Lego modellen werkschepen (oa. sleep en visserij)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Konajra, 18 jul 2012.

  1. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Hier bij een aantal foto's van de schepen die ik het afgelopen jaar in Lego heb gebouwd. Het schepen bouwen is allemaal begonnen nadat ik een vriend bezocht in Den Helder. Op weg naar zijn huis reed ik langs een kotter en dacht, dat moet ook in lego te maken zijn. Sinds die dag bouw ik alleen nog maar schepen. En nu ben ik verslaafd aan de sleepboot en de AHTS schepen.

    Nadeel van de AHTS schepen is de lengte. Een model in lego komt op ruim 2 meter en daar gaan al snel 40.000 stenen in. En Lego is duur....

    Maar verder met mijn verhaal:

    Zoals al mijn Legomodellen ontwerp ik de schepen eerst met een Lego CAD programma. Op die manier weet ik precies welke stenen ik allemaal moet aanschaffen.

    Mijn modellen zijn allemaal in de schaal 1:40. dit komt namelijk overeen met het lego minifiguurtje.

    Zoals gezegd ben ik dus begonnen met een boomkotter.

    [​IMG]

    De lengte van dit model is een ongeveer 80 cm. Het is geen bestaand vissersschip. Ook had ik voor mijn eerste schip geen tekeningen. ik ben gewoon begonnen met ontwerpen en eindigde met dit model.

    [​IMG]

    Zoals elke modelbouwer probeer ik mijn schepen zo gedetailleerd mogelijk te maken, maar aangezien het in de Legowereld "not done"is om lego stenen te modificeren is er een grote beperking voor wat betreft de details die ik kan aanbrengen. Bovendien verlijm ik niks en zit iedere steen ook vast aan een andere.

    [​IMG]

    Om de vele vormen en schuine onderdelen te kunnen bouwen zijn er diverse Lego bouwtechnieken gebruikt. Zo zijn er een heleboel stenen die niet met de noppen omhoog staan gebruikt. de noppen staan naar links of naar rechts en in vele gevallen is het nodig om de stenen op zijn kop te gebruiken omdat Lego die elementen simpelweg nooit heeft geproduceerd.

    [​IMG]

    Zoals in de bovenstaande afbeelding te zien is verspringen de beige stenen steeds een heel klein stukje. Dat verspringen gebeurt steen met een 1/4 nop.
    Alleen met een speciale bouwtechniek is dat te realiseren.

    Tevens is er nog het probleem dat niet elk steentje door lego gemaakt wordt in elke kleur. Dat maakt dus dat je op een zeer creative manier de wel leverbare stenen moet gebuiken om de vormen van je model te kunnen maken.

    Volgende post gaat over mijn tweede model: de Smit bison.
     
  2. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Nadat ik mijn boomkotter naar tevredenheid had afgemaakt ontstond het idee voor een tweede schip. ditmaal wilde ik een sleepboot bouwen. Mijn keuze was snel gemaakt: de Smit Nederland. Als jongentje van 14 heb ik heel vaak in de speelgoedwinkel naar de doos van Billing Boats staan kijken. Nooit gekocht dus dan maar in Lego bouwen.

    Dat ging dus niet zo makkelijk als ik dacht. Het ontwerpen van een romp ging me toch nog niet zo goed af als ik dacht. Na een aantal avonden ontwerpen ben ik op zoek gegaan naar een Smit sleper met een iets eenvoudigere vorm romp. Na wat zoeken kwam ik uit bij de Smit Bison.

    [​IMG]

    Deze romp had ik vrij snel naar mijn zin ontworpen. Ook hier zitten weer de nodige stenen onderste boven en op zijn kant verwerkt.

    De kajuit heeft wat meer tijd gekost. ik wilde heel graag tussen de grote ramen de witte sponningen maken. Helaas ben ik daar niet ingeslaagd.

    [​IMG]

    Wel staan de ruiten in een hoek ten opzicht van elkaar zoals ook in het echte schip. Uiteraard klopt de hoek niet helemaal , maar dat zijn dingen die met Lego nu eenmaal wat lastiger te realiseren zijn. Daar heb ik me ondertussen bij neergelegd.

    Uiteindelijk maken de details het schip af onder andere de dekkraan, de towingwinch en de cargo rails op het achterdek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier nog een video van het Lego cad model:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Nu was de verslaving compleet. Er moest een weer een volgend model komen.
    Ditmaal groter dan de vorige twee. Na veel surfen op het net besloten dat vreemde schip van Jacques Cousteau te gaan bouwen.

    dit is het eerste deel van de romp:

    [​IMG]

    Hier is goed te zien dat een heel groot deel van de romp op zijn kant is gebouwd. Om een goed beeld te krijgen van de vele details op het schip heb ik avonden op het net rond gestruind. Vele youtube filmpjes bekeken en fotos gezocht van de duikboot en heli. Al met al ben ik het vreemde schip uiteindelijk toch mooi gaan vinden en ondertussen kreeg de romp steeds meer vorm.

    [​IMG]

    Zoals te zien is heb ik de rare eigenschap meteen alle details van een model te willen toevoegen, zodat ik een goed beeld krijg of het model wat wordt.
    Gelukkig voor mij hoef ik niks te verven of te verlijmen want wat dat betreft heb ik niet het geduld wat sommige hier laten zien. Mijn model moet zo snel mogelijk compleet en af zijn. Een slechte eigenschap voor een echte modelbouwer.:D

    [​IMG]

    hier is het voorschip al helemaal klaar en ben ik bezig met het achterdek.
    voor transport van dit model naar diverse meetings en Lego shows kan ik het model precies in het midden splitsen.

    Na een kleine 3 maanden bouwen had ik het schip klaar:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2012
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Toevallig via de voorpagina van de site hier terechtgekomen en ik heb met open mond je modellen bekeken.

    Echt waanzinnig knap gemaakt man!
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Respect! Ik ben al van jongs af aan gek op Lego en vind dit echt super!
     
  6. joerid

    joerid

    Lid geworden:
    7 apr 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Enhörna Zweden
    Nou dit is nu modelbouw!!!!!!!!!!!

    Het ziet er zeker geweldig uit!!

    Ik blijf je zeker in de gaten houden voor je volgende verslag.
     
  7. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Bedankt voor de leuke reacties. Het is inderdaad een vorm van modelbouw, hoewel het door veel mensen nog steeds wordt gezien als spelen met Lego:D
    Daar heb ik me maar bij neergelegd. Het is net zoals ik hier voorbij zie komen:

    Vele onderdelen worden zelf gedraaid, gefreesd etc. puur vakmanschap in mijn ogen. Hetzelfde gaat min of meer op voor Lego modellen. Hoe eenvoudiger een model eruit ziet hoe meer bouwtechnieken er inzitten en ingewikkelder om te bouwen.

    In de boomkotter zitten 5500 stenen. In de Smit Bison 4500 en in de Calypso ruim 8500.

    Straks een post over de stoomsleper "Maarten" en daarna nog een over de Stoomtrawler "Consul Pust"
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Wow... echt niets gelijmd of verzaagd oid? Heel erg knap :) Het ziet er super uit.
     
  9. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    @ Tadango: Lijmen en verzagen doe ik niet. Er zijn overigens vrij weinig Lego bouwers die dat doen. Als het niet kan met die ene steen, moet je creatief zijn en een element gebruiken op een een zodanige manier dat de vorm die je wilt wel lukt. Soms gaan daar meerdere versies van het zelfde onderdeel overheen voordat het gelukt is.

    Dan nu de stoomsleper "Maarten" in mijn schaal komt het model op ongeveer 50 cm lang en zo'n 11 cm breed. Vooral dankzij het topic van dhr Walpot hier heb ik het model kunnen maken. Dat model laat zoveel details zien op duidelijke foto's dat ik ze in de lego versie gewoonweg niet kon evenaren.

    [​IMG]

    Omdat dir model kleiner is dan al mijn vorige schepen kon ik hierin simpel weg minder detail aanbrengen dan dat ik zou willen. Al met al is het wel een leuke aanvulling op mijn collectie schepen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Schippertje1978 vindt dit leuk.
  10. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    En dit is mijn laatste schip: De Consul Pust. Op zoek naar weer een nieuw model om te bouwen ben ik weer gaan surfen. Ik ben langs een aantal sites gekomen waarop gratis scheepstekeningen verkrijgbaar waren. Onder die tekeningen dus ook die van deze Duitse Steamtrawler.

    Deze tekeningen waren voorzien van een spantenplan wat het vorm geven van de romp een heel stuk makkelijker maakte. Weer begonnen met het Lego CAD programma had ik al vrij snel het volgende model van de romp.



    Zoals te zien is heb ik eerst de vorm van de spanten en de kiel nagemaakt met lego en die vervolgens zo goed als mogelijk met schuine stenen op gevuld zodat er een redelijk vloeiende romp ontstond.

    Daarna is het negen van de tien keer een (redelijk) fluitje van een cent om de kajuit en de rest van het schip te bouwen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna is het eem kwestie van de stenen bestellen via internet en aan de slag.
    na een 1 maand bouwen is dan het schip af. Dit is het eerste schip waarbij ik door middel van verschillende kleuren grijs en bruin een verweerde look heb proberen te maken. ( Bij lego zijn rond een bepaalde tijd de kleuren licht en donker grijs vervangen door 2 grijs tinten waar een blauwe waas doorheen zit.)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    als er mensen zijn die dit spelen noemen met lego,
    dan wil ik zeker leren met lego spelen,
    ik heb alle respect voor uw kunnen,
    groetjes,ronny
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    simpelweg minder detail zegt hij.... En laat vervolgens een model in LEGO zien waar een aantal van ons met "echte" modelbouw nog niet aan kunnen tippen!!!

    Ik zit hier met schaamrood op mijn kaken (wat ben ik een pruuuuuutser....) te smullen van je plaatjes...
     
  14. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ronny, bedankt voor het compliment. Er zijn in Nederland heel wat goede bouwers. Die maken voornamelijk trucks in schaal 1 op 13. Dat zijn ook werkelijk meesterlijk gebouwde modellen.

    Naast deze vijf schepen ben ik, zoals in mijn bouwverslag draadje te zien is, bezig met de zesleper FAIRPLAY-33

    [​IMG]

    Daarnaast ben ik ook bezig met het ontwerpen van de Smit Zwarte Zee in schaal 1:40.

    Toen ik 14 was heb ik met een heel wat hulp een Billing Boats model gemaakt. Maanden gespaard om het beslag te kunnen kopen. Het model voer wel maar was niet helemaal waterdicht. Na enkel jaren op de kast te hebben gestaan weet ik niet meer wat er mee gebeurd is.

    Dus nu een digitale lego versie. Van een zeer vriendelijke modelbouwer heb ik de originele bouw tekening met spantenplan gekregen zodat ik kon beginnen.

    Voor de verandering ben ik eens begonnen met de kajuit:



    [​IMG]

    Of ik ooit in staat ben dit model ook daadwerkelijk in legostenen te bouwen hangt af van in ieder geval 2 belangrijke factoren. Ten eerste ruimte om een model van 2 meter lang en bijna 35 cm breed te kunnen plaatsen en de aanschaf van tienduizenden legostenen. Tijd is daarentegen niet zo'n probleem. S'avonds heb ik alle tijd om heerlijk te bouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Bedankt voor de reacties.

    Dit schip is al gebouwd dus daar is min of meer de lol af, ook is er een engelsman die de USS intrepid (http://www.flickr.com/photos/legomonster/sets/72157623014225989/with/5044107201/) heeft gebouwd. Dat model is vervolgens verkocht aan het museum in NY waar de intrepid ligt afgemeerd. Bovendien heb ik niks met marine schepen, dus of ik er ooit een bouw.....
     
  16. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Respect,

    Even aan mijn zoon (15 j) laten zien en die staat in zijn haar te krabben, zegt soms meer dan woorden:D

    Volgens mij kan jij zo aan de slag als chief designer als ze een nieuwe afdeling uit de grond stampen bij Lego.

    Stevo
     
  17. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    @ Stevo: Lego betaalt niet zo best. Nu verdien ik ook niet de hele wereld, maar ik hoef er in ieder geval niet voor te verhuizen naar Denemarken:D

    Mijn laatste digitale ontwerp dat ik nog op de plank heb liggen is een cutter dredger van IHC merwede.

    De fotos zijn renders van de Cad file. dit model is op dit moment niet te bouwen omdat er stenen in zitten die nog nooit door lego geproduceerd zijn.
    Maar het was een leuk tussendoortje om te ontwerpen. Ik kreeg er onlangs een mailtje over van iemand van IHC. Die dacht dat het wel een leuk kadootje was, totdat ik hem mailde dat een beetje Lego model al snel richting de 600 euro gaat. Nooit meer wat van de beste man gehoord:D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo dat was het voor nu, meer modellen digitaal of in echte legostenen heb ik niet. Ik ben echter wel weer druk aan het zoeken naar een nieuw model. Het liefst een offshore schip. Ik denk dat ik vanavond wel een mooie gevonden heb.:D Op naar een nieuw CAD project.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2012
  18. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Nog eentje. voor het idee van de groote van de modellen.

    [​IMG]

    Mijn kat Dibbes. Ligt heel graag in de weg op het moment dat je net lekker bezig bent.:D
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Geef maar toe, de kat bouwt deze modellen, en ligt even uit te rusten van het harde werk. ;)


    Ook op dit forum vind ik je modellen briljant, nu alleen nog een model van een Nederlandse of Duitse reddingsboot, zoals de Insulinde, of de Paul Denker, en dan ben ik helemaal tevreden. Mag best in wat "minder detail" zoals de Maarten, dan is het nog steeds super. :D
     
  20. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Die kat is inderdaad zo handig:D

    Ik denk niet dat er ooit een reddingsboot van mij zal komen, sorry. Ik heb daar niet zo veel mee. ik zit toch echt meer in de slepers en offshore schepen.

    Helaas zijn de meeste daarvan aan de te grote kant.
     

Deel Deze Pagina