lege ontvanger-accu

DirkSchipper

Forum veteraan
Hallo,

Een Franse kennis van mij heeft vrijdag een F3J / F3B achtige zwever gecrasht a.g.v. een lege ontvanger-accu.

Zwever-type : like F3J / F3B,
Servo's : 6x S3150 digitaal,
ontvanger-accu: 4 cellen eneloop 2000mah
Zender: een MPX 4000 met weatronic.

Donderdag op die accu 1 uur gevlogen, vrijdag 20 min., toen crash.
Het was koud tijdens de laatste vlucht, waarschijnlijk rond of onder 0 gr.

Analyse van de Weatronic log-file:
Vrijwel gedurende de hele vlucht heeft de ontvanger-accu 4,9V.
Op een paar zeer korte momenten (0,1 s) schiet de spanning naar 4,7V
Tijdens de laatste 5 seconden daalt de spanning snel in een steeds sneller dalende curve naar 4,4V. Vanaf 4,4V is het systeem dood (en het vliegtuig kort daarna ook).

full

In een Weatronic-set kun je alarmen instellen. Bv. als je ontvangerspanning onder een bepaald voltage komt.
Als ik naar de gegevens uit deze log kijk moet ik constateren dat 4,8V een te laag alarmniveau zou zijn geweest (als het ingesteld was geweest), want de ellende voltrekt zich binnen 5 seconden. Te weinig om nog snel te kunnen landen.

De vragen:
  • Welke spanning zou je kunnen aanhouden om wel tijdig gealarmeerd te worden? 5V lijkt me gevoelsmatig te hoog.
  • Is er (gezien de temperatuurverschillen van zomer/winter) wel één algemeen alarmniveau in te stellen bij NiMh's / eneloops?
  • Zijn ouderwetse NiCad's dan toch de oplossing?
Ja, het is beter om elke vliegdag met vers geladen accu's te beginnen, maar toch ga je dit soort dingen krijgen. M.n. door het argument 'vrijwel geen zelf-ontlading'.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dirk

Ik vlieg al een paar jaar met Eneloops zonder probleem en op onze club worden ze veel gebruikt .

Was het een gekocht pakket of van losse cellen zelf gesoldeerd en met of zonder soldeerlip ?

Heb 1x een pakket voor een ontsteking gesoldeerd uit cellen zonder lip , ik hatte effe niks anders , de hitte bij het solderen op de cel kon 1 cel niet hebben en zakte bij belasting gelijk om 0,3V .
De motor kon je er wel op starten maar bij volgas viel de ontsteking af en toe weg.

Met soldeerlip geen problemen gehat.

Mvg Johan

mijn ervaring met eneloop, ze kunnen niet lang een piekspanning leveren,

ik gebruik ze niet meer...

Ben ook geen fan van Eneloops.

Paar leden gehad die zo'n accu de hele nacht op de langzaamlader hadden gehangen en de zelfde dag plat gingen door een lege accu door blijkbaar een kapotte cell of een interne weerstand die zo groot is dat laden op 100mAh vrijwel zinloos was.

Ik blijf wel bij normale Sanyo, GP of de simpele Graupner 2000mAh accu's.

dat is heel erg
maar ik zou nooit 6 digitale servo's voeden met 2000 mah
in het thermiek draaien ga je veel pieken krijgen van 3 amp gemakkelijk

gr peter

De grafiek bekijkend lijkt het me niet aan de accu te liggen.
De spanning blijft mooi constant, met kleine dalen als er een belasting optreedt door de bewegingen van de servo's. 4.9V is een keurige spanning voor een accu die nominaal 4.8V is, geeft ook aan de accu nog behoorlijk vol is.
Zou de accu leeg zijn, zou je een geleidelijk dalende lijn zien in de accuspanning en niet de plotselinge sterke dippen. Ik vermoed dat een servo defect of geblokkeerd geraakt is en zeer hoge stromen is gaan trekken, of ergens een sluiting ontstaan is.

Groet,
Gerben

Een dergelijk flitsendsnelle cut-off karakteristiek is natuurlijk zeer uitzonderlijk.

De logger gaat blijkbaar maar tot 4,4 Volt, maar een Weatronic ontvanger en ook deze servo's doen het tot spanningen onder de 3 Volt. Een accu, die vanaf 4,9 Volt in een paar seconden tot onder de 3 Volt duikt is gewoon raar.

Ter indicatie: diverse ontvangertypen van Futaba hebben een battery failsafe, die staat ingesteld op 3,8 Volt. Bij een spanningsdip tot onder deze waarde zet deze de gasfunctie op 25%, waarna je deze voor 30 sec. kunt overrulen door even stationair te geven. Als deze functie in werking treedt heb je in een normaal geval ruimschoots de tijd om het model te landen.

In 2008 heb mijn laatste NiCad's gekocht: 3 ontvangerpacks RC2400 en 2 maal 1700 mAh.
Nu na minder dan 3 jaar hebben ze alle 5 hun geest gegeven. De RC2400 geven nog minder dan 2.000 mAh en 1700's leveren minder dan 1.000 mAh en dit bij een "Kapazitätstest" met een "NC-Master PRO" lader van Simprop. Een "Quick-Pack-Check" met dezelfde lader geeft bij volledig geladen cellen waarden die gaan van 25 tot 70%. Ik heb tijdens de winter steeds een aantal malen geladen en ontladen met resultaat dat de restcapaciteit altijd minder werd.

Een Rx2000 NiMhy van Graupner die op hetzelfde moment gekocht is geeft als restwaarde 1992 mAh en 100% capaciteit.

Van de Eneloops heb ik nog maar een jaar ervaring en dat is te weinig.

Om deze reden ga ik overschakelen op NiMhy. Voor de NiCad 1700 is de keuze snel gemaakt: Graupner RX 2000. Maar welke keuze voor de RC2400 SubC??

Zou een dergelijke "Voltage Protector" kunnen helpen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Voltage Protector

Oh ja... de packs waarover ik spreek is voor zwevers van verschillende afmetingen en niet voor motorzwevers.

Jos

Aangezien ook je kapotte NiCd's nog steeds rond de 50% van hun nominale capaciteit zitten, zou ik zeggen:

Kies accu's die minimaal 2 x de capaciteit hebben die je ooit nodig denkt te hebben.
Altijd je accu's laden voor het vliegen, en regelmatig (1 x in de drie maanden of zo) een capaciteitsmeting uitvoeren.
Zelfs een slechte accu zal dan je voldoende capaciteit garanderen, en door regelmatig te meten, zie je capaciteitsverlies aankomen en kun je op tijd vervangen. Zoveel extra gewicht voegt dat niet toe, en zolang je nog lood in de neus nodig hebt om te balanceren, kun je ook een zwaardere accu gebruiken.
NiMH laden met ongeveer 0.5 C om valse afslag van je lader te voorkomen.
Vroeger koos ik de capaciteit ook krapper, en dat heeft me wel eens een heli gekost....

Deze methode gaat bij mij al jaren goed.....

Groet, Bert

Allemaal alvast bedankt voor de nuttige reacties.

@Bert:
wat bedoel je precies met een "valse afslag van je lader"?

Gr. Dirk.

Allemaal alvast bedankt voor de nuttige reacties.

@Bert:
wat bedoel je precies met een "valse afslag van je lader"?

Gr. Dirk.

Een NiMH accu die met lage stroom geladen word vertoont soms (voor zo ver ik weet met name als hij vanaf leeg geladen word) een paar "valse" spannigsstijgingen en dalingen. De gradient van deze spanningsstijging is wat een delta-peak lader triggert om af te slaan, en dus kan je lader afslaan terwijl je accu verre van vol is. Naarmate de laadstroom hoger word, zijn deze spanningsstijgingen en dalingen minder goed te zien voor de lader. Dus als je een laadstroom van minimaal 0.5C instelt, zal je lader niet afslaan op deze valse delta-peaks.
Mij is dat overkomen, en het heeft me een heli gekost, omdat ik een lader gebruikte zonder capaciteitsmeting, waarddor ik niet zag dat de lader al afgeslagen was na een paar mAh's.
Nu gebruik ik altijd een lader met capaciteitsuitlezing, en een laadstroom van minimaal 0.5 C

Uiteraard wist ik dat destijds nog niet, anders had het mij ook geen heli gekost. Heb het niet zelf verzonnen, ik meen dat Jan (Corrien) het ooit eens ergens gepost heeft.

Groet Bert

Bert,

Bedankt. Wist ik nog niet, maar ik heb dan ook geen NiMh's.
Bovendien laden doe ik altijd met 1 à 2C, en altijd met een lader met capaciteitsmeting (tegenwoordig dan).

Gr. Dirk.

Op zich is NiCad wel een veilige keuze bij lage temperaturen. Nixx accu's presteren minder bij lage temperaturen. Maar niet te spreken over LiPo's bij lage temperaturen (is een LiPo accu als ontvanger acccu wel veilig bij temperaturen onder nul ?) Je geeft aan dat bij de crash de temperatuur op of onder nul graden was. Zou de temperatuur in combinatie met de belasting van de accu de reden zijn geweest? Het lijkt mij mogelijk wel een vraag voor Corrien / Gerben of dat uit de grafiek is af te leiden. Is de capaciteit van de accu overigens achteraf nog gemeten?

Maarten,

Het lijkt er toch het meest op dat de accu leeg was. En vanwege de temperatuur was hij wat eerder 'leeg'. Zo erg koud was het echter ook weer niet. Het was nog boven nul.
Toch lijkt dat redelijk logisch, als je in aanmerking neemt dat er met 6 digitale servo's werd gevlogen, en in totaal 1uur 20 min. zuivere vliegtijd op die acculading is gevlogen. Op de helling wordt bovendien meestal actiever gevlogen, dus meer gestuurd, dus meer verbruikt, dan bij ons in de polder.

Verwarrend was (is) dat de logging stopt bij 4,4V. Dat wekt de suggestie dat de ontvanger al bij 4,4V de geest geeft. Maar waarschijnlijker lijkt dat dan de telemetrie/terugkoppeling er bij 4,4V mee uitscheidt, en de ontvanger nog (even) doorgaat.
Dit wordt nog getest.

Dirk.

Ik weet niet of achterhaald is hoeveel er nog in die accu zat. De crash was een tikkie anders dan in ons kleien polderlandschap. daar wordt een kist 'zachtjes' door de klei opgevangen. Daar in Frankrijk was de ondergrond veel onvriendelijker. :(

Op zich is NiCad wel een veilige keuze bij lage temperaturen. Nixx accu's presteren minder bij lage temperaturen. Maar niet te spreken over LiPo's bij lage temperaturen (is een LiPo accu als ontvanger acccu wel veilig bij temperaturen onder nul ?) Je geeft aan dat bij de crash de temperatuur op of onder nul graden was. Zou de temperatuur in combinatie met de belasting van de accu de reden zijn geweest? Het lijkt mij mogelijk wel een vraag voor Corrien / Gerben of dat uit de grafiek is af te leiden. Is de capaciteit van de accu overigens achteraf nog gemeten?

LiPo als ontvangeraccu....

Tsja, ieder voor zich moet dat weten, en LiPo's op zich hebben zich nu wel bewezen dacht ik zo....

MAAR: een LiPo volgeladen wegleggen is vragen om problemen, en een LiPo iedere keer de avond van tevoren opladen en als het vliegen dan eens niet doorgaat, weer ontladen voor je hem weglegt, is ook iets wat snel vergeten word.
Ik voor mij, zeg dat LiPo's vanwege deze eigenschap minder geschikt zijn.
Da's puur persoonlijk, maar het is een feit, dat LiPo als ontvangeraccu een andere aanpak vergt om een en ander EN altijd inzetbaar, EN altijd veilig te houden. Ikzelf vlieg in perioden van ongeveer twee maanden wel, twee maanden niet, en ik heb dus al op het veld gestaan met een kapotte LiPo otvangeraccu, omdat ik vergeten was hem te ontladen voor ik de heli twee maanden op de plank zette... Heeft geen heli gekost, wel een vliegmiddag vergald.

Het is iets om even bij stil te staan....

Groet, Bert

Die accu was absoluut niet leeg.
Een accu die leegraakt zakt bij dergelijke lage belastingen met een curve weg. Hierzie je eerst een hele diepe plotselinge dip, dan de accu even bijkomen, en vervolgens nog 2 dips voor het definitief afgelopen is.

Ter illustratie van het verbruik: een F5B model met 5 digitale servo's verbruikt in 13 minuten 50mAh. Dat is inclusief 3:20 rakken vliegen met snelheden boven de 250km/h.

Ik zou de oorzaak in kortsluiting, slechte servo of kabelbreuk zoeken.

Groet,
Gerben

De vragen:
  • Welke spanning zou je kunnen aanhouden om wel tijdig gealarmeerd te worden? 5V lijkt me gevoelsmatig te hoog.
  • Is er (gezien de temperatuurverschillen van zomer/winter) wel één algemeen alarmniveau in te stellen bij NiMh's / eneloops?
  • Zijn ouderwetse NiCad's dan toch de oplossing?
Ja, het is beter om elke vliegdag met vers geladen accu's te beginnen, maar toch ga je dit soort dingen krijgen. M.n. door het argument 'vrijwel geen zelf-ontlading'.

Gr. Dirk.

Het enige wat ik er van kan zeggen is het volgende:
- NiMH's zijn gevoeliger voor koude dan NICad's, dus tav vraag drie is het antwoord: 'in de winter wel, ja'.
- Ik heb geen ervaring met eneloops maar heb al vaker gelezen dat ze als hoogstroomcel niet echt geweldig presteren. Maar eerlijk is eerlijk dit is dus 'van horen zeggen'.
- Kennelijk heeft je kameraad Weatronic aan boord. Als dat de 2.4GHz ontvanger is moet hij er rekening mee houden dat die (vanwege de telemetrie) ook als zender actief is en dus een zeker twee keer zo hoog stroomverbruik heeft als een normale ontvanger die alleen ontvangt.

Back