leeglopen van batterijen?

• Topicstarter Topicstarter mikevst
  • Startdatum Startdatum
M

mikevst

Guest
Op verschillende plaatsen heb ik reeds gelezen dat batterijen (Nicad en NiMH) op zichzelf leeglopen tijdens het bewaren. Maar hoe rap of traag dit gebeurt was overal nogal een beetje vaag zonder echte getallen.
Heeft iemand enig idee hoe rap of traag dit gebeurt? En wat met Lood-accus (bvb zo'n 12V A7 blok)?
Ik heb de indruk dat bvb een 7.2V Nicad pack redelijk rap leegloopt.

Het is waar dat ALLE accu's "last" hebben van zelfontlading. Het is ook waar dat niet alle accu's daar even veel last van hebben. Loodaccu's hebben een vrij kleine zelfontlading. NiCad's hebben er duidelijk meer last van en NiMH nog meer. Ook LiPo's ontladen uit zichzelf maar wel heel erg langzaam, veel langzamer dan alle al eerder genoemde accu's.
Hoe snel gaat die zelfontlading dan?
Helaas is dat niet precies te zeggen omdat dit van heel veel factoren afhankelijk is. De temperatuur is een hele belangrijke factor, hoe hoger de temperatuur hoe sneller de zelfontlading gaat. Ook de gebruiktde materialen en de manier waarop de cel in elkaar zit spelen mee. Dan is ook de laadtoestand een factor die er invloed op heeft. Hoe voller een accu is hoe sneller de zelfontlading gaat.
Toch zijn er wel richtgetallen te geven maar meer dan richtgetallen zijn dit niet. Zoals gezegt het kan behoorlijk anders zijn.
Een NiCad accu heeft een zelfontlading van ongeveer 20% per maand.
Een NiMH accu heeft een zelfontlading van ongeveer 30% per maand.
Een Lood accu heeft een zelfontlading van ongeveer 5% per maand.
Een LiIon accu heeft een zelfontlading van ongeveer 10% per maand.
Een LiPO accu heeft een zelfontlading van minder dan 0,5% per maand.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Back