LED inbouwen in Robbe FC 28

Goedemiddag allemaal

gisteravond heb ik mijn zender een Robbe Fc28 weer eens aan laten staan, nu schakelt deze
wel vanzelf uit na een 30 minuten, maar ik vind dit toch vervelend.

nu hebben de modernere Futaba zenders ledjes die oplichten als de zender aanstaan, dit zie je dan duidelijk als je je werkbank verlaat, en het licht uitdoet.

mijn vraag is: kan ik zonder probleem voor het zendgedeelte ergens een kabeltje vastsolderen/of opprikken met een stekkertje, om een 5mm led te voeden (met de juiste weerstand)
ik dacht zelf net na de schakelaar, of om het via de trainer poort op te pikken.

er is een trainer optie (f 1534 )waar al een led bij in zat die precies doet wat ik wil, maar daar vragen ze 95 euro voor op ebay, dan kan ik hem beter aan laten staan....

met vriendelijke groet Johan

Ik heb hetzelfde al een paar keer gehad, sta ik aan de waterkant met een lege zender, puur omdat het niet zichtbaar is als je zender aan staat.
ik heb de spanning van de aan/uitschakelaar gehaald en die op een blauwe led met serieweerstand aangesloten.
De led heb ik op de plaats waar een uitbreidings schakelaartje kan plaatsen.

Hans

bedankt Hans

Ik was ook al van plan om 1 van de optie plaatsen voor de LED te gebruiken.

Dan heb ik nog 1 vraagje:
De zender accu is een 8 cel 9,6 volt
Als hij net geladen is geeft de spanningsmeter 11,5 volt aan.
Dit zakt vrij vlot onder de 11 volt.
welke waarde moet ik gebruiken om de weerstand te berekenen?

Groeten Johan

Dat maakt niet zoveel uit, de stroom zal amper wat verchillen.

Ga van de hoogste spanning uit en je zult altijd veilig zitten.

bedankt Onno

ik had de Sticky van Ron hierboven al doorgenomen.
ik wist alleen niet zeker of een LED geen storende invloed zou hebben op het zendgedeelte van mijn zender,
ik bestuur er wel vliegtuigen mee.

groeten Johan

Volgens mij zit er bij de FC-28 een fluorescerend kleurvlakje onder de schakelaar, in de "aan" positie zichtbaar.... Bij de mijne in elk geval wel....

Ik heb er in elk geval zelden last van dat ik hem aan laat staan, omdat het goed zichtbaar is.

(Dat is nog beter geworden na installatie van het FrSky telemetriepaneeltje, want daar zit ook LED achtergrondlicht in).

hoi Brutus

dat rode vlakte zit er inderdaad, en meestal zet ik de zender gewoon uit na gebruik.
maar soms zit je in knutselhokje wat te fröbelen, en dan ben je vergeten dat je met je zender bezig was,
dan is zo'n iets beter zichtbaar lampje wel handig.
als je dan het licht uitdoet, zie je dat er nog wat aan staat.
daarnaast zitten er wel ieniminir ledjes in de TM 8 module, maar die zitten aan de onderzijde, en die zie je dus niet.

ik moet natuurlijk gewoon beter opletten wat ik doe, maar ja ik ga gewoon voor gemakkelijke oplossing.

groeten johan

Vandaag de onderdeeltjes opgehaald
image.jpeg
Een rode led en een weerstandje van 560 Ohm.
image.jpeg
Gesoldeerd op een draadje uit een oude computer,
Het omhulsel van het stekkertje verwijderd, en wat krimpkous om de stekertjes gedaan.
image.jpeg
De stekertjes op het voedingsstekkertje van de trimmeroptie gestoken
( hier staat 10 volt op)

image.jpeg
En voila een mooi ledje

Groeten Johan

Back