Lege lipo

Wie kan me helpen
Heb een lrp lipo 11.1 V 3000 voor in de zender
Zender gaf aan nog 10.5 volt
Na tijd van niks gaf zender aan te lage volt
Krijg lipo niet meer geladen
Is ie RIP of heeft iemand raad

die is nog niet RIP hoor:). Pas bij 9,9 (3,3V per cel) volt moet je écht gaan oppassen. Het is vreemd dat je lader hem neit meer te pakken krijgt. Welke lader heb je precies? Als het echt niet lukt, zou je even op een nihm/nicd programma kunnen zetten(slechts een minuutje ofso) zodat de spanning net hoog genoeg is zodat de lader hem weer herkend. Echter raad ik het laatste niet echt aan.

die is nog niet RIP hoor:). Pas bij 9,9 (3,3V per cel) volt moet je écht gaan oppassen. Het is vreemd dat je lader hem neit meer te pakken krijgt. Welke lader heb je precies? Als het echt niet lukt, zou je even op een nihm/nicd programma kunnen zetten(slechts een minuutje ofso) zodat de spanning net hoog genoeg is zodat de lader hem weer herkend. Echter raad ik het laatste niet echt aan.

Het wordt steeds gekker met de adviezen. Straks mag je de cellen nog maar tot 4V per cel ontladen :)

In een zender mag de accu zonder problemen tot 3V per cel worden ontladen. De lipo gaat pas echt problemen krijgen bij een celspanning van minder dan 2,5V per cel. 3V is een veilige marge.

Het wordt steeds gekker met de adviezen. Straks mag je de cellen nog maar tot 4V per cel ontladen :)

In een zender mag de accu zonder problemen tot 3V per cel worden ontladen. De lipo gaat pas echt problemen krijgen bij een celspanning van minder dan 2,5V per cel. 3V is een veilige marge.

Sorry Burp maar jij haalt hier de zaken ook door elkaar. De minimale celspanning van een LiPo is 3V, niet meer maar ook niet minder! Als jij je LiPo tot 2,5V per cel ontlaad is je accu binnen de kortse keren naar de eeuwige accuvelden. :(
Er is één maar!!!! De minimale celspanning is afhankelijk van de ontlaadstroom! Gebruik jij een LiPo accu in je zender dan is die 3V echt de minimum spanning en moet je absoluut niet lager gaan. Doe je dat toch dan kan je heel snel de accu ter grave dragen. :oops:
Gebruik je een LiPo voor een motor en trek je daar stevige Ampéres uit dan mag je de accu tot 2,5V per cel ontladen maar dan wel ONDER BELASTING GEMETEN!!!!! Wanneer de dan geen stroom meer uit de accu trekt moet de spanning weer snel terug oplopen tot 3V of meer per cel. Gebeurt dat niet dan is je accu al aan het aftakelen en is het einde nabij.

Ernst, je hebt gelijk wat dat betreft maar die 3V is toch echt niet schadelijk. Uiteraard kan je onder hoge belasting best wat meer eruit trekken (vorige week een volle LiPo even flink lopen stressen en kwam bij vol gas ergens op 9,2V uit)

Waar het mij meer om ging is dat er steeds veiligere marges worden gegeven die echt niet nodig zijn. LiPo's hebben meer capaciteit t.o.v een gelijke NiMh (in gewicht) maar als je ze niet meer mag gebruiken zoals sommige voorstellen dan is dat voordeel ook weer snel weg.

3V aanhouden is niet te gek toch? En mijn zender komt niet onder de 9,4V, daarna weer meteen aan de lader, behalve gisteren toen ik hem aan had laten staan. gelukkig gewoon een NiMh pack ;)

2.9/3V is niks mis mee.

Als de esc dan ingrijpt bij die 2.9/3V dan is dat onder belasting.

Dus zonder belasting zit hij zo weer op +-3.4V.

Burp,
Inderdaad 3V (of misschien2,9V) is prima en dat zal de cellen ook niet sneller doen "slijten". Het probleem is de 2,5V! Dat werd zo aangevoerd dat het leek dat dit de minimale spanning zou zijn. Als je dat echter in je zender bij die lage belasting als minimum aanhoudt dan mol je de accu echt behoorlijk snel hoor.
Vandaar dat je bij lage belasting 3V of minimaal 2,9V moet aanhouden om te stoppen met ontladen. Bij hogere belastingen mag dat minder zijn tot een minimum van 2,5V onder belasting. Wanneer alles goed is en de accu nog in goede conditie zal die spanning weer behoorlijk snel oplopen tot boven de 3V als je de belasting eraf haalt.

Het probleem is dat je bij alles wat je hier schrijft goed moet nadenken hoe anderen het (kunnen) lezen. Wanneer je schrijft: "De lipo gaat pas echt problemen krijgen bij een celspanning van minder dan 2,5V per cel. 3V is een veilige marge." Lijkt het alsof die 3V eigenlijk te hoog is en dat 2,5V het echte minimum is. Als je dat schrijft en iemand leest dat dan kan die persoon op het verkeerde been gezet worden.
Stel hij heeft ook een LiPo in z'n zender en de zender begint bij 9V (3V per cel) te piepen. Dan kan zo iemand denken "O, dat is eigenlijk te vroeg, ik kan nog wel een poosje" en hij gaat door tot 7,5V (2,5V per cel). Na een paar maanden is z'n accu naar de maan en gaat hij hier vragen waarom dat zo is. Dan krijgt hij te horen "Ja da's eigen schuld, je hebt de accu veel te ver ontladen". Waarop zijn antwoord zal zijn dat hier op het forum was gezegd dat je de accu tot 2,5V per cel mag ontladen. Dat bedoelde je hoogst waarschijnlijk niet maar iemand anders kan dat heel makkelijk zo uitleggen. :oops:
Geloof me ik ben ook diverse keren in een soortgelijke "val" gestapt. Daarom ben ik nu veel voorzichtiger en let ik beter op dit soort dingen. Het is niet om jou aan te vallen alleen om je te waarschuwen zodat je later niet met deze "uitleg" geconfronteerd zal worden. :):)

ernst je hebt gelijk .

iedereen moet uitkijken hier op het mbf met het doen van uitspraken,
die wel bij hem werken maar niet bij anderen[ misschien].

of het word verkeerd gelezen,de lezer heeft niet de zelfde kennis.

een car lipo leegrijden met 30 ampère tot 2.5v is wat anders ,
als een zender lipo accu laten leeglopen tot 2,5v met 0,150 a 0,200 ampère.

het ging een tijd geleden al fout bij een jonge lezer die de plus en min van de accu
omwisselde ,om de motor andersom te laten draaien.
terwijl er wel goed was geschreven dat het om de draden naar de motor ging.

groeten wiebe.
ps de kwaliteit is ook van invloed van de lipo.

Toch grappig, ik ben juist iemand die zijn post altijd even een of twee keer leest (en er regelmatig wat in aanpast) zodat het eigenlijk duidelijk moet zijn wat ik bedoel. Helaas is het soms toch anders zoals hierboven wordt aangegeven. Als ik het nogmaals lees dan kom ik tot de conclusie dat je van de 2,5V moet wegblijven omdat je accu dan in de problemen komt ;)

Het is voor de TS inmiddels duidelijk hoe of wat lijkt me. :yes:

Back