Led + Weerstand

Beginners vraag..

heb ledjes en weestandjes. Ledjes hebben 2 pootjes en weerstandjes ook 2 kanten.. (duh).
hoe zet ik dat op? 1 pootje aan 1 pootje van weerstand en de andere kant van het weestandje
aan het draadje?

draadje aan beiden weestandjes en vanaf daar naar het lampje?

hoe?

thanks!

Gr,
Noah

Wel de goede weerstands waarde zodat het ledje het ook blijft doen op de spanning die je erop wil zetten?

series0.png

zoals je in de tekening kan zien, hebben LED's ook een + en - (misschien niet taalkundig 100% correct, maar er is maar 1 richting die werkt).

dus normaal moet je nakijken welk pootje overeenkomt met de +, in de praktijk (voor scheepsverlichting ofzo) is het gewoon een kwestie van als het niet werkt de +/- van het circuit gewoon om te draaien (dat kan je normaal niet op een print circuit zonder andere dingen om zeep te helpen).

Patrick

Wisten zij ook op welke spanning je hem zou aansluiten? Zo niet dan is de kans groot dat die weerstand niet goed is ;)

Ja op 5v.. kon ook kiezen voor 12.
maar wil ze in mijn ontvanger gaan aansluiten die geeft toch 5v af ?

Meestal is dat zo'n 4,8 tot 5V idd. Dan zal het wel goed zitten als ze weerstanden voor 5V hebben meegeleverd.

wow...

momentje hier he !

>maar wil ze in mijn ontvanger gaan aansluiten die geeft toch 5v af ?

ontvangers geven meestal niets af. Die laten gewoon de spanning van de BEC of ontvanger batterij door. (sommige hebben de BEC ingebouwd)

Je dacht toch niet de leds te gaan schakelen direct uit de ontvanger?

Patrick

Waarom niet?
Op twee van de drie draden van een servouitgang staat gewoon plus en min 5V

De weerstand wordt in de plus lijn opgenomen, belangrijk is wel om bij verschillende types LED elke LED zijn eigen voorschakelweerstand te geven.
(Identieke LEDs kunnen wel samen in serie op een voorschakelweerstand, de waarde varieert dan echter met het aantal LEDs in serie, zie linkje naar de online calculator)
Dus bij meerdere verschillende LEDs deze parallel aan de stroombron aansluiten, ieder met eigen weerstand.

Wat betreft kathode/anode: Even uitproberen hoe om/wanneer brandt ie wel kan geen kwaad.
Een weerstand heeft geen polariteit, maakt dus niet uit hoe om je deze aansluit.

Verder hebben LEDs verschillende werkspanningen, dit verschilt o.a. per kleur.
Dus de juiste weerstandswaarde kiezen....

http://users.telenet.be/yourico/led_info.htm

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

http://www.glowrider.be/techniek.htm

LEDs zijn voorzien van een lens en geven vooral in die richting veel licht, wil je voor nachtvliegen dat de LED rondom even veel licht uitstaraalt dan kan je deze rondom licht opschuren...

LEDs in serie schakelen, bijvoorbeeld twee op 5V (zonder weerstand) kan ook, dit werkt wel, is echter absoluut niet hoe het hoort en bevordert de levensduur niet bepaald.

meerdere_leds.jpg

Waarom niet?
Op twee van de drie draden van een servouitgang staat gewoon plus en min 5V

je kan inderdaad gewoon een servo stekker met de LEDs in de ontvanger steken, maak ik bedoel dat het kanaal de LEDs niet zullen aan en uit schakelen.

Persoonlijk zou ik het liever direct aan de batterij koppelen ipv via de ontvanger.... het beste eigenlijk nog een afzonderlijke batterij.

PAtrick

Wil je wel aan/uit schakelen dan kun je een oud servo-printje gebruiken en de LEDs op de draden aansluiten waar anders de servomotor is aangesloten.

Indien je heel veel LEDs gaat gebruiken kun je deze inderdaad beter direct op de accu aansluiten.
Een gemiddeld 5mm LEDje verbruikt echter slechts 20mA dus je zult niet gauw je BEC overbelasten bij aansluiting op de ontvanger.

Ezelsbruggetjes:
KNAP: kathode negatief, anode positief
Kommetje in de led is kathode, armpje in LED is anode.
Korte poot is kathode.

allen bedankt voor de duidelijke antwoorden.. ik was vergeten te vertellen dat ik tussen de leds en de ontvanger een picoswitch zet. deze kun je schakelen.

Back