Leds blijven branden

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Lucas tamiya 20, 29 dec 2019.

  1. Lucas tamiya 20

    Lucas tamiya 20

    Lid geworden:
    29 dec 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Brabant
    Leds blijven branden

    Hoi wie kan mij helpen,
    Ik ben al een tijdje bezig met me vrachtwagen (Tamiya 1.14 mercedes benz actros) om er verlichting in te bouwen, het inbouwen is gelukt alleen nu is het probleem dat alle leds blijven braden

    Hoe is het aan gesloten, (niet op een licht module) op een 14 kanaals afstandsbediening met 14 kanaals ontvanger, De verlichting is Ingedeeld in 7 groepen, groep1 is bijvoorbeeld daklampen en groep2 daglicht

    Elke groep heeft 1 kanaal op de afstandsbediening

    Hieronder heb ik een voorbeeld gemaakt hoeveel volt er uit komt in wel staand

    Knop 9
    0. 4,75 volt. Stand 1
    0. 4.65 volt. Stand 0
    0. 4,58 volt. Stand -1

    De leds moeten pas aan gaan boven de 4.65 volt

    Nu blijven de leds branden maar de bedoeling is dat op stand -1 het lampje uit blijft

    Heeft er iemand een oplossing ik hoor het graag
     
  2. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Gebruik je wel de Multifunktionseinheid MFC-01 of heb je de LED’s rechtstreeks aan de ontvanger aangesloten? Dit werkt echter alleen, als je de gebruikte uitgangen van de ontvanger configureer als digitale uitgangen (dit is bv. met Jeti ontvangers mogelijk), maar niet verstandig ivm. de groepering van meerdere LED’s (hogere stroomopname).

    Advies: of een geschikte lichtmoduul kopen of voor elk van de 7 groepen een electronisch RC schakelaar gebruiken.
     
  3. Lucas tamiya 20

    Lucas tamiya 20

    Lid geworden:
    29 dec 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Brabant
    Ik ga kijken voor een electronisch RC schakelaar, ik heb inderdaad geen MFC-01 module

    Bedankt voor je duidelijke uitleg
     
  4. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Vooral als die ook leverbaar zou zijn.

    Erik
     
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Jammer dat die maar tot 7,4 V gaat. Dan is 3S iets te veel spanning. Ik heb dus nog een 3S toepassing.
     
  8. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Maarja 90% van de trucks rijden nog met nihm, maar bijna iedereen rijd met 7,4v
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als je een hogere spanning nodig hebt kan je ook DEZE nemen. Is nog goedkoper ook.
     
  10. Matts

    Matts

    Lid geworden:
    16 okt 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Los Angeles
    2s lipo is een goede keuze als uw auto dit ondersteunt.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Maar daar staat dit aangegeven: "This switch is not suitable for controlling led lights." ??
    Waarschijnlijk om aan te geven dat dit een spanningsbron is, waarbij je nog een voorschakelweerstand in serie met de leds nodig hebt.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij bedoelen ze daarmee dat je er geen led's mee kunt "sturen". Bijvoorbeeld dimmen zal niet lukken. Dit is enkel een aan / uit schakelaar.
    Een serie weerstand is inderdaad absoluut noodzakelijk, dat zou iedereen moeten weten. Er kan verwarring ontstaan doordat er ook door sommige bedrijven (verkopers?) zogenaamde ledlampjes worden verkocht die voor 12V, of een andere spanning, zijn bedoeld. Die "lampjes" zijn vaak ledjes in een houder waar ook de benodigde serieweerstand voor 12V in zit. Soms zit er zelfs een gelijkrichtertje in zodat ze ook op wisselspanning kunnen werken. Die zijn echter vrij zeldzaam, waarschijnlijk omdat ze redelijk duur zijn. ;)
     

Deel Deze Pagina