Leerling setting Graupner MC12

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Harpert, 16 dec 2002.

  1. Harpert

    Harpert Guest

    Ik wil mijn Graupner MC 12 gebruiken in combinatie met mijn flight Sim.

    Nu kan ik hier een Leerling module voor aanschaffen, maar volgens mij is dat niet meer dan een female minijack stereo plug.

    Kan iemand mij bevestigen of het hier inderdaad alleen om een plug gaat?

    Kan iemand mij vertellen welke aansluitingen gebruikt moeten worden in combinatie met bijvoorbeeld Real Flight, EasyFly en FMS?

    Kan iemand mij vertellen op welke manier ik een kabel kan maken om de RC aan te sluiten op de PC (Game, serial of paralel)

    Kortom... Wie kent de MC 12 goed en heeft hem al draaiend op een flightsim of weet een URL waar die info te vinden is.
     
  2. Harpert

    Harpert Guest

    Kan deze thread niet verwijderen................

    Een behoorlijk deel van de oplossing heb ik al gevonden......

    De leerling module bevat iets van elektronica (ik neem aan een Zener diode en wat weerstandjes...)

    Volgens de FMS site, kan de graupner 15/18 (met ingebouwde leerling aansluiting) DIRECT aangesloten worden op de paralelle poort..

    Ik heb dus een kabeltje gemaakt met een stereo minijack aansluiting en een 25 polige plug voor op de paralelle poort..
    Als morgen de leerling module per post aankomt kijk ik of er inderdaad een Zener Diode op zit kan ik de boel waarschijnlijk DIREKT aansluiten omdat dan de spanning niet kan oplopen...

    Zo niet dan plaats ik een weerstand en een Zener Diode... en probeer of de boel werkt....
    Wat ik nog niet weet..... Moet ik het kristal er nu uit halen tijdens deze situatie of niet....
    Ik neem even aan van wel, het moet namelijk ook bij gebruik van een leerling - leraar kabel..........................

    Harpert
     
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    als je in de buurt woont van een modelvliegveld of iets dergelijks met veel rc activiteiten in de buurt zou ik je kristal er uit halen anders vliegt er in een keer een vliegtuig binnen.

    nee even zonder gekheid. er is bij mij op de club wel eens verteld dat je je kristal er uit moet halen als je met ingeschoven of niet bevestigde antenne wilt gaan vliegen. dit schijnbaar omdat de zend electronicqa hier niet goed tegenkan.

    kan iemand mij dit trouwens bevestigen of weerleggen??

    groet,

    vinze
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    enigste voordeel dat je hebt zonder kristal is dat je eindtrap niet zend en je dus een hoop accuvermogen bespaard.
    trek zelf ook altijd mijn module uit mijn ff9 als ik met realflight bezig ben
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je het kristal eruit haalt werkt het helemaal niet. Het is wel zo dat vroeger de eind-/vermogens-transistor van de zender eruit kon vliegen als de antenne niet bevestigd werd. Of behoorlijk warm werd bij een ingeschoven antenne.
     
  6. Harpert

    Harpert Guest

    Kristal er uit of erin....

    Volgens de gebruiksaanwijzing moet als de MC 12 als leerlingzender wordt gebruikt (bijvoorbeeld in combinatie met een MC20 of zo) het kristal uit de leerlingzender gehaald worden.

    Er staat niets over vliegen met een Simulator......

    Maar mijn JBF (Jan boeren fluitjes) verstand zegt dat dat dan wel op dezelfde manier zal werken.....

    Graag ervaring met MC 12/14/15 even laten weten....

    Harpert
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Kristal er uit of erin....

    Daar heeft het JBF-verstand dan geheel gelijk in. Bij beide toepassingen wordt alleen de modulatie-trap gebruikt. (omzetten van de actuele knuppelstanden naar een digitaal signaal)
     
  8. Harpert

    Harpert Guest

    Graupner MC12 icm flight Sim

    Dank voor de input.....

    Weet iemand wellicht of ik de leerling aansluiting DIREKT aan punt 10 en 18 van de paralelle poort van de PC kan hangen, of dat daar toch iets van een ZENER DIODE tussen moet hangen....

    Dank, Harpert
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Re: Kristal er uit of erin....

    Bijna goed, :D

    Volgens mijn ENGOM (Electronisch Niet Geheel Ongeschoold Modelvliegers :wink: )-verstand is de modulatietrap een onderdeeltje van de HF-module. Het blok dat de signalen opwekt -en deze behalve aan de modulator ook aan de aftap aanbiedt- heet volgens mij Coder of coderingsmoduul.

    Oja,
    Aan jullie allen: hele goede Kerstdagen en een spetterend begin van 2003!

    Peace,

    Bruno
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Wanneer je het kristal uit je zender haalt schakel je het hele hoogfrequent gedeelte uit. Het voordeel hiervan is dat je veel langer met de accu kunt werken omdat het stroomverbruik hierdoor tot minder dan een derde terug loopt.
    Een tweede voordeel is dat de eindversterker van je zender niet zo zwaar belast wordt doordat er geen antenne aan de zender is gekoppelt. Er zijn merken (o.a. Futaba) die een beveiliging in de eindversterker hebben om te voorkomen dat je die versterker opblaast. Toch is voorkomen beter dan genezen.
    Als laatste (en niet het minste) voordeel is dat je geen kans loopt om ongewilt iemand anders te storen.
    Overigens is het ook mogelijk om je zender extern te voeden uit een gestabiliseerde voeding. Dit gaat via de leerling/leeraarplug. Als je dat doet is het niet nodig om het kristal te verwijderen omdat het hoogfrequent gedeelte dan geen voedingsspanning krijgt.
    Helaas is dit laatste bij de nieuwste Futaba zenders (FX18) niet meer mogelijk.

    Groeten,
    Ernst Grundmann.
     

Deel Deze Pagina