LED-verlichting op brandstof auto

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Seeyah, 16 nov 2009.

  1. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Hoi iedereen!

    dit is mijn eerste thread die ik start dus hopelijk doe ik het goed :)

    Ik heb een Kyosho Fazer met Aston Martin body waar ik graag een paar dingen zou willen aan veranderen. :D

    [​IMG]

    Ik zou hier graag koplampen, achterlichten en leds onder de wagen op monteren.

    Voor onderaan had ik gedacht aan 4 of 6 groene LEDs waar ik al even getest mee heb.

    [​IMG]

    Voor de koplampen zou ik graag sterke witte LEDs gebruiken, iemand enige suggestie?

    Ik ken wel wat van elekticiteit maar ik vroeg me af of het handig is om er een soort van mini-dynamo op aan te koppelen of gewoon met een batterij te werken?

    Voor de achterlichten heb ik een groter probleem. Vooraan is er een mooie ruimte voorzien waar ik de LEDs mooi kan wegwerken, achteraan is dit spijtig genoeg niet.

    Omdat ik wil dat het er goed uitzie is gewoon een gat boren en de LED erdoor duwen geen optie achteraan. Heeft er iemand een idee om dit mooi te kunnen verwezenlijken? Ik dacht om heel het rode gedeelte eruit te snijden en eventueel met een plexi plaatje te werk te gaan? of zijn er gemakkelijkere manieren?

    PS: aangezien ik nog steeds student ben heb ik niet dagelijks tijd om er aan te werken dus het kan wel traag vooruit gaan :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  3. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Mooie tip! Hiermee maak je niet alleen de topicstarter blij:D
     
  4. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Je zou ook LED strips, die zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren. Zijn wel wat duurder dan enkele LEDs, maar zijn wel makkelijker te monteren/installeren, en ze werken op een 9 volt blokbatterij.

    Ze geven in ieder geval genoeg licht, meer dan de enkele LEDs.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat is trouwens het merk van de Aston Martin body die je hebt ? Kyosho ?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    En zo ziet dat eruit:



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    @ Robbie: het is idd een fazer :-D

    hmm die lightbuckets zijn een soort van led-houders? want in mijn body zit er standaard zo een extra stuk plastic waar ik ze kan op bouwen.

    Die ledstrips zijn interessant maar dan moet ik echt boren in de body? ik zou namelijk graag mijn auto zo intact mogelijk laten ;)

    nu is er wel iets bijgekomen, ik heb hopelijk binnekort mijn rijbewijs en mss ga ik in een club op een uurtje rijden van mij thuis. met het oog op competities en gewoon rijden zou ik dus graag een systeem maken waarbij ik dus eigenlijk eenvoudig alles kan loskoppelen behalve de leds zelf dan. heeft iemand hiermee ervaring? een klik-systeem met een batterij? want voor de voeding van de leds had ik ook een vraag. ben ik het beste af met af te takken op de batterijen van de ontvanger? of toch maar best een extra batterij of 2 inbouwen?

    bestaan die led strips ook met 2 lampjes? omdat dit mij wel iets interessant lijkt voor de achterlichten ;) hebben die een bepaalde bescherming nodig?

    PS: ik ben zeer verrast over de snelheid van reacties, ik heb duidelijk een goeie keuze gemaakt met dit forum, allemaal alvast hartstikke bedankt! :-D:worship:
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb strips van RCP
    Led's en weerstanden

    Ze zijn 12v maar doen het prima op 9v, ik heb 3 cellen extra in serie met mijn ontvangeraccu. Deze strips zijn ingedeeld in blokken van 3 LED's en als ik het goed heb zitten er 18 op 1 strip, je kunt ze dus in stukken knippen.
    Ik heb ze gewoon met dubbelzijdig tape in de randen van de body geplakt. Ook heb ik de body van binnen zwart gespoten en ook de zijkanten van de LED's zodat er zo weinig mogelijk licht aan de binnenkant opgloeit.

    Zo ziet dat er uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meer foto's van dit Glow in the Dark feestje:
    www.RC-Junkies.com - Gallery 3 - Lustrum Meeting Oktober 2008
     
  9. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Hmm op de site die je me gegeven hebt staan geen prijzen? :p ligt dit aan mij? :p

    mja voor mijn ontvanger gebruik ik 4 herlaadbare GP2700 batterijen in dat standaard houdertje. Dus ik dacht dan om eventueel gewoon een andere batterij er bij te steken, enkel voor de leds.

    hoe groot is zo 1 ledje van zo een strip? want ik denk eraan om dus fijne gaatjes te boren ter hoogte van de achterlichten en daar dan 2 of 3 leds per achterlicht in te bouwen. mijn doel is dus eerder om er koplampen en achterlichten in te bouwen en dan als leuke optie een soort van neon onder de auto te monteren.

    voor de koplampen zou ik graag een felle led inbouwen, heeft er iemand een idee welk type hier het best voor is? op internet zie ik verschillende leds met verschillende candela, wat is de minimum waarde om echt iets te kunnen zien in het donker?
     
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Het is niet nodig om gaten te boren in het chassis om de strips te bevestigen, de strip kan je als een sticker vastplakken aan het chassis of de body. Er is wel een klein verschil tussen de dikte en flexibiliteit van mijn strips en de strips van Roelof. De strip die ik gebruik is 2mm in dikte en kan enkel naar boven en beneden gebogen worden, de RCP strips alleen van links naar rechts. (als ik het zo goed zeg)

    Als ik mijn strips wil inkorten dan moet ik ze per twee afknippen, geen idee hoeveel dat bij de RCP strips is.

    Die clipjes zien er trouwens er gaaf uit, ik hoop dat ik snel m'n DeLorean tot leven kan wekken.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al zei moet je voor de koplampen gewoon even naar de Aktion gaan, zaklampen met 2 heldere LED's met reflectoren voor een euro, bij de achterlichten heb ik gewoon zo'n deel aan de binnenkant van de body geplakt en door de body heen laten schijnen.

    Die LED strips van RCP zijn lekker flexibel en de LED's zitten opzij gemonteerd dus een direct fit als je ze aan de binnenkant van de body plakt.
     
  12. Joren G

    Joren G

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    BE Zichem
    geen gaatje boren in de body, of heb je al een body met een mooi doorzichtig venstertje?

    grtzzz
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Alleen wat verf weggeschuurd, de stikkers aan de buitenkant die de achterverlichting illustreert zorgen voor het effect.
     
  14. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    hier is een foto van de koplampen :

    [​IMG]

    Dus hier kan ik heel eenvoudig een led inbouwen, toch gwn een gaatje boren op een van de 2 gele "lichten" met de diameter van de led?

    nu de achterlichten:

    [​IMG]

    Dit is dus gewoon een sticker. een rode led strip van 2 of 3 leds zou hier dus wel handig zijn, maar dan ga ik tch 2 of 3 gaatjes moeten boren? anders komt het licht er toch niet door? en de strip dan langs de binnenkant vastplakken.

    Ivm met die Action, ik ben er niet mee vertrouwd, in mijn buurt is er niet zoiets. op hun site vind ik ook niet wat je bedoelt.

    DealExtreme: Photo Gallery - White Flashlight Keychain 22000mcd 10-PACK Is dit wat je bedoelt?

    in verband met de neon is het idd heel eenvoudig om gewoon een strip langs de zijkant te plakken. tot nu toe heb ik er wel geen groene gevonden :(

    hoeveel kost zo een strip rode leds van rcp? want ik krijg geen prijzen op de site en ik kan ook niets toevoegen aan het winkelmandje.

    kent er iemand soms een shop of webshop in belgië waar ik deze ook zou kunnen vinden? diegene die ik vind is per meter of per 10 meter, het zijn er voor indoor verlichting
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Die strips van RCP kosten iets van 12 euro per strip maar zijn niet direct bij RCP te koop, daarom staat er geen prijs bij.

    Die achterlichten zijn een beetje raar gevormd, lastig om dat goed te krijgen tenzij je lekker aan de slag gaat met een ptintje en kleine ledjes om ze zo in de vorm van die achterlicht te krijgen. Andere optie is gewoon de stikker te verwijderen en andere lampstikkers te vinden waarachter je verlichting kunt plaatsen of inderdaad de LED's direct door de body te laten steken. Als je de LED's door de body laat vallen zou ik een plaatje hout of plastic maken die achter tegen de body geschroefd kan worden waarin de LED's goed bevestigd kunnen worden en niet te ver uit de body steken voor een optimaal uiterlijk.
     
  16. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    bij pkracing dordrecht verkopen ze alles bij elkaar. er zitten knipperlichten bij, achterlichten,voor lichten en rem lichten.

    alles voor €24,95 het artikelnummer is : TCGP0511

    van de site van pkracing
     
  17. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    mja ik heb net gemeten, op de onderste lijn van de lichten heb ik een bruikbare ruimte van 5mm x 40 mm. hier dacht ik dus om zo 2 of 3 leds te plaatsen van zo een led strip. hoe veel afstand zit er tussen die leds? kan ik ze op deze ruimte monteren? ;)

    voor de koplampen heb ik hopelijk morgen 2 leds ter beschikking om eens te kijken of het 22 of 14 candela wordt ;)

    met de voeding van de leds zit ik nog steeds in de knoop. ik heb plaats net achter de vooras, dit is ongeveer 6cm x 3 cm als ik het veilig speel en anders naast de uitlaat, op de doos van de stuur servo, hier heb ik dan ongeveer 7cm x 3cm, met 5 mm van de uitlaat verwijdert. dus ik dacht aan een 9 volt voor de strips en dan misschien nog 2 AA batterijen van 1.2 volt voor de koplampen? of is er een manier om het eenvoudiger te maken? :)
     
  18. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    die led-set is wel leuk maar voor mij niet echt geschikt ;) dat komt dan niet goed met mij achterlichten :) en het is ook niet mijn bedoeling om er zoveel led in te stoppen, zoals knipperlichten :) maar toch bedankt! :-D
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    LED's kan je met een weerstand naar iedere spanning geschikt maken, sterker nog: je moet een weerstand gebruiken. Een onlangs gestarte topic:
    van-4-8v-beperken-naar-3-6v-hoe

    Als je zelf aan de slag gaat kan je de gewone verlichting prima op je ontvangeraccu werkend krijgen maar let wel op de juiste spanningen van de LED's, Blauwe en witte LED's zien graag een 3 tot 3.5 volt terwijl de standaard rood, groen, geel en oranje LED's op 2 volt werken maar nogmaals, je moet met weerstanden werken.

    Met die strips zit je vast aan een 9v voeding want die strips zijn zo gemaakt..

    En wat voor LED's, de standaard LED's komen in alle vormen en maten de heldere LED's in blauw of wit veelal in alleen in 3 of 5mm rond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    ja ik had al gelezen dat er mensen zijn die de leds op de ontvanger accu aansluiten, maar hoe zit het dan met de betrouwbaarheid van de ontvanger? ik veronderstel dat je een parallelle schakeling bedoeld? aangezien ik bij serie spanning van mijn ontvanger zelf ga afknijpen?

    met het oog op de toekomst ga ik misschien een 2.4Ghz zender kopen met 3 kanalen, 2 servo en 1 on/off. zou ik hier dan die leds op kunnen aansluiten? of levert die uitgang niet genoeg stroom/spanning voor de leds?

    de leds op school gebruiken rond de 20mA, hoeveel vraagt een ontvanger+ servo ongeveer? want daar heb ik echt geen idee van.

    @ Roelof : je kent er precies wel een heel pak van, heb je soms een technische achtergrond? of puur uit de hobby voortgekomen?
     

Deel Deze Pagina