Burp,
Inderdaad 3V (of misschien2,9V) is prima en dat zal de cellen ook niet sneller doen "slijten". Het probleem is de 2,5V! Dat werd zo aangevoerd dat het leek dat dit de minimale spanning zou zijn. Als je dat echter in je zender bij die lage belasting als minimum aanhoudt dan mol je de accu echt behoorlijk snel hoor.
Vandaar dat je bij lage belasting 3V of minimaal 2,9V moet aanhouden om te stoppen met ontladen. Bij hogere belastingen mag dat minder zijn tot een minimum van 2,5V onder belasting. Wanneer alles goed is en de accu nog in goede conditie zal die spanning weer behoorlijk snel oplopen tot boven de 3V als je de belasting eraf haalt.
Het probleem is dat je bij alles wat je hier schrijft goed moet nadenken hoe anderen het (kunnen) lezen. Wanneer je schrijft: "De lipo gaat pas echt problemen krijgen bij een celspanning van minder dan 2,5V per cel. 3V is een veilige marge." Lijkt het alsof die 3V eigenlijk te hoog is en dat 2,5V het echte minimum is. Als je dat schrijft en iemand leest dat dan kan die persoon op het verkeerde been gezet worden.
Stel hij heeft ook een LiPo in z'n zender en de zender begint bij 9V (3V per cel) te piepen. Dan kan zo iemand denken "O, dat is eigenlijk te vroeg, ik kan nog wel een poosje" en hij gaat door tot 7,5V (2,5V per cel). Na een paar maanden is z'n accu naar de maan en gaat hij hier vragen waarom dat zo is. Dan krijgt hij te horen "Ja da's eigen schuld, je hebt de accu veel te ver ontladen". Waarop zijn antwoord zal zijn dat hier op het forum was gezegd dat je de accu tot 2,5V per cel mag ontladen. Dat bedoelde je hoogst waarschijnlijk niet maar iemand anders kan dat heel makkelijk zo uitleggen.

Geloof me ik ben ook diverse keren in een soortgelijke "val" gestapt. Daarom ben ik nu veel voorzichtiger en let ik beter op dit soort dingen. Het is niet om jou aan te vallen alleen om je te waarschuwen zodat je later niet met deze "uitleg" geconfronteerd zal worden.