Lek cilindervoetpakking !?

  • Topicstarter Topicstarter RudiG
  • Startdatum Startdatum
R

RudiG

Guest
Je ziet op onderstaande foto waar de lek is (vuil weggespoeld).

afb16124.jpg


Alle bouten staan vast ... ... alleen de cilinderkoppakking vervangen kan ik proberen om de lek dicht te krijgen.
1) Is het nodig om snel in te grijpen, de lek is onder de piston dus er zijn volgens mij geen nadelige gevolgen voor werking/compresie ... enkel het vuil worden???
2) Ik meen nog te weten van de schooltijd dat je normaal het een en 't ander laat afvlakken als je bvb bij 'n automotor 'n nieuwe pakking steekt. Moet dat bij deze Zenoah motortjes ook? Volgens mij niet, ook omdat de cilinder lipjes heeft (ja ik vind er geen andere naam voor).
3) Ook nog van op school weet ik nog dat je 'n gereedschapje hebt die het segment op z'n plaats houdt, bij het zachtjes inkloppen van de piston in de cilinder schijft dit gereedschapje op en komt piston met segment mooi in de cilinder te zitten. Nu voor m'n Zenoah 260RC met z'n duimse boring (25.5mm) vind ik zo'n gereedschapje niet maar ja, is het wel nodig hier.

Wie heeft deze pakking als eens vervangen of wie weet hoe het moet?
 
Op zich is dit geen ramp, alleen blijft zand etc. op die plaats wel plakken.
Verlies zal je er ook niet door hebben aangezien het onder laagste punt is waar je piston komt.
En een cilinder erop kloppe? :? Ook niet echt gezond he, normaal knijp je de zuigerveer toe met je vingers, eerst wat 2 takt olie op de cilinder wand en dan de cilinder zachtjes over de piston laten schuiven.
Als je moet kloppen is er iets niet juist en kan je A: de cilinderwand om zeep helpen, B: de zuigerveer breken en C: A+B samen :p
En gereedschap heb je niet nodig om die zuigerveer dicht te krijgen, lukt met 2 vingers ook wel ;)
 
zo als u het beschrijft heb u geen lekke cyl koppakking maar een pakking van het carter en cyl en dat kost dus kracht omdat het tweetakt is en dus onderdruk in je carter verliest die immers langs een poort naar bovenkant zuiger loopt dus drukverlies is ook krachtverlies
 
@ F.van.Gent inderdaad, cilinder'kop'pakking is fout gekozen van me.
Het is de dichting tussen cilinder en rest van motor.

@ joske, met kloppen bedoelde ik niet echt 'er met ne hamer op boeken' maar vroeger als je bij 'n brommer de piston terug in de cilinder moest krijgen was soms 'n hele lichte tik met 'n rubberen hamer welkom :wink:


Wat ik me ook afvraag, krijg je het gemakkelijk HELEMAAL dicht, de cilinder zit tenslotte maar met 2 bouten overhoeks vast ??? :?:
 
RudiG zei:
@ F.van.Gent inderdaad, cilinder'kop'pakking is fout gekozen van me.
Het is de dichting tussen cilinder en rest van motor.

@ joske, met kloppen bedoelde ik niet echt 'er met ne hamer op boeken' maar vroeger als je bij 'n brommer de piston terug in de cilinder moest krijgen was soms 'n hele lichte tik met 'n rubberen hamer welkom :wink:


Wat ik me ook afvraag, krijg je het gemakkelijk HELEMAAL dicht, de cilinder zit tenslotte maar met 2 bouten overhoeks vast ??? :?:

Ne tik met nen rubberen hamer kan ook al fataal zijn ;)
Da moet er over schuiven zonder een tik te geven met wat dan ook.
En die cilinder vast zette moet gewoon de bouten overhoeks aandraaien, ene kant een tikje vaster, dan den andere kant een tikje aandraaien enz.
En voor goed te zijn zou je een momentsleutel moete gebruiken :), dan zet je de bouten niet te vast ;)
 
RudiG zei:
@ F.van.Gent inderdaad, cilinder'kop'pakking is fout gekozen van me.
Het is de dichting tussen cilinder en rest van motor.

ook wel de voetpakking :wink:

je kan ook je cil er even afhalen en wat vloeibare pakking aan je voetpakking doen(aan alle bij de kanten) en het is weer dicht. Ik weet van de brommekes, dat als je dit te lang laat lekken, ar als het ware een "slootje" in je cilinder of carter komt, waardoor de boel gevlakt moet worden. (dat gebeurt iig bij brommers)

ik zou gewoon even de cilinder er af halen, en dan kun je zoals joske al zij, met je vingers de zuigerveer dicht knijpen,(het zijn immer geen 1500 cc zuigers met een stuk of 4 veren van een 1 op 1 auto :wink: ) en dan voorzichtig de cilinder weer over de zuiger schuiven, dit moet je echt voorzichtig doen, anders heb je grote kans dat je zuigerveer knapt.

vloeibare pakking is bij elke brommer boer te krijgen.
 
joske zei:
En voor goed te zijn zou je een momentsleutel moete gebruiken :), dan zet je de bouten niet te vast ;)

Iemand ook 'n gedacht hoe vast ? Mijn (grote) momentsleutel begint vanaf 2kg :roll:

Edit : :mrgreen: Ik heb net de site van komatsu Zenoa gevonden en voor de cylinderschroeven staat er standaard 70 kg.cm op en de limit 60-80 kg.cm
 
Das wel veel voor zo'n klein cilinderke (bouten en stangen) 8O
Ik weet nog vanop school bij een grasmachiene motor dat we max 11 kg mochten zetten. Mss best is een mail naar een gespecialliseerde zaak ofzo sturen alla cis models of pase tuning ofzo :)
 
Hoi hoi,

Het is verstandig om zo snel mogelijk de "lek"te dichten. Niet alleen verlies je op deze manier carterdruk (en dus vermogen door minder spoeling), maar je carburateur pompt minder brandstof in zijn vlotterruimte.
De carb bestaat uit een pomp, die door de wisselende druk in je carter de brandstof uit de tank zuigt/pompt. indien je carter nu minder drukverschillen kent, pompt de carb minder brandstof. Het kan zelfs gebeuren dat de carb zoveel minder pompt, dat je mengselverhouding te arm wordt (net als te dichte H sproeiernaald, of een vervuild brandstoffilter) zodat je motor veel te heet wordt, en dus te weinig smering.... warm/vastlopertje.

Indien je vloeibare pakking hiervoor gaat gebruiken, hou dan in de gaten dat je je compressieverhouding verandert.... iets andere afstelling.

Succes.
 
joske zei:
Das wel veel voor zo'n klein cilinderke (bouten en stangen) 8O
Ik weet nog vanop school bij een grasmachiene motor dat we max 11 kg mochten zetten. Mss best is een mail naar een gespecialliseerde zaak ofzo sturen alla cis models of pase tuning ofzo :)

standaard 70 kg.cm op en de limit 60-80 kg.cm
 
6) TIGHTENING TORQUE
Items Screw Size Standard (kg·cm) Limit (kg·cm) Remarks
Carburetor M5 (P=0.8) 35 30~40
Insulator M5 (P=0.8) 35 30~40 with Locktight glue
Clutch M6 (P=1.0) 65 50~80
Rotor M8 (P=1.0) 130 100~150
Cylinder M5 (P=0.8) 70 60~80
Crankcase M5 (P=0.8) 65 50~80
Spark Plug M10 (P=1.0) 110 100~120
Muffler M5 (P=0.8) 90 70~100
Fan Cover M5 (P=0.8) 35 30~40
Ignition Coil M4 (P=0.7) 33 25~40
Starter Case M4 (P=0.7) 13 10~15
Tapping Screw TP 4.3 25 20~30

zoals al aan gegeven veel momentsleutels geven hun waarde aan in nm of kg/METER en hier is er sprake van kg /CENTIMETER
dus als mijn schooltijd me nog wat geleerd heft is dat
70kg/cm=0.7 kg/m=7n/m
het lijstje heb ik uit een handleiding in pdf formaat

groet marcel
 
Ik heb ondertussen 'n nieuwe pakking gehaald.
Vloeibare pakking ga ik niet gebruiken, de (nieuwe) pakking heeft immers aan bijde zijden 'n laagje erop die 'plakt' en zo 'plakt' alles mooi dicht. Als je er vloeibere pakking bij tussen doet blijft alles 'schuiven'.

Morgen eerst voor 'n kleinere momentsleutel zien (zoals ik al zei start die ik heb vanaf 2kg/m). Ik denk dat ik ga voor eentje vanaf 2 Nm tot ... (11 à 15 Nm) verstelbaar per 0.1 of 0.2 Nm.

@ Aaalie : Ik had inderdaad al wat gemerkt ivm afstelling, zo had ik 'm bvb behoorlijk rijk moeten stellen.


Wat ik me enkel nog afvraag is hoe dit kan gebeuren bij 'n bijna nieuwe motor (ong. 2.5l benzine opgereden).
Wel merkte ik na 'n liter of 2 'n rammelend geluid, bleek de uitlaat los te zitten. Misschien hier 'n mogelijke oorzaak in zoeken, het kan gerust zijn dat ik dus enkele benzinetankjes met losse uitlaat heb gereden en dat zo het een en 't ander is misgegaan ? :roll:
 
de uitlaat komt ook wel eens los bij mij

meer geluid merk ik dan niet echt maar wel meer trekkracht !! dan begingt ie wheelies te trekken :D
 
Nee Pieter, dat is gewoon je beroerde rijvaardigheid :P :mrgreen:

Mijne rammelt ook ergens, hopelijk is het alleen maar de uitlaat...
 
nee nee

vol gas met uitlaat vast dan komt ie bijna niet van grond ( bij een goed wipke wel )

als de uitlaat dan los zit

dan moet ie maar een klien wipke of putje hebben en hup omhoog gaat hij !!
 
Ik heb de pakking vervangen (originele FG pakking) en bouten met momentsleutel vast gezet (70kg.cm = 7Nm = 0.7 kg.m).
Op het eerste zicht was alles OK maar toch terug 'n lek (op dezelfde plaats ongeveer). :(

Ik overweeg volgende opties nu :

1) Bouten iets vaster zetten.
2) Zelf 'n pakking snijden uit zo'n vel, dit is ander materiaal en misschien is het daarmee wel te dichten.
3) Aan weerszijde van de pakking 'n laagje vloeibare pakking voorzien.

Iemand nog ideën ?
 
Ik denk als dat het AFVLAKKEN word. enz enz heb je dadelijk geen schroedraad meer over door
Nog harder aandraaien .
Pas maar op dus
 
ik zou hem zeker niet te vast draaien want dat kost je geheid je schroefdraad, dan zou ik eerder zelf een pakking maken uit iets dikker materiaal :robot:
 
Als het een 230 cilinder is met twee bevestigingsgaten, kan het zijn dat de voetpakking het begeeft door een kromme cilindervoet. Bij Zenoah nemen ze het met de toleranties niet zo nauw. Als blijkt dat herhaaldelijk de pakking gaat lekken, moet of het carter gevlakt worden (zeer zelden) of de cilindervoet afgedraaid worden. Dan moet ook de squishband (ruimte tussen zuiger en kop) en de in- en uitlaattiming aangepast worden of een dubbele pakking steken (weinig nauwkeurig). Afdichten met vloeibare pakking etc, zijn lapmiddelen die de oorzaak niet wegnemen. Op den duur blaast die vloeibare pakking er van tussen. Of een nieuwe cilinder en zuiger kopen.
Marc
 
Ik zit aan een haarfijn barstje te denken......
Als het niet ophoudt m.b.v vloeibare (om te testen), is het metaal gescheurd.
 
Back
Top