lekken van brandstoftank

• Topicstarter Topicstarter Oregon
  • Startdatum Startdatum
O

Oregon

Guest
hoi , als de motor draait , dan wordt er druk via de uitlaat op het tankje gezet , hierdoor begint de benzine wat te bruisen en zie ik broebeltjes vormen uit het pompje van het tankje , waardoor eigenlijk geheel m'n wagen nat wordt... ook wordt er dan meer lucht gezogen en valt hij stil na een tijdje rijden ... kan ik dit voorkomen door ergens met een rondelletje te werken ? of is het een nieuw benzinetankje?
hoeveel kost zo eentje eigenlijk?
dank

mijn tank was 6 euro (mugen msx 3) volgens mij is dat een redelijk normaal tankje... iig niet veel lijkt me..
'k had hetzelfde probleem, je kan ff kijken of je 't kan fixen, er zitten rubberen ringetjes bij 't pompje, die zitten er misschien neit goed in of ben je kwijt of zijn stuk... bekijk dat ff, is 't niet te maken, gewoon andere tank kopen... heb je daar geen zin in, haal 't pompje er dan uit en maak 't gat (lucht)dicht...

Een beetje moeilijk te begrijpen wat je precies bedoelt maar id denk dat je bedoelt dat ie lekt aan de bovenkant van de tank bij de O ring van de primer-pomp.
Als dat het geval is kun je twee dingen doen, een is natuurlijk een nieuwe tank kopen, twee is lastiger en kan je alsnog een tankje kosten als het niet lukt of je niet voorzichtig bent.
Je hebt nodig:
1 draadkniptang met dunne bek.
1 gewone tang met kromme platte bek.
1 m3 RVS moertje.
1 m3 RVS schroefje.
2 standaard o ringetjes.
1 bak met water en afwasmiddel.

stap 1:
Was de tank, oli in de brandstof maakt het anders een lastige aangelegenheid.
stap 2:
Trek het pompje zovermogelijk omhoog en knip em dan zo dicht mogelijk bij de tank af met de draadknipper.
stap 3:
Druk nu het overgebleven stuk terug de tank in en verwijder het met de puntbektang (dit kan flink wat moeite kosten)
stap 4:
Plaats een O-ring op de m3 schroef en druk de schroef door het ontstane gat in de tank.
stap 5:
Plaats nu op het schroefdraad in de tank het tweede o-ringetje en daarna de m3 moer.
Je kunt die het beste op je vinger leggen en aan de schroef zelf draaien, let wel dat dit echt lastig is!
stap 6:
Zorg met de platbektang dat je de moer vast hebt en schroef hem vervolgens goed vast.
stap 7:
BELANGRIJK! Was de tank nog een keer goed uit zodat alle vervuiling er uit is.

Primen doe je nu door even de stinger van de uitlaat dicht te houdenterwijl je je reguliere startapperatuur gebruikt (starterbox / pullstarter)
Even kijken waneer de brandstof de carb. heeft bereikt en dan de uitlaat los laten en starten.

Let wel dat ik hiermee de eerste keer mijn tank kapot heb gemaakt door het pompje niet vergenoeg af te knippen ... dus het is niet geheel zonder risico!!
En wat een tank kost ... dat lijkt mij nogal afhankelijk van wel model,hoe groot etc. etc.

mijn hpi lekte ook bij dat "O" ringetje... ik gaf gelijk de schuld aan het veertje dat tegen die o-ring duwt. dus ik heb eerst het zwaarte dopje van die pomp afgetrokken (uitkijken met diue veer, die springt er ook gelijk af) en toen heb ik een m3 sluitring bovenop die rubbere ring geplaatste en toen de veer er weer bovenop en als laatste die dop er weer opgedrukt. nooit geen last meer van gehad.

tankringhpi.jpg

tankringhpi2.jpg

hilbren zei:
mijn hpi lekte ook bij dat "O" ringetje...
Dat heb ik dus ook...bezorgt je een hoop schoonmaakwerkzaamheden....

Ben meteen druk aan de slag gegaan om dit ook eens te proberen.

Kan alleen niet testen, dan komt volgende week pas.
Moet een nieuw cilindersetje in :roll:

Dit vind ik makkelijker dan dat geknip en gepruts...
vazkhor zei:
stap 1: Let wel dat dit echt lastig is!
stap 2: Dit kan flink wat moeite kosten
stap 3: Let wel dat ik hiermee de eerste keer mijn tank kapot heb gemaakt
stap 4: Dus het is niet geheel zonder risico!!

Grinn...en er zijn maar 7 stappen...2 daarvan zijn schoonmaken :lol: :lol: :wink:

Remco

maaar uhmmm...hoe haal je precies het dopje deraf.. kep t met een tang geprobeerd.... en daar ging mn vinger..:-(

Rick

Je moet met je schroevendraaier tegen de onderkant van het zwarte dopje duwen dan gaat hij van zelf los

je doet er een doek of een papiertje om de dop en dan met een tang naar boven trekken, draaien heeft weinig zin.

ik heb het ook gedaan is 2 tellen werk eigenlijk :D (als je weet hoe)

je kunt ook het veertje met de hand even naar beneden drukken en vervolgens een punttang tussen de veer en het dopje plaatsen, op deze manier kun je zo het dopje eraf trekken. (zo heb ik het gedaan)

ik heb er gewoon een nieuw tankje opgezet en het werkt terug prima... is er een levensduur van zo'n tankje? ( 6 liter ofzo heeft mijn 1 ste het volgehouden... of is dit puur geluk?:p)

Mijn tank heeft al 5 liter gelopen en is nog steeds niet kapot.
je tankje gaat heus niet zomaar kapot.
tenzij je crasht :P

'k denk dat er nogal wat verschil in kwaliteit zit.. en de meeste hebben denk ikt och last van 't pompje, mja, misschien moeten die wat rustiger poppen denk ik :)

Ik heb het standaard tankje van een hpi rs4-3 en ik pomp gewoon normaal.
En gaat nog steeds niet kapot.
Maar je heb gelijk de ene tank is sterker dan de andere.
Het ligt er ook aan hoe je met je tankje omgaat als je heel wild en snel gaat pompen heb je wel de kans dat je tankje kapot gaat :P

maar uhmm heb t nu met een doekje geprobeerd.. ennuh een tang en een...schroevedraaier..:-( krijg em er egt niej af

Rick

van mij mogen ze die tankjes best hufter proof maken, dan heb je er ook geen problemen meer mee :lol:

Rc Gek zei:
hufter proof..:-) wat is dat dan..?

dat is stevig genoeg voor de gemiddelde modelbouwer :wink:
even serieus, van mij hadden die dingen wel wat steviger gemaakt worden.

Rc Gek zei:
maar uhmm heb t nu met een doekje geprobeerd.. ennuh een tang en een...schroevedraaier..:-( krijg em er egt niej af

Rick

Je moet het nog een keer proberen je moet met je tang onder het zwarte dopje plaatsen en hard trekken.
Of je moet met een schroevendraaier onder het zwarte dopje gaan en het zwarte dopje er af duwen.

Back