Lekker klussen aan de SMIT ROTTERDAM

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Wump, 28 mei 2022.

  1. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Hallo allemaal,
    Ben al enige tijd bezig met het bouwen van de Smit Rotterdam op schaal 1:50. Ik heb de tekeningen van de Billingboats kit schaal 1:75, voor zover ik ze kon vinden op het internet, gebruikt om alles te verschalen, dus 1,5 keer vergroten. Daarna alle spanten in Powerpoint getekend en uitgeprint op meerdere A4'tjes. De pdf tekening van het schip in zij- en bovenaanzicht heb ik zo in Acrobat Reader vergroot, in mijn geval 140%, dat ik met mijn liniaal op mijn beeldscherm alles kon nameten en evt overtrekken. Van het resultaat heb ik inmiddels meer dan 300 foto's gemaakt en daar al 10 fotovideo's van op Youtube gezet.
    Je vindt de eerste video op:


    Op- en aanmerkingen naar aanleiding van de foto's zijn van harte welkom.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2022
    Mon Cheri, ShabaF117 en Arragon vinden dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Welkom op het forum.
    Ik heb tussen 2008 en 2010 de Smit Rotterdam van Billing Boats met veel plezier gebouwd.
    Het echte schip is 75 meter lang, op schaal 1/75 geeft dat naar mijn intuïtie net 1 meter.
    De SR van Billing Boats is echter meer 95 cm lang.
    Omzetten naar 1/50 zou dus eigenlijk een schip van 150 cm moeten geven en niet 95 x 1,5 = .142,5 cm of met andere woorden, 95 x 158% = 150 cm.
    Afgezien daarvan zien we je bouwproces graag hier verschijnen.

    PS, ik ben net je eerste filmpje aan het bekijken en zie dat je je daarvan bewust bent.:thumbsup:
     
  3. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Die maten kloppen inderdaad niet met 75m naar 1:50 of 1:75. Mijn model is 144cm lang.
    NB. De fotovideo's zijn van betere kwaliteit als je ze direct op Youtube bekijkt en in de beschrijving staat een link naar de volgende video.
     
  4. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Ben inmiddels bezig met het schilderen van het interieur van de brug. Wit voor de wanden, lichtgrijs voor de instrumentenpanelen, lichtbruin voor enkele bureaubladen, donkerbruin voor een laatste bureaublad en de binnenkant van de schuifdeuren en donkergrijs voor de vloer en zwart voor de leuning van het traphekje:
    foto303-28052022.jpg Excuus voor de schitteringen van de camera flitser.
    Er moet nog het nodige aan toegevoegd worden om de de brug nog realistischer in te richten en ik ben nog op zoek naar een kapiteinsfiguur schaal 1:48 of 1:50. De bemanningsfiguren zijn wel te koop, maar daar zit geen kapitein bij.
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb net al je filmpjes op you tube bekeken.
    Van mij heb je alvast 10 :thumbsup: gekregen, prachtig werk, vast niet je eerste modelschip?
    Laat hier maar weten telkens je een nieuw filmpje online zet, dan bekijk ik het meteen.
     
  6. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    In 1981 heb ik het Billingboats model van de Smit Rotterdam gebouwd. Was toen nog betaalbaar :koud:. Ik heb er mee gevaren. Simpel 4 kanaals 27MC Robbe setje. Het model heb ik later verkocht omdat hij stof stond te vangen. Toen corona begon kreeg ik weer de kriebels. Dus dit is het tweede model.
    Als ik weer een fotovideo post zal ik het hier melden.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Episode 11 van mijn SMIT Rotterdam project staat op Youtube:
     
    Jan Blonk, Mon Cheri, HansN en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Voor alle geïnteresseerden, zie meer foto's op mijn post in Bouwverslagen - Schepen.
     
  9. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    De laatste vorderingen van mijn SMIT Rotterdam project staat op Youtube:

     
    Mon Cheri, Herby63 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  10. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
  11. Mon Cheri

    Mon Cheri

    Lid geworden:
    9 dec 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Belgie, 2230 Ramsel
    Heel mooi al dat handwerk.....
    Moest het je interesseren, ik heb alle tekeningen en detailplannen in mijn bezit op schaal 1/50.
    Ook nog wat voortstuwing onderdelen.
     
    Wump vindt dit leuk.
  12. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    De stand tot nu toe.
    Schoorstenen en communicatie-&radarmast zijn in de foto geshopt.
    De standaard is nog niet helemaal af. De zachte voering zit er nog niet in.
    IMG_6773.JPG
     
    Bart!, Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  14. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Hi, mooi project! Heb net alle videos op youtube bekeken. Gedegen aanpak en goede ideen! Ik vroeg me wel af waarom je veel met balsa doet. Het is weliswaar licht en makkelijk bewerkbaar maar ook erg kwetsbaar (deuken) en het lijkt me dat met een model van deze grootte je niet echt op gewicht hoeft te letten .. denk dat er ook een berg lood in moet tzt om op peil te krijgen. Heb je ook een inschatting wat het totaal gewicht gaat worden ? Mbt epoxy en verlijmen gebruik ik trouwens altijd poly-pox lijm van polyservice.nl ipv dat soort 2c spuiten. Koop je in diverse groottes en ideaal op gewicht te mengen. En ge je de hele boot nog lamineren met epoxy/vezel aan buiten of binnenkant ? Heb ik met mijn 1:50 modle destijds wel gedaan,

    Suc6 met de bouw ! mvg koen
     
    Wump vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wump vindt dit leuk.
  16. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    hi ok das flink , maar een model bootje moet ook wel flink wat gewicht hebben om het vaarbeeld ietwat realistisch te krijgen )over het algemeen dobberen ze teveel naar verhouding m.i.)

    gr koen
     
  17. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    @KoenK : Ik ben geen ster in het modelbouwen. Dit is pas mijn 2e schip en ook nog eens 42 jaar na mijn eerste model. Als ik het over moest doen :confused: zou ik misschien voor de dekken 3mm abachi gebruiken, maar zelf triplex maken was ook leuk. Vooral omdat ik zo de raampjes in kon sluiten tussen de lagen. Ik zal dus voorzichtig moeten zijn en oppassen voor deuken in de dekken. Geduldig primen, schuren, primen etc. en hopen dat het heel blijft.
    Gewicht: Tja .... er moet heel veel lood in. Afhankelijk van het eigen gewicht moet er tussen de 32 en 38 kg in, RC-spul en accu's inbegrepen.
    Gr. Willem
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je ziet dat bij onvoldoende gewicht de schroeven niet ver genoeg onder water komen en vooral bij achteruit slaan lucht trekken. Raad je aan Willem om de romp te bekleden met glasweefsel en epoxy. Dan heb je een harde schaal die de buitenkant beschermt tegen indrukken bij puntbelasting. Het tankertje in mijn avatar heeft een balsa romp, die wel een keer of 7 in de blanke lak is gezet. Had natuurlijk poriënvuller moeten gebruiken, maar dat had ik niet en blanke lak genoeg. Ondanks dat ze maar 3 kg weegt is het toch een kwetsbare oude dame en heeft menig deukje opgelopen. Is wel te repareren natuurlijk, maar ik had haar in 2015 een epoxy jasje moeten geven. Toen was ik bezig met een epoxy coastertje en was het een kleine moeite geweest. Het zou jammer zijn als zo'n mooi "levens"werk tijdens het transport of varend schade op zou lopen. Gr. Klaas.
     
    Wump vindt dit leuk.
  19. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Hi willem, ik denk dat jij juist wel een ster in modelbouwen bent ! Zeer gedegen allemaal. Als je gaat varen ermee zou ik er zeker een laag epoxy met glasweefsel overheen doen (wederom ff naar poly-service) dus ik sluit me bij de vorige beller aan.
    En ik vraag me ook af wat het juiste moment is om bepaalde delen te verven. Als je scherpe naden wil wellicht delen van de opbouw los verven.

    Suc6
     
    Wump vindt dit leuk.
  20. Frans1962

    Frans1962

    Lid geworden:
    24 feb 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Wump,
    Heb je heel toevallig nog een tekening van de draagsteun/standaard?
    Gr.Frans
     

Deel Deze Pagina