Lengte antennedraad?

Discussie in 'Duikboten' gestart door Rob Landsbergen, 10 mei 2011.

  1. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hallo allemaal,

    zoals de titel al aangeeft: weet iemand hoe lang de antennedraad moet zijn van een Robbe/Futaba-ontvanger type FP-R118F?

    De antenne van deze ontvanger is ooit eens afgeknipt, zodat een deel buiten het druklichaam gelegd kon worden. Maar dat "externe deel" ben ik in de tussentijd kwijtgeraakt....

    Groeten,

    Rob
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. kenobi

    kenobi

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    521
    Locatie:
    zuid holland
    ik heb even naar mij ontvanger zitten kijken die ik heb van Robbe/Futaba het is wel niet hetzelfde typen.
    maar het is wel dezelfde band, FM 35Mhz en daar heb ik 45cm draad aan zitten.
    ik denk toch dat bij al die ontvangers wel een beetje het zelfde zit.
     
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Bij 40 MHz is de lengte ongeveer 90 cm. 45cm is goed voor modelauto's als je toch niet ver van je af rijd, voor vliegtuigen/duikboten is dit veel te kort.

    De meest ideale lengte is 1/4 van de golflengte en dat is voor 40Mhz --> 1,875 mtr. Dit krijg ( te verduidelijking ) je door een sinusgolf te tekenen en bij 1/4 hiervan is de ontvangst maximaal. Maar deze lengte krijg je niet kwijt in een model, dus als je op 90 cm gaat zitten heb je nog voldoende ontvangstcapaciteit ( 0,7 van het maximum ).
    Hier kan je ook aflezen dat 45cm veel te kort is. Ook kan je aflezen, bij de sinusgolf; dat bij een 1/2 golflengte de ontvangst theoretisch dus nul is.

    [​IMG]

    Hans

    PS. :) Het oprollen van je antennedraad heeft geen zin, dit opgerolde gedeelte draagt niets toe aan je ontvangst.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2011
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Wat Hans vertelt klopt. "Corrien" heeft hier ook een FAQ over geschreven: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Jongens, bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wat mee, al riep het in eerste instantie ook wat vragen op.

    Ik zou namelijk wel een antennedraad van 1,875m kwijt kunnen in het model. En dan zonder hem te wikkelen, want dat dat alleen maar tot spoelvorming leidt staat me nog heel goed bij (vraag maar niet waar en hoe ik die kennis opgedaan heb.....:( ) Maar wel door hem langs bak- èn stuurboord langs de buitenwand te leggen.

    Zo'n lengte komt ook overeen met wat ik heb gevonden in dat uitstekende draadje waar Lex naar verwijst. Ik citeer maar even: "Onze RC ontvangers werken met het kwartgolf principe, dus de "massa" van accu en draden naar de servo's vormen de tegencapaciteit."

    De Futaba-ontvangerantennes zijn volgens het draadje van Corrien standaard 100cm lang. Dat komt ook al aardig in de buurt en ik ben benieuwd of het verschil van die extra 87,5cm ook leidt tot net dat beetje extra ontvangstkwaliteit. Iets wat me in onze tak van sport best van belang lijkt, dus daar ga ik eens lekker mee experimenteren.

    In het begin van het draadje staat dat de lengte niet al te nauw luistert. Daar kan ik me iets bij voorstellen, want anders zou je heel erg strikt genomen telkens als je van kanaal wisselt ook de lengte van de antennedraad moeten aanpassen...

    Kortom, ik kan weer verder. Bedankt jongens!

    Groeten,

    Rob
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. Sparks

    Sparks

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    26
    Je kunt een antenne verlengen met een spoel en verkorten met een condensator.

    In vroeger tijden werd op zee nog met morse gewerkt. Voor de nood/oproep freq. 500khz werd de zender op de kwart golflengte antenne van 150 meter afgestemd met een spoel omdat de afstand tussen beide masten doorgaans korter was.

    Bij 27mc zou je 2,75 meter antenne nodig hebben - voor de modelbouw is dit niet praktisch
     
  7. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
     
  8. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Sparks.
    Ik ga de Straat Freetown te water laten en proefdraaien in zwembad van de buurman.
    Dus blijft afstand enkele meters.
    Daarna naar een grotere plas.
    Daar jij meer weet van antennes dan ik zou ik graag willen weten of ik de lengte van +/- 86cm tussen de masten als antenne kan gebruiken. Dan hoef ik niet de dikke en 80 cm lange antenne aan dek te leggen wat nergens op lijkt natuurlijk.
    Ik gebruik hiervoor dan 0,07-0,1 mm lakdraad. Heeft de dikte van de draad ook invloed op ontvangst ??
    Ik hoop hiermee dan een "normale " bereik te hebben van enkele 100den meters.
    Heb je toevallig ook voor de RIL gevaren.
    John Koopman , ook sparks, woonde (overleden) ook hier in Auckland . Ik had met hem op deTjiwangi gevaren in '65-67.
    Dank voor je antwoord
    Antoon.
     
  9. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Hoi Antoon,
    Daar Sparks al zeker drie jaar niet op het forum is geweest zal ik maar antwoorden.
    Ja, dat kan.
    Zonder al te veel problemen...
    Dikte heeft vrijwel geen invloed op deze frequenties...
     

Deel Deze Pagina