken enz. zodat ik het ook niet durf.Maar ik sta altijd open voor info.
    ps,hoe gebeurt het sturen dan :confused::confused:
    Hier een paar voorbeelden om een zeilboot uit te voeren met extra moter als ze in de problemen zit.

    Eventjes wat informatie voor de geinteresseerde.

    het gekochte boek :

    [​IMG]

    Een paar voorbeelden

    [​IMG]


    [​IMG]

    een tip voor het roer

    [​IMG]

    de 4 verschillende hulpaandrijvingen behalve de laatste

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    een tweede boot die de eerste op sleeptouw neemt, gevaar als de grot opeens wind in de zeilen krijgt tja dan murphy
    [​IMG]
    __________________

    @ wimg
    Er komt zeker een ballastkiel onder.
    Voor de romp zelf heb ik geen schrik heb tot nu toe al 2 statische modellen in hout gebouwd.
    Mijn grootste schrik is natuurlijk het waterdicht krijgen van de romp en hiervoor ga ik G8 super gebruiken.
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Nog eens wat tijd gehad om verder te bouwen:

    De spanten en kiel uitgezaagd en een dryfit gedaan om eens een eerste indruk te krijgen.

    Voor de lol een fles water (1.5l)in de voorste holte gelegd.
    En nu de foto's :

    vergezicht (staaf = niet op lengte= 1 meter)
    [​IMG]

    zijkant langs achter
    [​IMG]

    boven langs achter (1 spant nog niet uitgezaagd ,moet nog als mal dienen)
    [​IMG]

    [​IMG]

    boven langs voor.
    [​IMG]

    de fles water om de grote van het ruim te laten zien
    [​IMG]


    De boegschroef is besteld en als die binnekomt ,kan ik verder doen.

    De rollagers komen er voorlopig niet omdat ik rond de 60 euro zit voor de lagers die ik wil.Wel de uitsparingen gemaakt om ze later te kunnen steken als ze ooit zeilend wordt gemaakt.(als)

    Ga nu beginnen met het houtsnijwerk van de leeuw en spiegel.
    __________________
    Luc alias "newbie"
     
  15. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ziet er goed uit, Luc.

    Die fles gaat in dat ruim volledig in het niets op, hahaha. :lol:


    Gr. Droop
     
  16. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Begonnen met de leeuw in MDF.

    Ben een paar uurtjes bezig geweest en dit is het voorlopige resultaat:
    Ik weet ben te snel ergens verkeerd uithalen en het is naar de knopen maar het is de eerste keer dat ik dit doe en het valt goed mee,ook al moet ik het zelf zeggen.[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    de volgende dag nog wat doorgedaan :

    en dan nu het eindresultaat :

    ook al zeg ik het zelf ik ben best trots op mijn eigen.[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. michel1969

    michel1969 Guest

    zeker wel een mooie leeuw, nu alleen nog in het oranje, hahaha.

    grapje, hij is echt mooi geworden.

    blijf het volgen
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Inderdaad, je leeuw is mooi geworden.
    Maar,
    ga je niet teveel MDF gebruiken?
    MDF is een relatief "zwaar" soort hout. Je hebt straks je gewicht nodig om in de kiel te stoppen. Alles wat je hoger gebruikt zal je stabiliteit niet ten goede komen.

    Wim
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Behalve dat het zwaar is en vreselijk on-waterbestendig, lijkt MDF me ook niet makkelijk bewerken. Beeldhouwers gebruiken hiervoor lindehout, dat snijdt en schuurt makkelijk en is ook licht.
     
  20. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik ga het mdf insmeren met G8 en dan een mooie kleurtje geven.
    Inderdaad MDF is on-waterbestendig en zwaar waardoor ik het zo weinig mogelijk ga gebruiken.
    Alleen was ik maar aan het proberen en de leeuw was direct met zeeeer veel geluk van de eerste keer geslaagd.
    De volgende keer zal ik lindehout gebruiken alleen nog zoeken waar ik dat kan krijgen want bij de echte houthandelaar moet ik altijd platen kopen van 2.5m op1.25m.

    :confused: Een vraagje :confused: ,de beplanking van de S.T. wil ik zichtbaar laten maar nu is mijn vraag zal ik daar triplex berkenfineer 3 mm voor gebruiken of bv latjes abachi voor gebruiken.
    De kistje van aardbeien bestaan hier uit karton en met hout moeten de winkeliers een waarborg op betalen dus die krijg ik niet mee.

    ps de berkentriplex 3 mm is 1500x1500mm en wordt in stukjes gezaagd van 10 en 12 mm voor een prijs van 20euro in totaal.
    Voordeel elke plank loopt vanaf het begin tot einde over de romp zonder onderbreking.
     

Deel Deze Pagina