Lees de reglementen

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 6 jun 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het valt mij steeds op hoe slecht ik de reglementen gelezen heb.
    http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/SECTIE5_1kunstvlucht.pdf

    Zo valt mij nu pas op dat er voor de landing bij de F3A/C een voorgeschreven cirquit is, als volgt omschreven:
    Na drie slagen spin uitvliegen, 180 graden bocht, downwind passage, 180 graden bocht, landen.

    Dus niet een klassiek vierkant cirquit met 90 graden bochten. Ik weet zeker dat ik daar tot nu toe niet specifiek op gelet heb.

    (Lees de regelementen ook niet te goed, wordt je te eigenwijs van :p )
     
  2. hcg101097

    hcg101097 Guest

    Zouden de juryleden zich dat ook realiseren? Ik heb in Uden veel mensen dit circuit niet zien maken, maar ik zie dat niet terug in de scores voor de landing.

    Greetz,

    Hans
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Als je naar het filmpje kijkt waarin Derk het programma vliegt, zie je dit ook.. ik probeer het ook op die manier te doen.. maar wist niet dat het inderdaad ook echt zo moest.
     
  4. hcg101097

    hcg101097 Guest

    Tja, het filmpje.....
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Een vraag van mij uit een vorig draadje.
    Ook het antwoord op deze vraag staat beschreven in het hoofdstuk 'Juryhandleiding' (pagina 25)
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Toch.. van een jurylid begreep ik dat het vliegen van die 180 graden bochten helemaal niet hoeft.. hoe zit het nu precies?

    [sub:7fe740599d]enne.. te eigenwijs? kan dat dan? :p[/sub:7fe740599d]

    Overigens.. wel grappig de reglementen.. je mag een toestel niet op de rug landen, althans, dan krijg je 0 punten voor de landing. Wist iedereen dat je de dubbele lus moet aankondigen? Heb het niemand horen doen..
     
  7. hcg101097

    hcg101097 Guest

    Het reglement is daar anders wel heel duidelijk over getuige de beschrijving van het landingsfiguur op blz V.1.31. Als ik jurylid zou zijn, en er geen tweemaal 180 graden bocht te herkennen zou zijn, dan zou ik het figuur als niet gevlogen beschouwen en met een nul belonen... Het figuur is dan nl niet gevlogen zoals beschreven is in het reglement. Er zitten nog m.i. meer details is, zoals het uitrollen na de landing van minimaal 10 meter. En wat gebeurt er zodra het model binnen 10 meter na de landing tijdens het uitrollen van het veld rijdt en in een berm of zo terecht komt? Ook een nul?
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Bij de laatste wedstrijd was er uberhaupt geen 10 meter om uit te rollen, als je het toestel de grond op de juiste plek zou laten raken (op middenlijn)..

    Ik zou zeggen; als een toestel in de berm terecht komt, en er was een mogelijkheid dat te voorkomen (bv. door te sturen) dan is dat een punt aftrek ofzo.. maar ik ben geen jury en weet niet wat de regels daarvoor zijn.

    In de praktijk blijkt in elk geval dat die 180 graden bocht niet nodig is; praktisch niemand heeft 'm gevlogen de laatste wedstrijd en ik zie nergens nullen staan voor die landingen..
     
  9. hcg101097

    hcg101097 Guest

    Ik vind het dan wel een beetje vreemd dat het dan bij een landing opeens niet erg is als je het circuit niet vliegt. Bij alle andere figuren wordt er namelijk wel op gelet en volgt een nul als je het figuur niet vliegt zoals voorgeschreven. Zouden de regels voor wat betreft het vliegen achter de vlieglijn/jurylijn bij een landing dan ook niet gelden, en wat dan als je dwars op de vlieglijn zou landen of zelfs met de wind mee, mag dat dan ook allemaal :?: Overigens voor het B-kader staat een en ander wel duidelijk in de reglementen beschreven.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Je moet dat langings cirquit meer zien als een voorgeschreven procedure, dan als een figuur. Een aantal jaren geleden was het landingcirquit echter wel een volledig figuur, dit figuur is vanwege tijdsbesparing vervallen. Dus na de spin, is het volgende figuur de landing.

    Bij de C klasse wordt bij de landing alleen het stuk op 'final' beoordeeld.

    Het deel wat je na je spin, tot aan het oplijnen voor 'Final' vliegt, wordt niet als een figuur beoordeeld.
    Het is echter wel zaak om dat deel netjes te vliegen en niet te gaan stunten of onnodige figuren te vliegen.

    Normaal vlieg je dus nadat je uit de spin hebt opgetrokken tot horizontale vlucht nog een klein stukje rechtdoor (dat stukje hoort nog bij de spin),
    dan draai je een 180 graden bocht, vliegt wind mee, draait weer een 180 graden bocht, oplijnen voor final, dan begint de beoordeling tot en met de landing en uitrol.

    De jury houdt echt wel rekening met de mogelijkheden van het veld. Dus als je maar 5 meter kan uitrollen vanwege omstandigheden, dan zit dat wel snor.

    Succes
    Winfried
     

Deel Deze Pagina