Leeg topic - kan weg

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hezik, 2 mrt 2006.

  1. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    Hezik,

    ik gebruik zelf een dikke plaat hout waar ik op werk. Voor het vastzetten gebruik ik niet de normale spelden omdat dat bijna niet in het hout te krijgen is, maar meer die pinnen met gekleurde grote koppen, onderaan de pagina te zien van het draadje over de Corsair

    Jan Brilman (schrijft veel in Vliegende Schaalmodellen) werkt weer met een heel ander systeem. Een metalen plaat met daarop magneetjes. Via de zoekfunctie kan je waarschijnlijk wel het een en ander terugvinden als je bouwplank en/of magneetjes en/of jan brilman gebruikt.

    Succes verder met de bouw en ik zal het blijven volgen :D
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Aaarrrcchhh, alweer iemand die op zijn originele tekeningen gaat werken.

    Met patroonteken papier een groot raam en daglicht kun je heel mooi en goedkoop werktekeningen maken van de originele tekening.
    Je plakt de originele tekening met kleine stukjes tape tegen het raam, daaroverheen het patroonteken papier en je neemt zo alle belangrijke lijnen over.

    [​IMG]

    [​IMG]

    het patroontekenpapier is redelijk dun en goed doorzichtig. Het is verkrijgbaar in de betere naaiwarenwinkels waar moeders de vrouw haar spulletjes haalt voor herstellingen aan kleding en aanverwante zaken.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Hezik,

    aller eerst van harte welkom op dit wonderschone forum :D

    Veel succes met de bouw van deze schaal kist en hij staat daarbij ook in het juiste forum.

    Ben je ook van plan om er een interieurkit in te monteren :?: maakt het model nog meer schaal :wink:

    En misschien ook wel leuk voor je om naar de Modelbouwforum vliegende schaalmodellen meeting te komen in Oss, kun je met meer "schaal" bouwers van dit forum in contact komen.

    Mijn bouwtafel betsaat gewoon uit een 80 cm brede en 2 mtr lange witte meubelplaat welke goed ondersteund is om doorhangen te voorkomen.
    Werkt goed voor mij.

    Maar al met al weer een leuke draad om te volgen :yes:
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Na het bestuderen van de tekeningen "ren" ik naar de copyshop en laat één of twee copieën maken, kan zelfs in "spiegelschrift" (handig als maar één vleugelhelft getoond wordt) en kost maar een paar Euri ...

    Deze copieën knip ik in "hapklare" stukken .... vleugels (l+R apart) romp, stabilo ...etc

    Ik bouw op 16mm (watervast) multiplex platen van 30 x 60 cm en 30 x 90 cm .... (voor de netheid randen voorzien van 5 x 16 mm balsa ... en het geheel één maal dun gelakt en weer geschuurd (tegen het stof) ....
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Klopt Dirk, maar dat is de dure oplossing. hier bij de plaatselijke Sittardse kopieerboer (QS-Graphics) kost dit iets van 25 euro voor die grote vellen.
     
  7. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Hallo Hezik,

    dat ziet er al heel netjes gebouwd uit, dat gaat een mooie kist worden als hij af is.

    Om te antwoorden op je motorkeuze: koop hiervoor geen 10cc maar direct een een 15cc tweetakt (of 20cc viertakt). Met een 10cc zal het heel mager vliegen, en koop hiervoor zeker geen 65LA. Dan heb je een betonpiste nodig om los te geraken denk ik.
    Als het een OS moet zijn, zet er dan een OS .91FX op. Wat gas minderen kan je altijd, bijgeven als je op vol vermogen zit niet meer. Voor het gewicht moet je het niet laten want een .91 weegt evenveel als een .60. Het is een 2m kist, met een vrij brede romp en wat weerstand.

    Ik bouw ook op de originele tekeningen, net zoals jij met een folie erover. Daar doe je toch de tekening niet mee kapot? Enkel minuscule gaatjes van de spelden.

    Wanneer je de lampjes moet inbouwen kan ik niet echt zeggen, staat hiervan niks in de bouwbeschrijving? Persoonlijk zou ik ze in een zo vroeg mogelijk stadium inbouwen omdat je dan nog gemakkelijk bij alles bij kan.
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk, weer een nieuw draadje. :)
    Ziet er goed uit, ga zo verder.

    Mijn bouwplank bestaat uit een 18 mm mdf-plaat van ong 110X50 cm met daaronder stroken van 5 cm (kops) om de boel recht te houden. Daarop heb ik "kurkment" gelijmd, het spul wat vaak in (kantoor)prikborden gebruikt wordt. Perfect om spelden in te steken.

    Wat mij toch altijd weer opvalt aan de amerikaanse bouwdozen en goed op de foto's te zien is de kwaliteit van het gebruikte balsa. Veel te hard (zwaar) naar mijn zin.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Theo C.

    € 25,-- voor een copie, tjeee .... hier ben ik voor € 3,65 klaar voor een ongeveer A0 (841 x 1189 mm) ... en voor € 2,50 extra wordt hij nog vergroot of verkleind naar wens en maken ze deelcopieën .. (maar meestal rekenen ze hier niets extra's voor als het rustig is ....) plotten is het zelfde tarief, als je maar zelf een .PLT file aanleverd per e-mail of op USB-stick....

    Voordeel van (verknipte) copieën is dat je door kan werken zonder dat je steeds weer delen los moet halen van de bouwplank, ... vooral met dubbelzijdige tekeningen errûg makelûk ..... en op een kitje van € 100,-- maakt die € 7,50 extra ook niet zoveel uit ....
     
  10. Phoenix

    Phoenix Guest

    Even abonneren op dit draadje.

    Is een leuk toestel, mijn vliegmaatje heeft een graupner Cessna 182 ARF en dit geeft een mooi vliegbeeld.

    Voorlopig heb je nog wel wat te bouwen, succes!
     
  11. cody

    cody

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Heerlen
    @ Theo,

    voor een copy van de tekening die ik van je geleend had heb ik ook maar een paar euro hoeven betalen.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Hezik (?), welkom.

    Wat je tot nu toe laat zien ziet er goed uit.

    Hier een paar voorbeelden van de geneugten van mijn magneetjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van harte aanbevolen.

    (En gelijk geabonneerd. :wink: )


    jan.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    al heb je nog zo'n mooije magneetjes jan, als je je toestellen niet afbouwt...................................



    :wink:
     
  14. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  15. Hannes

    Hannes

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Da's ook toevallig. Zo zie je dit model helemaal niet en zo zie je iemand die het ook aan het bouwen is. Ik ben ook net gestart en het stabilo is gereed en ben nu bezig met de elevators. Het is een fijne bouwdoos maar moet wel met grote nauwkeurigheid gebouwd worden.

    Wat betreft de kopietjes: ik was voor 10 euro gesteld. Ze werden netjes ingescanned en vervolgens geplot. Let wel: ook de tekeningen zijn in amerikaanse maat en je moet dus een goede copyshop zoeken.

    Ook ik zit te twijfelen over die verlichting. Wat ik eigenlijk wil is dat de verlichting radiografisch te schakelen is. De landingslichten moeten eigenlijk niet constant branden. Dat linkje met de omgebouwde fietsverlichting krijgt dus zijn spanning van de ontvangerbatterij. Volgens mij moet je even goed kijken wat die fietverlichting aan spanning vraagt voordat de boel boven in de lucht zonder spanning komt.

    Ik ga er een 15 CC OS .91 FS (viertakt) op zetten. Mooi geluid en het gewicht heb je nodig om het vliegtuig in balans te brengen. De 20 cc komt buiten de motorkap en dat vindt ik erg jammer. Daarbij waarschuwen ze voor het vermogen van de 20cc viertakt. Je bent dan duidelijk overpowered volgen TF.

    Een vriend van me heeft de bouwdoos + cockpit interieur meegenomen vanuit de US. Dat scheelt 'lot and lots of money'. Het zal nog wel even duren voordat alles klaar is. Tot die tijd vlieg ik met de 182 Skylane van Graupner met een borstelloos motortje.

    Succes met de bouw ik ga het nauwgezet volgen. Ik ga in ieder geval kijken in Oss want ik heb nog wel wat vraagtekens over de scharnieren, bekleden, interieur, de twee helften van de motorkp en dergelijke.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  17. mwatts

    mwatts Guest

    @Hezik: complimentje voor het strakke en nette werk, en voor het uitgebreide verslag en niet te vergeten de GOEDE foto's. Wat je met een statiefje, een beetje belichting en niet flitsen al kan bereiken he. :D
     
  18. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Hezik, complimenten voor de manier van bouwen. Ziet er allemaal heel strak en netjes uit.

    Of, zoals mijn buurman zegt: "Een vlieg zou er zijn poten nog op breken"

    Niet te spastisch doen over toleranties 0,05 mm :lol: Man waar praat je over. Heb je wel eens een respectabele Cessna van dichtbij bekeken? Ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik denk dat als jij het er slecht uit vindt zien, het nog steeds goed genoeg is.

    Groeten Huib
     
  19. Rick

    Rick

    Lid geworden:
    27 mrt 2004
    Berichten:
    385
    mocht je nog vragen hebben over de bouw van dit toestel een kennis van me heeft Deze ook helemaal in schaal gebouwd als je zijn mail wilt moet je ff pm naar me sturen
     

Deel Deze Pagina