led lampjes aan sluiten

• Topicstarter Topicstarter etb
  • Startdatum Startdatum
E

etb

Guest
ik wil voor 2 gele lampjes en achter 2 rode maken

maar ik weet nooit hoe he tmet volt en wattages zit
kan ik deze lampjes gewoon aansluiten op de accu van me boot ?
ROBBE LED Geel (2st) 8-12 V. (RO1673)
Prijs: € 3,70
ROBBE LED Rood (2st) 8-12 V. (RO1672)
Prijs: € 3,70

alvast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
ik heb led in getypt maar hij vond helemaal niks
mischien heb ik het fout gedaan

iedergeval bedankt

owjee ik zie die sites nu en ik denk dat dat niet mee ga vallen :)
zo goed ben ik namelijk niet met electro :)

Laatst bewerkt door een moderator:
mischien makkelijk om er bij te zeggen
me accu is 6v7.2ah dat staat er op

ik heb er echt helemaal geen kaas van gegeten en ik weet niet eens wat ampere enz is
het gaat om 4 kleine lampjes in me voerboot

zo te lezen, zijn dit speciale leds waar de weerstand etc. al ingebouwd zit.

als het de leds zijn van robbe dan kan dat, kan zelfs zijn dat zijn accu dan een te lage spanning heeft.

zijn het leds gewoon bij de elektronica boer vandaan wordt het wat anders.

hallo
de leds staan in het begin van me post
en ze zijn van robbe

zou ik dan eventuweer een apparte accu moeten nemen voor de verlichting
dat komt natuurlijk me vaartijd ook weer ten goede
zo ja welke accu

Zo te zien in je eerste post kan je deze LED’s aansluiten op een spanning tussen 8 en 12 volt. Zoals hierboven beschreven zijn dit dus waarschijnlijk LED’s met een ingebouwde weerstand. Helaas kan ik dit van hieruit niet met zekerheid zeggen. Maar een LED van €3,70 mag wel wat extra aan boord hebben.:D

Ik ken deze types van LED ook niet omdat ikzelf steeds met ‘gewone’ LED’s van een elektronicawinkel werk. Ook een Google opdracht RO1673 leverde niets op.
Wat ik zou proberen is met een gewone 9V battery eens kijken wat dit oplevert. Let wel op dat LED’s ook een + en een – hebben. Dus als hij niet direct oplicht gewoon even omdraaien.

Verder moet je rekening houden met de klassieke wetten van de elektriciteit: Hoe hoger de spanning hoe feller hij zal branden, maar hoe meer hij ook zal verbruiken…

Hopelijk heb je hier wat aan,
Chris

heel erg bedankt iedereen
ik heb vandaag de leds gekocht (4) 2x rood voor achter en 2x geel voor voor

ze kunnen gewoon op de accu van de boot volgens quartel
dus dat zij mooi zijn

iedreeen bedankt!!!

hmm, voor de overige mensen zou ik aanraden om toch lekker zelf een weerstand aan de led te solderen ;) veel goedkoper.

....Ik ken deze types van LED ook niet omdat ikzelf steeds met ‘gewone’ LED’s van een elektronicawinkel werk. Ook een Google opdracht RO1673 leverde niets op. ....

Deze ledjes hebben een bestelnummer van Robbe 1-1673 en 1-1673 ... daar zit een kabeltje van 800 mm aan en ze kunnen direct op een accu van 7,2V tot ca 12V ...

maar € 3,70 is knap aan de prijs .... ledje van € 0,09 weerstandje van € 0,03 en een stukje draad van 1 meter is iets van € 0,34 ... maakt in totaal iets van € 0,46 exclusief solderen en een paar cm krimpkous ...

Ik moet jullie helemaal gelijk geven hoor dat het "veelgeld is"
voor zoon lampje

maar modelbouw is niet mijn hobby ik vind het best leuk om te doen
maar als zou ik natuurlijk meerdere modellen gaan bouwen zou ik me zelf er in verdiepen

ik ben nu een 2e hands voerboot aan het oplappen puur omdat ik deze echt nodig heb voor het vissen en heb eerlijk gezecht geen zin om voor 4 lampjes een hele studie te maken van led lichtjes

dit was in mijn ogen makkelijk en snel opgelost

ik ben namelijk echt slecht met electro :)

Back