Lengte uitlaatbocht, combinatie OS 25fx Hattori

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door M.l.v.Doesburg, 4 dec 2022.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Klopt helemaal!!

    De Hattori pijpjes hebben volgens mij een vlak schot/ reflector met een opening naar de achterliggende dempertjes.
    Ik snap ook wel dat het geen serieus performance pijpje is maar het zal zeker wat vermogenswinst opleveren in combinatie met een acceptabel geluid.

    Het had leuk geweest als iemand hier het optimum voor deze setup al eens gevonden had door het uitlaatbochtje in te korten.

    Het model ligt al een paar weken vliegklaar te wachten op goed weer.

    [​IMG]

    Frits Overmars heeft in het verleden de uitlaten voor de F3D pylonrace ontworpen. (waar ik zelf altijd mee heb gevlogen)
    Hij heeft bij Aprilia racing gewerkt en in een ver verleden een leuk artikel geschreven over expansie uitlaatjes. (Zie bijlage)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses en Helikapoter vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, wat ik van Dennis van Hobby In begreep...
    Hatori's staan af fabriek al behoorlijk goed.
    De Hatori heeft een vlak reflectorschot. Dus is makkelijker te meten dan een conische, hoewel dat ook lukt.
    De vouw in de konische demper, is dan het referentie/meetpunt.
    Kies een een prop met iets grotere spoed, 1 stap, dan voor de motor gewoon is.
    Dan proberen. En hou de plug in de gaten.

    De 46AX gedraaid met Hatori. Altijd standaard lengte aangehouden.
    Magerde loodrecht omhoog niet niet uit. (een signaal voor een te korte pijp, en een heet lopende motor)
    De AX zat zo puik in het vermogen. 11 x 7 op 11.600K ook wel 11.800 gemeten. Dat is weersinvloed.

    Op de Kaos heb ik een Hatori #606 hangen. Verschilt in lengte niet zoveel met een rode Prettner pijp.
    De bocht en de pijp heb ik niet getopt. Dus standaard. Iets afstand op de siliconen verbinder.

    Op 11 x 10 haalde ik 12K met de Magnum/ASP 10cc op 5% nitro.
    10% nitro werd het rpm niet gehaald. Een en al sores!
    De pluggen hielden kort. OS A8 was seconden-werk, en was de isolatie uitgefikt.
    Je kon de motor warm starten zonder gloeiplug. Als een choke-klep in de plug.
    De verdere loop was niet briljant natuurlijk.
    Dan daarmee naar Rossi R4. Hielden het wat langer, ook hier de isolatie er uit gestookt. Halve tank, wisselend gas.
    Ook hier glowdriver loze start.

    Voor dat ik op Rossi R5 overstapte, eerst maar eens een Marktplaats OS 61 FX op de bok gezet.
    Op 10% nitro. Total disaster! Pluggen vretend, zuipen als een ketter, niet af te stellen.

    De doorvoerleiding, de nozzeltjes, waren hoofdspoeier geworden.
    Motor toerde alleen op in de duik. Net geen resonantie.
    Gestoeid met compressie verlagingen.
    Zelf koppakkingen gestoken op de draaibank. Had nog wat messing folie in diverse diktes, en nog wat uit de verzameldoos.

    Mocht niet baten. Bijkans de pijp echt moeten korten voor effect.
    Geen power voor de te zware bak.
    Bodemstart was een hachelijke onderneming.
    Deze reso opstelling ging niet werken.
    Wilde echter geen pijpensnijder aan de Hatori zetten.

    Alles terug op 5% nitro, op sythetische olie van Weston, de Magnum er weer op.
    R5 plug. Standaard dikte koppakking. Liert weer als ooit tevoren. Altijd mooi weer.
    Laatste vluchten zowat oktober vorig jaar.


    Die Hatori bochten zijn nu schaars, en aangeboden, is de leut er onmiddellijk af met absurde prijzen.
    Dus je koopt niet een bosje om even te snoeien voor een test.

    Een Weston UK bocht is dan een billijker optie. maar had daar geen zin in,
    door de bestel tijdspanne en Britse verzendtijden, douane gemieter.
    Maar pijpjes bouwen kan Weston erg goed!

    Veel factoren voor het juist in resonantie komen.
    Het begint bij de prop, de vraagt vermogen, de motor mag dat gaan leveren.
    Toeren die gehaald moeten worden. Effe een andere prop-mix... weg resonantie
    Lucht temperatuur, uitlaatgas temperatuur
    Brandstof met gradaties aan nitromethaan
    Resonantie valt binnen een zeker toeren gebied, niet heel scherp. Maar wil je op een zekere
    piek hebben zitten.

    Heb hier een map met data. Alle uit hobby bladen.de uit het verleden. Ik dacht, dit is de Kamasutra aller resopiepen!
    Allemaal RC1 vlieger-verhalen, allemaal gedraai en geklets.
    Geen van de schrijvers wilden het geheim openbaren.

    Toch even een interessante bijlage erbij.
    Van drie tot 4 generaties terug, Vergeten materie.1978!
    Hobby Bulletin een zinvol verhaal, maar je moet meten en rekenen.

    Verder de manual voor de Pretner 61RF... (Pretner inter pares)
    Het deel dat over de resopijp handelt is spannend en leerzaam.
    Ook hier weer een pijp, grotendeels al goed voor prestatie.

    Wetende dat Hatori altijd wel mikte op OS motoren...

    Vliegen dus, maar let even op de spoed van de prop. Iets hoger.
    Grootste voordeel van de pijp? Alle baggervetten verder naar achter getransporteerd.
    En let op dat het CG goed staat. De statische massa is immers verschoven.

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 jan 2023
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Los van de Hatori discussie (daar heb ik niets aan toe te voegen), wat is de Spit gaaf geworden!!
    Succes met de maiden en happy landings :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @MicropropSport
    Grappig, je ziet vaak allerlei getallen overal in het rond gesmeten worden, de meeste haal je never nooit niet..
    de jouwe voor de 46AX vind ik wel grappig

    ik heb een 46AX, originele powerboost uitlaat erop
    5% nitro, maar dat draai jij volgens mij ook..
    os 8 plug
    het is wat lang geleden, maar naar mijn beste herinnering zat de mijne aan de hoge kant van de 10, met af en toe een uitschieter laag in de 11.000 rpm
    Enerzijds in toeren lijkt het niet veel, anderzijds in energie is het wel weer een hoop verschil..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vloog em altijd met A3.
    En op die 11 x 7 opperbest. Maar wilde absoluut niet door de 12k grens. 11 x 7 voorkwam dat overtoeren. Omdat de bus dan weer gaat strippen. In 17 jaar zo een 4 tot 5 opgerookt. Over twee motoren verdeeld. Dus er ligt altijd een reserve klaar.
    Soms had ij even een hoofdlager wissel, door roest of gemalen nikkel…
    350 cc tank van Kavan.
    Dus je kon wel even voort. Airosave… hield de boel beter heel.

    Fijne combi. Nu zit alles AX op een Calmato Sport.
    Heb ik iets te zwaar gereviseerd. Ook wel stevig in de folie… gelaagd…

    Mijn oude schouderdekker, verlaagd vleugelzadel. Dat was toch wel echt een toppertje voor gooi ende smijt.

    Ben wel op zoek naar weer zo een schuimkernvleugel. Stiekem dan…
    Die kon je die vleugel altijd nog als wig onder een stoeptegel gebruiken in de tuin. Bij wijze van. Moet wel functioneel blijven. .

    Frontale midair…. Het bestaat. Sterkte is dan relatief.
    De romp is te fixen. Maar moet je je soms niet dwingen een tijdperk a te sluiten!?
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dat die sterk was kan ik beamen :D

    zwaar overpowered en met reso (om niet helemaal offtopic te gaan) op hoge snelheid de grond in en het vleugeltje had die klap redelijk doorstaan…. De rest was tot aan de staart finaal aan splinters….
    Als je crasht moet je het gelijk goed doen :D
    03C88695-328E-4639-ACDE-AD3906EDA00A.png
     
    M.l.v.Doesburg en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vrijdag de 13e... ik blijf thuis achter mijn PC geplakt!
    Niet vliegen! Haha... Zja... überzucht, een hele diepe! :D
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    FB_IMG_1673622080979.jpg
     
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    :D ja zoiets ja :D
    toen ik hem achter de struiken zag verdwijnen had ik nog een beetje hoop, de "BOFF!!!" verraadde het eigenlijk al maar ik had nog wat hoop
    toen ik dichterbij kwam :eek: gevolgd door :D
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En mijn Antares had last van Solar rash. Ik een dag of twee nog pitten in de ogen.
    Maar niet reddeloos verloren. Fix het wel weer. Zeik winterzon ook!
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Solar rash :rofl:
    Geweldig.. Die moet ik onthouden :D
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik kon de schade niet relateren aan de ruimtelijke ordening van mijn bouwhok.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina