Lego NXT quadrocopter

• Topicstarter Topicstarter B031
  • Startdatum Startdatum
B

B031

Guest
Hallo beste forumleden,

Voor een informatica-project op school moeten we een robot bouwen die een aantal taken kan uitvoeren (het oppakken en meenemen van een balletje, het verzamelen van intel enz.) gebasseerd op NXT van lego.

Nou had ik het idee om een quadrocopter te bouwen. Nu is het zo dat ik eigenlijk vrij weinig verstand heb van (de mogelijkheden van NXT en) quadrocopters.

Nu is mijn vraag of dit een goed idee is? Kan de NXT 'n onderdeel van een quadrocopter vervangen? Het apparaat kan immers bluetooth signalen ontvangen en software uitvoeren (maar ook de goede voor quadrocopters?)

En dan heb ik ook nog een vraag over quadrocopters zelf; ik weet dat ik in ieder geval 'n frame nodig heb, vier (brushless, klopt dat?) motoren (welke moet ik dan kiezen met welke propellors, ik moet toch minstens 1-2 kg trekkracht hebben (er moet nml nog een andere NXT mee!)).

Welke onderdelen heb ik nog meer nodig? Ik heb iets over ESC's gelezen, maar ik ben totaal niet in die wereld thuis, dus uit welke onderdelen bestaat een typische quadrocopter en welk onderdeel kan de NXT dan vervangen?

Alvast hartelijk bedankt, als mijn vragen niet helemaal duidelijk waren wil ik het graag nader toelichten,

Zelf heb ik ook een NXT, echter denk ik dat de brick te zwaar is voor het gebruik op een quadcopter.
Tevens denk ik dat het aantal en de soort sensoren die beschikbaar zijn voor de NXT niet gaan werken.

Je kunt beter kijken naar een KK board.

Zelf heb ik ook een NXT, echter denk ik dat de brick te zwaar is voor het gebruik op een quadcopter.
Tevens denk ik dat het aantal en de soort sensoren die beschikbaar zijn voor de NXT niet gaan werken.

Je kunt beter kijken naar een KK board.

Sensoren? Als in additionele sensoren of die absoluut nodig zijn voor een quadcopter (zijn die er, en zo ja welke? Ja ik ben een :newbie: ) en welke zijn dat dan? En ja ik zou graag iets anders gebruiken als dat effectiever is maar we móeten lego NXT gebruiken (alleen maar de brick is ook goed), heeft dit apparaat enige toevoegende bij gebruik bij een quadrocopter?

En over het gewicht gesproken: hier maakte ik me ook al zorgen over, maar toen ik even op hobbyking keek zag ik motoren met 2.1 kg trust HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy L3040A-480G Brushless Motor dit keer 4, dan zit je op 8,4 kg, dat zou toch wel genoeg zijn voor een nxt die, wat is het, 800 gram weegt?

je zou bijv. met een nxt een intrekbaar landingsgestel kunnen maken eronder, welke met de ultrasone sensor intrekt als hij zeg 50cm van de grond is. verder voor de gewone besturing kun je niks met de nxt.

waar woon je? als je in de buurt van bilthoven woont kan je wel eens op mijn quad kijken hoe een en ander zit.

Bij je NXT set heb je een aantal sensoren, maar die zijn alleen maar te gebruiken als opleuk sensoren.
Niet als sensoren om je quad mee te besturen.

De NXT heeft bijvoorbeeld geen Gyroscoop om je quad te stabiliseren...
(even los van de aansluitingen)

Hmm, een quadcopter met 'n NXT als basis gaat dus niet lukken. Omdat we toch airborne willen gaan (dat is nog nooit gedaan door een groep) zat ik hieraan te denken:

4mQl5n6EjHo[/media] - Mindstorms/Technic Zeplin - YouTube

Ik begrijp dat het apparaat door de ballonnen zó licht wordt gemaakt dat deze ook maar door een kleine bries kan worden voortgestuwd. Naar boven en naar onder gaat door de twee propellers links en rechts, en links en rechts door de achterste. Deze moet dan twee kanten op kunnen draaien, lukt dit ook met de reguliere brushless motoren op Hobbyking?

En wat betreft de quadcopter, dit ga ik toch gewoon doen maar dan als hobbyproject, maar dat wordt eerst een hoop inlezen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Die zepelin hebben wij bij ons op school ook gebouwd, ik kan je wellicht in contact brengen met de persoon die daar toen aan gewerkt heeft..

Als dat zou kunnen zou dat fijn zijn. Niet alleen om te weten of het wel realistisch/haalbaar is voor mensen met 0,0 programmeer-ervaring maar ook waar we onderdelen zoals de ballonnen kunnen krijgen.

Ja, die is dus nep. Het plan van project is nu nog een keer veranderd, we gaan niet airborne (:( ) maar gaan een elektrische 4x4wd rc wagen gebruiken waarvan we de afstandsbediening met de NXT besturen. Het wagentje zou genoeg kracht hebben, dus deze gaat worden beladen met een laptop en nog een NXT, deze nxt wordt via de bluetooth van de laptop die weer via wifi dmv hulp op afstand wordt bestuurd. Alles zal in de gate worden gehouden dmv de webcam op de laptop en facetime. (de opdracht is een aantal taken uitvoeren in een andere ruimte zonder het 'hoofdkwartier' te verlaten)

Back