Lembeck Extra 2.32m

Mijn vliegbuddy en ik hebben eindelijk de knoop doorgehakt en zouden willen proeven van de prachtige sfeer van de F3M wedstrijden georganiseerd in Belgie. We gaan zoveel mogelijk trachten deel te nemen, uiteraard in de novice klasse.
Intussen zijn we al volop het programma aan het instuderen met onze Sebart Angels.

Mijn collega is al uitgerust met een prachtige sukhoi van x-treme composite.
Ikzelf had nog geen + 2 meter toestel dus na gans het internet te hebben gedownloaded :-) ging mijn keuze naar de Extra 2.32m van Lembeck.

Ik hoop hem in de tweede helft van volgende week te mogen ontvangen.

Mijn set-up gaat er als volgt uitzien:

Motorisatie: DL50
Servo's (alles op 6V)
Gas: futaba 3152
Hoogteroer: 2 x 5625mg (hitec)
Rudder: 1 x 5645mg (hitec)
Aileron: of 2 x 5955tg of 4 x (mogelijkheid tot 2 aileronservo's per roer) 5625mg

Ontvanger: Futaba R149dp

Ben er nog niet uit wat ik met de ailerons ga doen. Als ik voor 2 servo's per roer ga zal ik niet meer kunnen werken met enkel de ontvanger en heb ik zeker een emcotec of soortgelijks van doen. Kan hier wel wat tips gebruiken.....

Ook het uitlaatsysteem dient nog aangekocht te worden, iemand positieve ervaring met een bepaald merk?

Vanaf ik hem in huis heb zal ik een bouwverslag hier neerschrijven.

Groetjes

Stefan

hehe was ie toch wat te zwaar voor de yak??
mooie kist die extra. emcotec of powerbox is niet nodig hebben ze me aangeraden, maar wel een soort powerbox switch, zodat je met 2 ontvangeraccu's werkt(moet ik ook nog bestellen)
als uitlaat voor mijn dl had ik een BMB xl60 gekocht, maar die bocht paste net niet, nu heb ik die teruggestuurd en is er een kit op komst normaal van KS. aerobertics verkoopt die. en het is ene complete kit van KS met demper(met smokevoorziening) bochtenset, en uitlaatmontage ook normaal.

succes met de lembeck en we verwachte veeel foto's... mag ik vragen wat je nu betaald hebt incl verzending??

omdat deze wat groter is zal een tuned pipe mss wel beter passen voor optimaal vermogen( ik schat dat ie toch wat zwaarder word dan de gemiddelde 2m20 kisten... ook kort rompie en lage vleugels, anders mooie bak!! succes ermee

nog een linkie
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=83752

Laatst bewerkt:
Goeie keuze :)

In mijne lembeck komt het volgende:

Hitec 5955 all around
Gas en choke: 3050 futaba
Motor: 3W56B2 CS
Uitlaten: KS
Ontvanger: 5114 futaba
Meer dan waarschijnlijk een emcotec op lipo's
5cellen 2000 mAh Nimh voor ontsteking

Op mijn 2.6m Extra had ik ook 4 aileron servo's.2 servo's per vleugel helft waren met y kabel op 1 kanaal gestoken.Dit gaat ook perfect,mist goede afstelling.
BMB en KS zijn evenwaardig denk ik.De afmetingen van KS potten/pijpen zijn wat kleiner heb ik horen zeggen dus dit kan inbouw eventueel vergemakkelijken als er niet veel plaats mocht zijn.

Maar leuk te horen dat we terug volk krijgen in Novice klasse want hoegenaamd iedereen gaat over.
Train je met iemand die wat ervaring heeft met wedstrijdvliegen?

Groeten,Gert

Laatst bewerkt:
Y-kabel hoeft in principe toch niet mits je een mixer op je zender hebt?
Of vergis ik mij?

grt

Maar leuk te horen dat we terug volk krijgen in Novice klasse want hoegenaamd iedereen gaat over.
Train je met iemand die wat ervaring heeft met wedstrijdvliegen?

Groeten,Gert

Niet dat het tegen mij was maar toch.. ;)
Hoeveel man vliegt er dan in de novice?
Helemaal niemand buiten diegene wat er dit seizoen aan beginnen?

Van bij ons in de club gaan we ook met 3 mee komen doen (of proberen toch alleszins).

goed te horen dat er nieuwelingen de sprong willen wagen.

5925 op hoogte ?

als je 5955 wil kopen zet je die vooral op : 1 rudder en 2 hoogte, rol kan minder.

indien er interesse is in een oefensessie hoor ik het wel.

Peter

--hehe was ie toch wat te zwaar voor de yak?? --

Yep, heb de Yak netjes gedemonteerd.....in de lucht :-), en ik was nog zo voorzichtig.

--Maar leuk te horen dat we terug volk krijgen in Novice klasse want hoegenaamd iedereen gaat over.
Train je met iemand die wat ervaring heeft met wedstrijdvliegen?--

Kijken er naar uit om mee te kunnen doen, op de big scale fly-in op 19 april gaan we zeker proberen bij zijn. Mijn maatje is eveneens mijn sensei, we raken er wel... ongeveer. Het zijn die details van het programma he...

Zou 15 kg (2 x 5625mg) op het hoogteroer niet voldoende zijn?
Kan nog altijd een beetje met de servo's spelen natuurlijk.

Totale prijs incl. verzending en vleugelzakken 502 €

Laatst bewerkt:
hallo, toffe aankoop! Tof dat je komt meedoen... meer info over novice zal je binnenkort kunnen vinden op de nieuwe F3M website, op 3DCollege.be kan je de aresti al vinden.
tot op de fly in!

grz J

Niet dat het tegen mij was maar toch.. ;)
Hoeveel man vliegt er dan in de novice?
Helemaal niemand buiten diegene wat er dit seizoen aan beginnen?

Van bij ons in de club gaan we ook met 3 mee komen doen (of proberen toch alleszins).

wij proberen er allesinds met 3 bij te zijn, gaat er misschien toch nog redelijk wa volk zijn in novice , tof. hier moet nog wel begonnen worden met trainen :sleepy:

mooie kist, probeer naar de fly-in te gaan en veel vrage stellen ivm het aresti, mense van de f3m wille gerust helpen en zij weten het best waar je op moet letten!
ik kan er spijtig genoeg niet zijn :(

ik zou dan toch de 5955 op richting zetten.

Nieuw volk op de F3M is altijd welkom! In duitsland hoor je veel goeds over die Lembeck's. Kijk eens op RC-Network.de - Automatische Weiterleitung

Wat betreft die servo's: je gaat wedstrijden vliegen, koop aub geen 5625 of 5645. Ik heb zelf ondervonden dat de centering van deze servo's benedenmaats is. Doordat op de kist waar wij ze op gebruikte forse uitslagen waren voorzien, kreeg je het model nauwelijks uitgetrimd. Vincent Jacquemyn, F3M piloot, kan je hier ongetwijfeld meer over zeggen.

Je gaat beter voor 5985, 5955 ofwel de 7985, 7955. Deze servo's zijn dan ook nog eens zo goed als onverslijtbaar (vooral die 55'ers, ik heb de mijne al 3 seizoenen in gebruik met NUL komma NUL speling).

1 servo op ieder roer volstaat, een 55'er op de rudder is toch wel een must. De 85'er schiet daar net iets te kort, op een 50cc toestelletje hebben we er al eentje opgebrand op't rudder.

EDIT: Een emcotec is niet noodzakelijk. Een goede schakelaar (vb Deutsch, Emcotec) waar je 2 lipo's op kan aansluiten is voldoende. Er moet wel een Voltage regulator opzitten.

Laatst bewerkt:
wij proberen er allesinds met 3 bij te zijn, gaat er misschien toch nog redelijk wa volk zijn in novice , tof. hier moet nog wel begonnen worden met trainen :sleepy:

mooie kist, probeer naar de fly-in te gaan en veel vrage stellen ivm het aresti, mense van de f3m wille gerust helpen en zij weten het best waar je op moet letten!
ik kan er spijtig genoeg niet zijn :(

ik zou dan toch de 5955 op richting zetten.

de 3D college zullen inderdaad alle programma's voorgevlogen worden en je zal kunnen info vragen en raad.

maar om goed zelf te vliegen neem je best met iemand contact op en ik weet zeker dat die man (er zijn nog geen vrouwen) tijd zal vrijmaken om mee te trainen, uit te trimmen, af te stellen.

zo gaat dat in onze club en ik weet zeker bij de andere wedstrijdvliegers in hun club ook. Je kunt altijd wel eens afspreken om te gaan gastvliegen.

idd, als je 100 euro meer uitgeeft heb je overal kwaliteitsservo's steken.

Wat betreft de Novice klasse zal het allemaal nieuw volk zijn.
Het is niet enkel het 'programma' vliegen,er komt wel meer bij kijken.De diepte,de basislijn moeten dezelfde blijven.Je moet ook op box vliegen wat de meeste nieuwelingen niet weten.
En het opstijgen moet ook volgens bepaalde procedure gaan,eerst 90 graden bocht gevolgd door 270 graden bocht.En dan moet je min of meer op basislijn en diepte zitten.Dan een keerfiguur naar keuze en dan kun je met programma beginnen.Maar je moet het weten natuurlijk.
En de rest is trainen! :-)

Laat die foto's maar komen.

Als je iemand nodig om te helpen bouwen, laat maar weten, dan kom ik wel helpen.

Zal zeker proberen geen gaten in de folie te steken :-)

Succes.

Ik wil ook wel graag foto´s zien :D

Ik ben er flink over na aan het denken om de

Lembeck Ultimate 2.45M te gaan kopen.

Veel succes met bouwen ik zal het zeker volgen ;)

Grt.

Hier is mijn vliegmaatje (sensei) zie.
Koen330, als je plechtig belooft geen gaten in de folie te steken, mijn kin niet meer zal gebruiken om u prop tot stilstand te bregen, mijn funjet blijft vangen in de vlucht, de minder begaafde mensen in de club blijft motiveren om niet verder dan 1 km buiten het terrein te crashen, mijn laadapparatuur niet meer saboteert en mij leert op de kop te vliegen met een funjet zou ik het tof vinden als je kwam helpen :-)

Ik heb zelf goede ervaringen met de 5625 en 5645, zeker qua centering (simpel te controleren aangezien die roeren op exact dezelfde stand terugkwamen) maar voor mijn huidige toestellen zijn ze te zwak. De 5955 heeft zich erg goed bewezen, de 5945 en 5985 zijn ook super, hangen ook al mijn toestellen mee vol (3 per aileron, 2 per hoogteroer) Op rudder een 5645 zou wel gaan als je de uitslagen niet al te groot maakt (mechanisch) Ik weet dat de Lembeck mooie grote 3D uitslagen kan hebben, als je alles maximaal wilt, dan zou ik de 5955 plaatsen, of eventueel 2x een 5645, is wel wat zwaarder maar kan ook.

Grt.

Ik heb zelf goede ervaringen met de 5625 en 5645, zeker qua centering (simpel te controleren aangezien die roeren op exact dezelfde stand terugkwamen) maar voor mijn huidige toestellen zijn ze te zwak.

Ga jij dan toch maar eens langs bij een oogarts of optieker :) Zelfs met een 7955 komt mijn hoogteroer niet exact terug naar neutraal. Vooraan het roer (dat stuk dat voor de scharnierlijn uitloopt op de tippen, hoe heet dat?) scheelt het zeker nog een millimeter. Het is wat beter dan met de 5955, maar nog steeds niet als een JR. Toch meer dan voldoende voor een doorsnee piloot.

Als je denkt "Wat maakt die ene millimeter nu?"; dat is je trim die vaak nét niet goed staat, je komt er niet uit, altijd een tandje teveel of te weinig.

Vooraan het roer (dat stuk dat voor de scharnierlijn uitloopt op de tippen, hoe heet dat?) scheelt het zeker nog een millimeter. Het is wat beter dan met de 5955, maar nog steeds niet als een JR. Toch meer dan voldoende voor een doorsnee piloot.

"Counter-balance". Het kan wellicht een mm schelen, maar dat zit toch niet in de servo, maar in de tandwielen met de aansturingen zelf, die speling zul je altijd met de beste ball-links houden ook, is ook geen drama. Ook ik heb 5955's in gebruik, samen met 5945's, 5985's, 5735's en 5745's, de 5645's doen echt niet onder qua neutraalstand, ze zijn alleen in de praktijk wat traag....

Maar goed, die 5645-discussie gaan we denk ik eeuwig blijven houden, ik heb in ieder geval mijn ervaring (en dat is geen mening) weergegeven.

Grt.

Back