LED verlichting voor 450 schaalmodel

Discussie in 'Electronica' gestart door jannus, 21 sep 2020.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Overweeg led verlichting te maken op mijn 450 schaalmodel heli. Denk aan 3mm leds wit (12000mcd) en rood (5000mcd) maar vraag mij of de lichtsterkte van deze leds wel te zien is bij helder weer. Moeten knipperen dus zoek ook een licht circuitje hiervoor, eventueel zelf bouwen. Wil gezien het gewicht het geheel voeden vanuit de 3S lipo (max 14,2 V) of een deel van de cellen.

    Wie heeft hier ervaring mee en tips.
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zie de modelvliegsport nr2 2020
     
  3. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
  4. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Had ik idd gelezen. Daar worden 10mm LEDs gebruikt met een veel hogere lichtsterkte vanwege de zichtbaarheid. Die smoelen helaas niet op een 450 heli.
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Kleiner is minder belasting, dus die moeten hier op ook werken.

    Ik kijk er nog wel naar binnenkort of je andere weerstanden moet gebruiken, even druk nu, maar ik kom er nog wel op terug

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
  7. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Die hebben ze nog steeds. In het European Warehouse (Nederland)....

    Zie het linkje in mijn post
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
  9. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik had alleen maar even wat snelle voorbeelden gepakt, om te kijken of de voltages een beetje gelijk zijn.

    Bij de definitieve moet je alleen naarcde stroom opname kijken, en de spanningsval over de weerstand, die moet dan wat anders worden.

    Ik bedoel, soor de lagere stroomopname, moet je een hogere weerstand nemen, om dezelfde spanningsval over leds te krijgen.

    En idd zelf maken is leuker.

    Zoek de leds op die je wilt, en de rest is er omheen te rekenen.

    Groeten, Arie
     
  11. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Duidelijk. Maar hoe kan dat enorme verschil in lichtsterkte tussen die 3mm LEDs van jou en mij. En sommige leveranciers vermelden helemaal geen lichtsterkte. Wat moet je dan verwachten. Ik had ook verwacht hoe groter de LED hoe lichtsterker, maar dat zie ik ook lang niet altijd. En is een 5mm led vergeleken met een 3mm led met dezelfde lichtsterkte beter zichtbaar. Kortom tal van vragen die bepalend zijn voor wat ik moet kopen.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Speciaal type? er stond ook diffuus bij

    Deze https://www.elektronicawereld.nl/zoek/product/5039/3mm_rode_led/details
    In diezelfde lijst is 3500mcd, zoek op die site maar op led 3mm, dan zie je allemaal verschillende.

    Ik denk niet dat je grootte gelijk kan stellen met lichtsterkte.

    Ik een 10mm rode led die bewust niet al te veel licht geeft, omdat ik die op de staart van de Ecureuil wil, en die moet niet de nacht verlichten.
    En ik heb 3mm leds die je bijna verblinden.

    Dat is denk ik gewoon zoeken, en wat vergelijken.

    Wat wil je precies? hele felle.

    Berekenen:
    Van mcd naar lumen https://www.luxalight.eu/nl/lumen-calculator
    En van lumen naar Watt https://www.smeetsledlighting.com/i...ichtsterkte-en-kleurtemperatuur-van-ledlampen

    Pff

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2020
  13. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Wat ik wil is dat ik op afstand kan zien hoe de positie is van mijn 450 heli op basis van de verlichting en dat overdag.
    Krijg de indruk dat jij 3500mcd en 5000mcd voor mijn doel genoeg acht.
    Door het door jouw aangehaalde artikel in modelvliegsport nr2 2020 werd ik getriggerd op lichtsterkte.
    Daar worden 10mm LEDs gebruikt met 135000mcd en 210000mcd met hetzelfde doel. Heel wat meer dus.
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    5mm LED's à 5000 mcd ga je volgens mij echt niet kunnen gebruiken voor oriëntatie overdag .
    Ik heb op mijn F550 drone 10mm 40000 mcd en die kan je op grotere afstand overdag nog mooi zien, rood is daarbij het meest zichtbaar.
    Kleinere Led's zie je ondanks grote lichtsterkte op afstand bijna niet meer omdat het lichtpuntje te klein wordt
    Blauw is enkel bruikbaar als het donker is, wit is volgens mij ook niet zo heel zichtbaar i.v.m. het contrast t.o.v. de lucht.
    Ik heb er twee rode aan de voorkant gemonteerd, als ik die twee rode oogjes zie dan weet ik dat ik in mijn richting vlieg.
    Ik heb deze :
    https://www.benl.ebay.be/itm/507-10...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
     

Deel Deze Pagina