Led verlichting

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door janzwart, 2 okt 2019.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Op verzoek van enkele mensen plaats ik hier enige informatie over het toepassen van led-verlichting op modellen. Misschien ga ik voor enkele mensen te diep en voor anderen te weinig op de materie in. Schroom niet om vragen te stellen of aanvullingen te geven. Uiteindelijk leren we er allemaal wel wat van.

    Dat doe ik aan de hand van de volgende onderwerpen.

    1. Theorie over leds

    2. Theorie over schakelingen

    3. De voorschakelweerstand

    4. Praktische tips over led-verlichting aanbrengen in modellen.

    5. Practisch voorbeeld

    6. Links
    1. Theorie over leds.
    Een LED is een diode en heeft dus een plus en een min zijde. Er kan slechts in één richting stroom lopen door een diode, in de andere richting blokkeert hij de stroom. Een led geeft alleen licht als er stroom door loopt. Bij blokkeren van de stroom geeft hij géén licht, maar gaat ook niet kapot. Gaat er wel stroom door en geeft hij dus licht dan is er een maximum aan die stroomsterkte waarboven de led zal doorbranden. Daarom is het aan te bevelen altijd een weerstand in de keten op te nemen waardoor de stroomsterkte beperkt wordt.

    [​IMG]

    Aansluitingen van de led:

    De voet van de led is aan de kant waar de – aansluiting zit afgeplat. Die aansluiting is het kortst. De + aansluiting is langer.

    Wat als je de draadjes reeds afgeknipt hebt? Geen paniek maar kijk dan eens in de LED zelf, je ziet dan twee plaatjes zitten. Een klein en een groot plaatje en hieraan zie je welke poot wat is, het kleine plaatje is de anode (+) en de grote plaat de kathode (-). Maar natuurlijk is de afplatting vaak beter te zien. En je kan het altijd uitproberen mits je een weerstand gebruikt.

    [​IMG]

    2. Theorie over schakelingen.

    Je kan leds in serie of parallel schakelen of gecombineerd.

    [​IMG]

    Bij leds in serie moeten ze allemaal correct zijn aangesloten.
    Een van de meest gemaakte fouten bij een serieschakeling van leds is dat er één of meer leds verkeerd om zijn aangesloten, waardoor de hele serieschakeling het niet doet. Immers, de omgedraaide led werkt als diode in sperrichting, en blokkeert de stroom voor alle andere leds. Je kunt dan controleren of alle leds in dezelfde richting zijn aangesloten, maar het is vaak goed turen om te zien wat de anode en de kathode is; sterker nog: als je geen ronde leds gebruikt en de aansluitpennen al hebt afgeknipt, zijn anode en kathode soms nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Wat nu?

    Als je een voltmeter hebt, is het simpel: sluit de min van de voltmeter aan op de kathode van de 'onderste led', dus de led die op de laagste spanning is aangesloten. Meet met de plus-pen van de meter aan de contacten van de achtereenvolgende leds, te beginnen bij het onderste exemplaar. Zolang je de dwarsligger nog niet bent gepasseerd, zal de meter (bijna) nul aangeven. Zodra je echter het omgedraaide of kapotte exemplaar voorbij bent, zie je de spanning een sprong maken. Draai deze laatste led om, en de kans is groot dat alles nu werkt! Tenzij je natuurlijk meerdere leds verkeerd om hebt geschakeld, zodat je weer opnieuw moet beginnen met meten ..

    Heb je bij een parallelschakeling een led verkeerd om aangesloten dan zal alleen díe led het niet doen.

    [​IMG]

    Figuur: Parallelschakeling met voorschakelweerstand.

    Meerdere LED's bij voorkeur parallel aansluiten met elk zijn eigen voorschakelweerstand, hierdoor branden ze met een meer gelijke lichtopbrengst.

    3. De voorschakelweerstand.

    De voorschakelweerstand is een voorziening om de stroomsterkte te beperken. In welke draad je de weerstand soldeert maakt niks uit, mag zowel in min als in de plus draad.
    Hiervoor moet je meestal wat rekenen en heb je een aantal formules nodig.
    Hier vind je alle formules op een rijtje, zonder uitgebreide uitleg of illustraties; van de basisformules zijn voor het gemak meteen ook alle omrekeningen gegeven.

    De wet van Ohm:

    U = I x R

    I = U / R

    R = U / I

    Vermogen:

    P = U x I

    P = I2 x R

    P = U2 / R

    U is de spanning in volt,
    I is de stroom in ampère,
    R is de weerstand in ohm
    P is het vermogen in watt

    Nominale spanningsval Uled van verschillende gangbare typen leds (bij benadering):

    Geel: 2 volt

    Rood/infrarood: 1,9 volt
    Groen: 2,1 volt
    Blauw/wit: 3,6 volt

    en meestal een stroom van 25 mA

    Voorschakelweerstand voor een of meer leds in serie:

    R = (U+ - (N x Uled)) / I

    P = I x (U+ - (N x Uled))

    N is het aantal leds
    R is de voorschakelweerstand in ohm
    P is het minimale vermogen van de voorschakelweerstand in watt
    I is de gewenste stroom in ampère
    U+ is de voedingsspanning in volt
    Uled is de nominale spanningsval van één led


    Opmerking: bij meerdere verschillende leds in serie vervang je (N x Uled) door de som van de nominale spanningsval van de afzonderlijke leds.

    Maximum aantal dezelfde leds in serie bij een bepaalde voedingsspanning:

    N = U+ / Uled (afgerond naar beneden)

    N is het aantal leds
    U+ is de voedingsspanning in volt
    Uled is de nominale spanningsval van één led

    Minimaal benodigde voedingsspanning voor een aantal dezelfde leds in serie:

    U+ = 1,2 x N x Uled

    N is het aantal leds
    U+ is de voedingsspanning in volt
    Uled is de nominale spanningsval van één led

    Opmerking 1: bij meerdere verschillende leds in serie vervang je (N x Uled) door de som van de nominale spanningsval van de afzonderlijke leds.

    Opmerking 2: de factor 1,2 geeft een marge die ervoor zorgt dat de voorschakelweerstand niet te klein wordt; anders kunnen kleine afwijkingen in de voedingsspanning en Uled problemen veroorzaken.

    4. Praktische tips over led-verlichting aanbrengen in modellen.

    Het is uiterst belangrijk om dit al in een heel vroeg stadium van de bouw te beslissen omdat bedrading moet worden weggewerkt en dat kan alleen wanneer je nog overal bij kan.
    Ook moet je al een goed idee hebben wat voor verlichting je waar wilt aanbrengen.

    Op 17e 18e eeuwse schepen bestond de verlichting uit olielantaarns. Je kan een geel ledje gebruiken om zo'n lantaarn te voor te stellen en dan kan/moet het ledje in zicht aan het plafond hangen.

    Je kan ook de situatie hebben van een aan de zijkant open gelaten model wat dan van binnen donker is en er daardoor niet veel te zien is. Een optie is dan om, niet in het zicht, witte ledjes aan te brengen die de ruimte verlichten om het een en ander zichtbaar te maken.

    Van belang is dus vooraf een goed idee te hebben van wat voor verlichting je waar wilt aanbrengen.

    Uiteraard is ook de schaal van belang en je eigen kunnen.

    Bouw je op schaal 1:50 of groter en heb je een uitgebreid machinepark dan kan je lantaarns maken zoals Henk van Luinen dat doet.

    [​IMG]

    De led zit in een messing buisje waarin hij openingen heeft gefreesd. (Schaal 1:48)
    Ik heb zelf de ronde onderkant van de ledjes plat gevijld en met viltstift zwart gemaakt. Ook met viltstift tralies erop getekend. (Schaal 1:72)
    Hendrik Mulder gebruikt krimpkous met enkele openingen daarin gesneden.

    Bedenk verder hoe je de power in het model wil krijgen. Ook daar zijn verschillende opties voor.

    Je kan een batterijpack ergens aanbrengen. Dan moet je wel batterijen kunnen vervangen. Kies je voor het lichtnet dan heb je een voeding nodig die je met een stekker op je model aansluit. Aan voedingen zit altijd wel een kabel met een stekker maar vind maar eens het contradeel dat op je model moet komen.

    [​IMG]

    Ik gebruik altijd een 2,5 mm jack. Je moet dan wel aan je voedingskabel het andere deel solderen.

    Maar op https://www.budgetronics.eu vind je van alles, ook leds. Op deze site wordt ook heel goed uitgelegd hoe het een en ander in elkaar zit. Tot en met een soldeerinstuctie.

    Een hele mooie oplossing is die van Henk van luinen. In de standaard van het model is een spoel aangebracht evenals in het model. Op die manier wordt vermogen via inductie overgedragen en heb je geen stekker / chassisdeel aan je model nodig. Je hebt dan wel meer electronica kennis nodig of een kennis met die kennis.

    5. Praktisch voorbeeld

    Als voorbeeld wil ik hier de situatie beschrijven zoals ik die op mijn Victory Binenste buiten en op de doorsnede van de Victory heb toegepast.
    De ledjes die ik heb gebruikt hebben 2V nodig en trekken dan 20 mA. Ik gebruik een voeding van 6V maar gebruik van een voeding van 12V of een andere waarde kan ook maar dan moet je wel de weerstanden aanpassen.

    [​IMG]

    Figuur: Schema voor 8 ledjes, 2 in serie en dat 4x parallel.

    Laten we wat rekenen aan een eenvoudig voorbeeld zoals hierboven. De rondjes met een kruis erin zijn de leds die met de + aansluiting aan de + van de 6v zijn aangesloten. De hele kring bestaat uit 4 parallel aangesloten strings van twee leds met een weerstand. Door de ledjes moet een stroom gaan van 0,02 A De voeding moet dus 4 x 0,02 = 0,08 A (80mA) kunnen leveren. Bij 6V is dat dus 6 x 0,08 = 0,5 Watt (of VA)

    Als je een led aansluit op 2V zal hij 20 mA trekken en dat betekent dat een led een weerstand heeft van R = V/I = 2 / 0,02 = 100 Ohm.
    Op elke string in bovenstaand schema kan je nu de wet van Ohm toepassen: 6V = 3 x 100 Ohm x I
    Waaruit volgt dat I = 6/300 = 0,02 A precies de stroom de led nodig heeft.

    Als je nu in plaats van 2 ledjes slechts één ledje wil hebben dan moet je dus een weerstand van 200 Ohm in serie ermee schakelen. Voor drie ledjes zou je geen weerstand hoeven te gebruiken maar dat wordt afgeraden. Dan kan je een weerstand van 50 Ohm gebruiken waardoor de stroom 6V/ 350 = 17mA wordt. De leds zullen dan evengoed licht geven.

    Wil je één led gebruiken die slechts 2 mA mag hebben dan betekent dat dat hij een weerstand heeft van 1000 Ohm. (2V = 0,002 x 1000). In de string waar 6V op staat mag dan dus maar 0,002 A door lopen. De wet van Ohm zegt dan 6V= 0,002 x 3000 Ohm. In de string moet dan dus 3000 Ohm voorkomen. De led heeft al 1000 Ohm dus moet er een weerstand voor van 2000 Ohm.

    Op deze manier kan je allerlei combinaties maken. Uiteraard is het niet mogelijk om in één string een led te hebben die 20mA nodig heeft en één die maar 2 mA mag hebben. Deze leds moeten dan in aparte strings zitten.

    Veel van wat ik hier heb uitgelegd kan je ook terugvinden op de site van budgetronics. Die site is zeer leerzaam.

    6. Links

    Webshop voor allerlei ledjes en andere electronica: https://www.budgetronics.eu

    Website van HenkvanLuinen. Hij bouwt een Victory met verlichting

    Bouwverslag Modelbouwforum.nl

    HMS Victory, Binnenste buiten.

    HMS Victory- Doorsnede

    HMS-victory Deagostini Foto's/verslag

    Voorschakelweerstand berekenen: http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html

    En vele andere.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2021
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Knap en leerzaam stukje Jan:thumbsup::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Leuk stukje Jan.
    Onderstaande website wordt hier op het forum wel vaker genoemd om je voorschakelweerstanden te bereken:
    https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator
    Misschien werkt dit makkelijker voor de echte beginner of voor het gemak.
    Het is een kwrstie van een kleur aantikken en de andere waarden invullen, na de berekening laat de website gelijk de kleurenbanden zien van de weerstanden die nodig hebt.

    Groeten, Roelof
     
    janzwart vindt dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Roelof,
    Ik kende deze site niet. Inderdaad handig, Maaaaaaar bij mij werkt het niet, ik krijg slechts een blanco scherm als ik er iets op doe.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan dit is meer dan ik had verwacht, ziet er goed en duidelijk uit, dus wie weet heeft mijn volgend model straks ook verlichting:). Bedankt dat je mijn verzoek zo serieus neemt:thumbsup:

    Ik moet het wel eens op mijn gemak bestuderen, want het is meteen al een hoop info voor een leek zoals ik op dit gebied.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Vreemd Jan. Als je https://www.ledtuning.nl/ eens probeert. Dan de taal op Nederlands zet, zie je dan onderin bij advies de weerstandcalculator staan? Zo zou je er ook moeten komen.
    Groeten Roelof.
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Klopt, daar kom ik ook maar dezelfde (= geen) reactie. Javascript is enabled. Ook met andere browsers krijg ik geen reactie.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je het voltage wat bij de kleur hoort weet kun je in het daaronder staande overzichtje in elk geval alles laten uitrekenen.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Er is zoveel mogelijk op dit gebied. Je kan een led ook laten flikkeren alsof het een vuurtje is. Dimmers ertussen. Ook controllers waarmee je de kleuren kunt regelen. Met afstandbediening of via je telefoon. En er is een winkel waar ik ook veel bestel waar dat allemaal geen drol kost. Ook eens leuk om daar te kijken wat er allemaal mogelijk is.
     
    Jaques, pietsan en janzwart vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    @janzwart leuk om de theorie nog eens terug te lezen. Is lang geleden dat ik die opleiding afgerond heb. Mooi geschreven stuk en duidelijk.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi en duidelijk uitgelegd Jan, perfect.
     
  12. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Hans. Als je op deze website op de juiste kleur klikt, dan vult deze zelf de juiste waarde in voor die kleur. Nog makkelijker en hoe je niet de specs uit je hoofd te weten.
     
  13. Hendrik mulder

    Hendrik mulder

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    98
    Locatie:
    IJmuiden
    janzwart vindt dit leuk.
  14. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik wil LED's in mijn diorama's gaan gebruiken.
    Waarschijnlijk 8 x 6V en 6 x 3V. Is dat met 1 voeding te combineren en hoe zwaar moet de voeding zijn?
    De weerstand voor de 3V leds zou dan een stuk hoger moeten zijn denk ik?
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    De meeste leds vereisen ongeveer 2V en gebruiken dan 20 mA. Dat is 0,04 Watt. 14 ledjes gebruiken dan 0,56 Watt. Een kleine voeding geeft al gauw 5 Watt dus capaciteit van de voeding is geen probleem voor zo weinig ledjes. Je moet letten op de spanning. Eén voeding geeft één bepaalde spanning. Waarom wil je er 8 op 6V en 6 op 3V? Waarom niet 14 op 6V of 14 op 3 V? Wat is de spanning van je voeding? En hoe wil je de ledjes schakelen? In serie of parallel of combinaties daarvan?
    Het voltage van je voeding is het belangrijkste uitgangspunt. Dat bepaalt je mogelijkheden.
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik denk dat hij 2 dioramas heeft. Maar idd de voeding maakt niet zoveel. Die verschillende voltage zal wel met je lichtsterkte te maken hebben. Zet er een dimmertje tussen.
     
  17. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb er nog geen voeding voor omdat dit voor mij nog niet duidelijk is.
    Ik gebruik 3 soorten leds zoals op de foto te zien is. De 3v en 6v is denk ik wat de leds max aan kunnen.
    De Lantaarns voor het landschap, de groene in de huisjes en de bollampen voor de binnenplaats. Het zal dan serie en parallel worden.
    Als het nodig is dan kan ik ook wel een schema tekening maken?

    De groene leds:
    https://www.ebay.nl/itm/10Pcs-Grass...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

    De lantaarns:
    https://www.ebay.nl/itm/20pcs-Model...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

    Fotos voor wat verduidelijking;
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
    Timo01 vindt dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Oh, Het zijn geen kale leds maar al gemonteerde. Je weet niet of er al een weerstand in is gemonteerd. Ik vermoed van wel omdat ze specifiek 3V en 6V opgeven. Omdat ze geen stroomsterkte opgeven kan je moeilijk rekenen.
    Aannemende dat het ledjes zijn van 2V en 20mA is bijde 3v ledjes een weeerstand van 50 Ohm voorgeschakeld en bij de andere 200 Ohm.
    Je kan dan de ledjes van 3V op 6V aansluiten als je per ledje een weerstand van 150 Ohm er voor zet. Dan kan je volstaan met één voeding. Ik neem dan aan dat je alle leds parallel schakelt.
    Is dit duidelijk?
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Kijk eens in de kringloopwinkel voor een paar adapters. Oude telefoonladers leveren vaak 5 Volt. Gebruik voor een radiootje met 2 penlights een Ikea voeding voor een led bureaulamp. Die levert ongeveer 3 Volt. Op zich zal het niet uitmaken of de adapter gelijk- of wisselstroom levert. Het ledje doet het er toch wel op. Je zou om van 6 Volt 3 Volt te maken ook een spanningsconverter kunnen gebruiken. Of als je reeds een voeding hebt met hogere spanning 2 converters. Succes ermee! gr. Klaas.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...erstelbare-step-down-buck-converter-lm2596-3a
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
  20. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Fokko 66 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina