Lekkage

Hallo iedereen, ik heb een gebouwd model overgenomen van de Zwarte Zee. Nu komt er achter bij de schroefas of ergens daaronder iets water binnen. Hoe kan ik dat oplossen, wat voor vloeibare lijm kan ik daarvoor gebruiken? Ik zal het er in moeten laten vloeien want erbij komen gaat helaas niet lukken.

Zoek éérst maar eens uit waar het PRECIES lekt...

Ik heb net toevallig een halve kilo SikaFlex uit een romp staan pulken omdat de boegschroef "ergens" lekte, en je raadt het al, het ging niet dicht met die enorme kluit kit...

Hallo Chris, Dat is even balen, die lekkage. Gun je allereerst de tijd om het water te laten verdampen en controleer dat de beplanking niet opzwelt. Geen idee of je aan de binnenkant bij de schroefas kunt komen. Qua vorm is dat de beste plaats om er wat 2 componentenlijm in te laten lopen. Maak de lijm aan, zuig die op met een injectiespuit en druk die dan, met de romp staand op de achtersteven, leeg achter bij de askoker. De lijm loopt dan hopelijk in de scheur(en) en dicht die af. Plaats in het schroefraam wat keukenpapier of zakdoek om doorlopende lijm op te vangen. Is er na het uitharden aan de buitenkant geen lijm zichtbaar, zet dan de boot op de voorsteven en laat tussen de askoker en huid CA-lijm naar binnen lopen. Na uitharden primer erop, eventueel plamuren, schuren en dan aflakken. Net als Brutus al schrijft zijn er meerdere plekken waar het kan lekken. Een oudere houten romp is altijd onderhevig aan krimp, waardoor de latjes gaan scheuren. Wil je met de boot gaan varen en er ook nog langer van genieten dan is er eigenlijk maar één optie. Glad schuren en er een laag epoxy met 80 grams keperweefsel overheen zetten. Doe je dat netjes, dan zie je het amper. Daarna schuren, primer erop en dan aflakken. Eigenlijk moet je zoiets doen eer zo'n oude boot weer te water gaat, maar dat is achteraf. Maar met goed onderhoud heeft een model een lang leven. Mijn avatar heeft inmiddels 63 jaar op de "teller" en vaart, dank zij een hoop zorg, nog steeds. Succes met de behandeling en houd ons op de hoogte. Gr. Klaas.

Zoek éérst maar eens uit waar het PRECIES lekt...

Ik heb net toevallig een halve kilo SikaFlex uit een romp staan pulken omdat de boegschroef "ergens" lekte, en je raadt het al, het ging niet dicht met die enorme kluit kit...
Kan nergens anders lekken, is een kunstof romp. Heb hem helemaal met licht gecontroleerd en geen schade aan de romp.

Hallo Chris, Dat is even balen, die lekkage. Gun je allereerst de tijd om het water te laten verdampen en controleer dat de beplanking niet opzwelt. Geen idee of je aan de binnenkant bij de schroefas kunt komen. Qua vorm is dat de beste plaats om er wat 2 componentenlijm in te laten lopen. Maak de lijm aan, zuig die op met een injectiespuit en druk die dan, met de romp staand op de achtersteven, leeg achter bij de askoker. De lijm loopt dan hopelijk in de scheur(en) en dicht die af. Plaats in het schroefraam wat keukenpapier of zakdoek om doorlopende lijm op te vangen. Is er na het uitharden aan de buitenkant geen lijm zichtbaar, zet dan de boot op de voorsteven en laat tussen de askoker en huid CA-lijm naar binnen lopen. Na uitharden primer erop, eventueel plamuren, schuren en dan aflakken. Net als Brutus al schrijft zijn er meerdere plekken waar het kan lekken. Een oudere houten romp is altijd onderhevig aan krimp, waardoor de latjes gaan scheuren. Wil je met de boot gaan varen en er ook nog langer van genieten dan is er eigenlijk maar één optie. Glad schuren en er een laag epoxy met 80 grams keperweefsel overheen zetten. Doe je dat netjes, dan zie je het amper. Daarna schuren, primer erop en dan aflakken. Eigenlijk moet je zoiets doen eer zo'n oude boot weer te water gaat, maar dat is achteraf. Maar met goed onderhoud heeft een model een lang leven. Mijn avatar heeft inmiddels 63 jaar op de "teller" en vaart, dank zij een hoop zorg, nog steeds. Succes met de behandeling en houd ons op de hoogte. Gr. Klaas.
Is een kunstof romp Klaas.

Dan vervalt het opdrogen en de epoxy-sessie Chris. Het andere blijft zo. Je zou kunnen controleren of de askoker los zit. Zo ja, na he inlopen van de lijm, spiraalsgewijs draaien om de lijm in de naad te werken. Gr. Klaas.

Kan nergens anders lekken, is een kunstof romp. Heb hem helemaal met licht gecontroleerd en geen schade aan de romp.
Nee, ik bedoel: uitzoeken waar het PRECIES lekt. Je post lijkt aan te geven dat je "ongeveer" weet waar het lekt.Maar voor het zelfde geld lekt je schroefas een tikkeltje, en vormt zich een druppel onderaan de koker bij het voorste lager, die langs de koker naar achteren kruipt maar dat kun je van bovenaf niet zien. En dan LIJKT het of hij nat wordt waar de koker door de romp gaat, smeer je de boel dicht, maar lekt hij nog steeds.

Daarom zeg ik: zoek het precies uit, want voor hetzelfde geld is het zo iets simpels als je schroefaskoker voldrukken met vet o.i.d.

Ja, lekkage langs de as, dus niet de koker, is ook een optie. Dan is gelijk de vraag Hoe wordt de as gesmeerd, is er axiale speling (dus vooruit en achteruit). Koker gevuld met vet of uierzalf? As goed opsluiten, borgmoertje voor de schroef, eventueel een rubber ringetje tussen de borgmoer en het achterlager van de koker. Aan de binnenkant een stelring op de as, die tegen de askoker loopt. Bij een Raboesch systeem met binnen een afdichtingsring en kogellager zou er eigenlijk geen water langs de as naar binnen mogen komen.
Dus aandachtspunten zat. Bedenk het niet ter plekke, maar heb het bijna allemaal al eens meegemaakt. En als je het hebt gevonden ga je lekker naar het lek liggen luisteren. Een schippersuitdrukking voor slapen. Succes! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Begin van de avond in het water gelegd met de voorkant iets omhoog, dus as ook omhoog. Komt echt via de buitenkant van de koker binnen. Nu alles maar eens goed schoonmaken en dan van binnen en buiten opnieuw lijmen. Komt allemaal goed.

Back