Lengte zenderantenne, hoe nauwkeurig moet deze zijn ??

• Topicstarter Topicstarter Kees Groot
  • Startdatum Startdatum
K

Kees Groot

Guest
Ben ik zo slim geweest om mijn zenderantenne te breken. :oops:
Deze was 92 cm.
Een nieuwe antenne is hier in de buurt niet zo makkelijk te verkrijgen.
Het gaat om een Simprop Star12 40MHz.

Nu de vraag:
Hoeveel centimeter mag deze lengte afwijken van het origineel.

Voor de slimmerikken:
Nee ik heb geen staandegolfmeter.

SVP zoveel mogelijk info, zodat ik mijn conclusies(?) hieruit kan trekken :help:

Als je bereik van je zender belangrijk is, vrij kritisch ..... zowel in de + als in de - je bent zomaar 30% kwijt ..... typisch een geval voor Jan ( corrien ) ......

Het gaat om vliegtuigen.
Ik wil ze graag besturen tot ze uit beeld zijn.
Het uitgestraalde vermogen moet dus zo groot mogelijk zijn.

Dat wordt bestellen bij de modelbouwwinkel!!!

Simprop bestellnr. 020 036 0 (=antenne Star 8, Star 12, Dash SP en Dash Saber).

Niet gaan zoeken bij elektronicawinkels, want deze hebben alleen de maten 'te kort' en 'te lang'. En voor tijdelijk: vijlen en de brokstukken aan elkaar solderen.

Kees Groot zei:
Ik wil ze graag besturen tot ze uit beeld zijn.

erg verstandig plan :D
vooral het moment waar het net zichtbare stipje omslaat in het stipje waarvan je niet meer weet hoe ie vliegt ! :wink:

Maar hoe bepaal je de optimale lengte van je zender antenne? Gewoon proberen ok, maar is er iets van een methode/regel?

niet dat ik aan m'n 'echte' zender ga rotzooien hoor :wink:

Maar ik wil wel het beste uit m'n 'speelgoed' micro auto zendertje halen.
(Vorige weet een flexibele antenne van een draadloze huis telefoon af gesloopt, ben benieuwd 8) )

Een zuivere antenne is makkelijk ....

1/1 of 1/2 of 1/4 Lamda (= golf-lengte in meters) .... stukkie draad.

Mááááár in een zender zit reeds een (verleng)spoel... er zijn formules om dit te berekenen (maar die wil jij niet weten, te complex)....

Verder kan je de optimale lengte empirisch vast stellen ...... begin met een bepaalde lengte .... meten .... stukkie er af opniew meten ...etc. .... je moet wel over de adequate meet-apparatuur beschikken €€€€€€€ :-(

Je zou kunnen informeren bij de producent van je afstandbediening?

Had zelf een probleem met ontvangst maar dat konden ze nergens meten ze zeiden van koop maar gelijk een nieuwe want meten kost meer dan een nieuwe kopen. Achteraf lag het aan de ontvanger :roll:

maar je zou bij robbe of sanwa of ieder andere producent kunnen informeren over hoe lang de antenne moet zijn voor een perfect bereik. Maar kan je niet gewoon een nieuwe antenne kopen voor je afstandsbediening??

mzzl 8)

Het is allemaal wat warrig.
Ik had nog een star8 liggen op 35MHz, welke omgebouwt is voor de FMSsimulator.
Deze heeft echter een antennelengte van 103cm.

Kom ik vanavond bij mijn broer, heeft deze nog een star12 reserve liggen ook op 35MHz.
Mag ik zijn antenne lenen voor zolang.
Kan niet zeg ik nog, is telang, maar hij eigenwijs (bijna net zo erg als ik) gaat hem opmeten.
Wat denk je ??? 92cm, schiet mij maar in een loempia, ik snap er niets van.
Ik ben voorlopig geholpen en ga met het bestelnummer van Jan Corrien naar mijn dealer

Iedereen bedankt voor de moeite

Back