Leopard 2A6, upgrade HengLong

En nu ziet de tank er zo uit: Ik heb al een donkere wash toegepast op de details en beplatingsnaden, wat zand, modder en stof volgt nog, als ook iets met camo-netten.

Ik ben nu bezig bet de inbouw van de geluidsmodule, en vervolgens de geluidseffecten aanpassen aan de timing, of de timing aanpassen aan de geluidseffecten, wat het beste werkt. Ik gebruik een DasMicro TBS mini module. Die kan behoorlijk veel blijkt, en alles is zelf te programmeren. Deze wordt aangestuurd door de Master Arduino via gecombineerd linker en rechter track gas signaal en 12 positie PWM signaal voor de effecten.

Ik ben weer een beetje teruggeworpen in het programmeerstadium. :(

De data overdracht met I2C verbinding via het sleepcontact blijkt toch teveel storing te veroorzaken. Op onverwachte momenten loopt het protocol vast, en dat gebeurt steeds vaker. Dus ben ik gaan kijken naar een andere manier van data overdracht. Ik richt me nu op een bluetooth verbinding tussen de elektronica in de romp en die in de geschutskoepel. Dat kan nu ook omdat de tweede gyro boven de elevatie voor zijn rekening neemt, en dat kan de Arduino in te toren dan ook zelfstandig berekenen. Dan hoeft alleen de stand van de koepel ten opzichte van de romp naar boven gezonden te worden, samen met het handmatig bewegen van de loop, en een serie codes voor initiëren, het starten van de afvuur cycli van hoofdgeschut, coax-mitrailleur en de .50 op de koepel.

Ik heb de verbinding nu werkend, nu de codes inbedden. Dan loopt alleen de stroomvoorziening naar boven via het sleepcontact, met 3 contacten voor plus en drie voor min. Er zitten al enkele elco's boven en beneden om de spanning vlak te houden, dat moet het dan worden.

Het is gelukt, de bluetooth verbinding werkt, en ook de arduino's in te toren doen wat ze moeten doen. Hè, wat, meervoud? Er zat er toch maar één boven? Ja, maar nu zijn het er twee geworden. Met het uitlezen en doorrekenen van de gyro waardes plus de communicatie via bluetooth erbij werd de toren-arduino te traag om de stepperdriver snel genoeg aan te kunnen sturen. Eén programmadoorloop duurt rond de 3 milli seconden. Dat is heel weinig, maar toch veel te lang om de loop snel genoeg te laten reageren op de gyro aanpassingen. Dan nog maar een arduino erbij die de stepper driver nu aanstuurt.

Compleet zitten er dan nu 4 (!) arduino's in: de master in de romp die (hoofdzakelijk) de ontvanger uitleest, het geluid aanstuurt, en de gyro voor de rotatie uitleest en berekent, en de communicatie naar de koepel doet. Nummer twee in de romp is voor de aansturing van de stepper driver voor de koepel rotatie, en wat schakelfuncties. Boven zit nummer drie die de communicatie binnen krijgt, de afvuur cycli van hoofdgeschut en mitrailleurs voor zijn rekening neemt, de gyro boven voor de elevatie uitleest en berekend, en dat dan doorstuurt naar ... nummer vier die de stepperdriver aanstuurt. Eigenlijk zijn boven en beneden nu twee geheel aparte systemen waarvan de onderdelen binnen dat systeem via I2C protocol met elkaar praten, en de communicatie tussen boven en beneden gaat via bluetooth.

Pfff .... als ik heel eerlijk ben had ik me waarschijnlijk bedacht om dit project zo in te steken, als ik geweten had hoe complex het allemaal zou gaan worden ! ... :eek: Het staat hier nu bij 'Tanks / Rupsvoertuigen' maar had beter bij 'Model Elektronica' kunnen staan ondertussen. Of een nieuwe rubriek 'Hoe gek kun je het verzinnen'. :D

Maar ... : alles lijkt nu wel stabiel en zonder vreemde storingen te werken! Ik ga nu alle elektronica weer in de Leopard aansluiten en dan eens kijken.

Laatst bewerkt:
Na het inbouwen bleek toch niet alles 100% te werken. De master Arduino in de romp wordt nu toch echt tot aan zijn maximale mogelijkheden gebruikt, en dan krijg je gekke dingen die niet in de handleiding staan. Zo blijkt de softwarematige seriële poort die ik voor de aansturing van de Bluetooth module gebruikt heb de 'bijwerking' te hebben om één van de ingebouwde timers in beslag te nemen. Daarmee kon ik opeens twee PWM pinnen alleen nog maar aan-uit schakelen.... Dar beïnvloedde het rooksysteem. Gelukkig kon ik dat op andere pinnen omzetten zodat het weer werkt, maar dan ben je toch weer even aan het solderen.

Waarschijnlijk beinvloedde de software seriele communicatie nog meer, want ook de motoren gaven ineens af en toe een rukje, wat niet in de uitlezing van die waardes terug te zien was ... Nu staat de bluetooth module dus op de standaard hardwarematige seriele poort van de Arduino. Daarmee is het aanpassen van de sketch en debuggen wat lastiger, er moet wat omgeschakeld worden daarvoor, maar het is te doen. Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat...

Ik geloof nu dat het uiteindelijk allemaal goed werkt! (niet te hard zeggen..) Ik heb net een kwartiertje rondgereden en alle functies flink gebruikt, en geen storingen meer gehad. Ik zal nu echt binnenkort een filmpje gaan maken met het resultaat!

Back