DirkSchipper
Forum veteraan
Hallo,
Een Franse kennis van mij heeft vrijdag een F3J / F3B achtige zwever gecrasht a.g.v. een lege ontvanger-accu.
Zwever-type : like F3J / F3B,
Servo's : 6x S3150 digitaal,
ontvanger-accu: 4 cellen eneloop 2000mah
Zender: een MPX 4000 met weatronic.
Donderdag op die accu 1 uur gevlogen, vrijdag 20 min., toen crash.
Het was koud tijdens de laatste vlucht, waarschijnlijk rond of onder 0 gr.
Analyse van de Weatronic log-file:
Vrijwel gedurende de hele vlucht heeft de ontvanger-accu 4,9V.
Op een paar zeer korte momenten (0,1 s) schiet de spanning naar 4,7V
Tijdens de laatste 5 seconden daalt de spanning snel in een steeds sneller dalende curve naar 4,4V. Vanaf 4,4V is het systeem dood (en het vliegtuig kort daarna ook).
In een Weatronic-set kun je alarmen instellen. Bv. als je ontvangerspanning onder een bepaald voltage komt.
Als ik naar de gegevens uit deze log kijk moet ik constateren dat 4,8V een te laag alarmniveau zou zijn geweest (als het ingesteld was geweest), want de ellende voltrekt zich binnen 5 seconden. Te weinig om nog snel te kunnen landen.
De vragen:
Gr. Dirk.
Een Franse kennis van mij heeft vrijdag een F3J / F3B achtige zwever gecrasht a.g.v. een lege ontvanger-accu.
Zwever-type : like F3J / F3B,
Servo's : 6x S3150 digitaal,
ontvanger-accu: 4 cellen eneloop 2000mah
Zender: een MPX 4000 met weatronic.
Donderdag op die accu 1 uur gevlogen, vrijdag 20 min., toen crash.
Het was koud tijdens de laatste vlucht, waarschijnlijk rond of onder 0 gr.
Analyse van de Weatronic log-file:
Vrijwel gedurende de hele vlucht heeft de ontvanger-accu 4,9V.
Op een paar zeer korte momenten (0,1 s) schiet de spanning naar 4,7V
Tijdens de laatste 5 seconden daalt de spanning snel in een steeds sneller dalende curve naar 4,4V. Vanaf 4,4V is het systeem dood (en het vliegtuig kort daarna ook).
In een Weatronic-set kun je alarmen instellen. Bv. als je ontvangerspanning onder een bepaald voltage komt.
Als ik naar de gegevens uit deze log kijk moet ik constateren dat 4,8V een te laag alarmniveau zou zijn geweest (als het ingesteld was geweest), want de ellende voltrekt zich binnen 5 seconden. Te weinig om nog snel te kunnen landen.
De vragen:
- Welke spanning zou je kunnen aanhouden om wel tijdig gealarmeerd te worden? 5V lijkt me gevoelsmatig te hoog.
- Is er (gezien de temperatuurverschillen van zomer/winter) wel één algemeen alarmniveau in te stellen bij NiMh's / eneloops?
- Zijn ouderwetse NiCad's dan toch de oplossing?
Gr. Dirk.
Laatst bewerkt door een moderator: