Leopard bergepanzer 3 "Buffel"

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Johan-k, 28 mei 2022.

  1. Johan-k

    Johan-k

    Lid geworden:
    14 dec 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Bij deze de bouw van mijn berging tank.
    Basis van het model is een Heng long full metal leopard body met daarop een aluminum hul van de buffel.
    setjes heb ik gekocht in Duitsland en is daar uit 3mm aluminium gefreesd, helaas niet helemaal naar wens dus her en der zul je merken dat ik bepaalde zaken verander en zelf in de toekomst zal er een een compleet nieuwe toren van de buffel komen.

    Om te beginnen met een foto van hoe ik het pakket thuis kreeg.

    [​IMG]

    Na dat ik alle delen los had gemaakt en gevijld had begonnen met bouwen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals op bovende foto te zien is zit de kraanboom in elkaar, enige probleem met het huidige ontwerp dat de schaal/daadwerkelijke kraanboom niet overeenkomt.
    Sommige gaten zitten op de verkeerde locatie en tevens te krap op de rand waardoor deze bijv niet benut konden worden voor de kraanboom cilinder.
    Tevens is de kraangelenk waar de kraanboom aan vast zit en daardoor draait niet correct ook heb ik het probleem om deze huidige goed te bevestigen.

    [​IMG]

    Hier hoort nog een extra rand omheen net zoals in het echt en hier is in de huidige situatie geen ruimte voor.

    [​IMG]

    Tevens zag ik zelf niet een een praktische oplossing om de kraangelenk te monteren aan de hul en toch draaiend te houden

    Aangezien ik thuis een 3D printer heb staan maak ik best vaak prototypes waardoor ik snel kan controleren als bepaalde zaken kloppen/goed zijn om deze vervolgens op het werk te laten printen deze zijn dan namelijk van een veel sterkere kwaliteit.
    Hier de nieuwe kraangelenk met ring rondom waar vervolgens boutjes in komen.
    deze kraangelenk heeft een aluminium buisje aan de binnen kant van 15MM als doorvoer van Electra en aan de onderzijde komt een tandwiel die voor de aandrijving zorgt en de klemming van het geheel.
    tevens draait de kraanboom op een naaldlager.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Tevens een nieuwe kraanboom getekend en gemaakt aangezien de huidige die geleverd was niet klopte.
    uiteindelijk als alles klopt laat ik de complete set nog een keer laser snijden zodat alles netjes is zonder kleine foutjes.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals op de foto hier boven te zien is zit het dozerblad er ook op alleen klopt de hoek niet, in de huidige situatie staat het dozerblad veel te ver van de body af.
    Tevens zit er in de bovenste rand geen verhoging dus ook deze opnieuw getekend.
    ook de ophanging aangepast.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Uiteindelijk de hoeken afgerond toen het bleek dat deze klopte.

    [​IMG]

    Mijn eerste test klopte ook niet dus opnieuw wezen tekenen op de laptop en poging 2&3.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook kan in de nieuwe Setup de Buffel wel ver genoeg omhoog als het dozeblad volledig naar beneden staat.
    Nu alleen nog een keer het dozerblad opnieuw in 1 geheel laten printen.
    Tevens bezig geweest met de aandrijving van het dozerblad dit moet dmv een spindel gebeuren.
    Zie foto hier onder.

    [​IMG]
    [​IMG]

    foto genomen door de deur heen van de buffel nu is te zien dat de hoeken nog afgeschuind dienen te worden.

    Als laatste nog een foto van de Buffel boven het andere project deze dient nog een keer gespoten te worden.

    [​IMG]

    tot zover binnenkort meer.
    groetjes johan
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
    Arjen, Mark300, marc 2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Johan-k

    Johan-k

    Lid geworden:
    14 dec 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zwolle
    Een poos geleden dat ik hier actief ben geweest maar thuis niet stil gezeten en het een en ander gedaan.
    om te beginnen had ik mijn eigen ontwerp binnen gekregen uit 3mm aluminum plaat div onderdelen laten lasersnijden.
    Helaas hier en daar een paar kleine ontwerp foutjes maar niet heel ernstig en makkelijk opgelost.
    dus na wat aanpassingen en wat epoxy lijm verder de nieuwe hul ook tot stand gekomen.
    op het oog lijken ze aardig identiek alleen zit er daadwerkelijk verschil in.
    zo is de opening en montage manier van de kraanboom veranderd en zijn de koel ribben aan de zijkant verdwenen aangezien ze ook niet op de juiste plek zaten en ik dit op een andere manier ga oplossen.
    tevens zijn sommige afmetingen iets veranderd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    tevens een upgrade gedaan aan het track werk aangezien de huidige volledig van ijzer was heb ik een nieuwe besteld met rubberen pads.

    [​IMG]


    Tevens een klein begin gemaakt met luiken en deuren maken.
    Aangezien aan de zijkant van de Buffel de meeste luiken opliggen behalve de ingang hier dus ook extra aandacht aan gegeven.
    Bij de meeste luiken heb ik er dus een rand af gefreesd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoe de Buffel er op dat moment bij stond.

    [​IMG]

    Alvast bekeken hoe ik uit ga komen met de accessoires/gereedschappen dus zomaar even een plaatje als impressie.
    Aangezien aan de voorzijde 6x sneeuwkruizen standaard zitten en onder de kraanboom nog eens 12 tevens zitten hier ook nog harp sluitingen en andere hulpmiddelen die ook nog een plekje moeten gaan krijgen.

    [​IMG]

    Vervolgens bezig geweest met het maken van ophanging van de zijskirts, deze wou ik niet aan de bovenkant van de body monteren aangezien ik deze makkelijk demonteerbaar wil laten en vervolgens stevig wil kunnen neer zetten "de bovenkant van de body".
    Dus de skirts komen apart op een strip welke demonteerbaar is, hiervoor heb ik gleuven gemaakt in de body waar ik mijn strip in kan schuiven en kan bevestigen met een moer.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En tot zover staat de buffel er nu zo bij.
    Wat nu als volgende punt op de lijst staat is het afmaken van de skirts en de luik schanieren.

    [​IMG]
     
  3. Johan-k

    Johan-k

    Lid geworden:
    14 dec 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zwolle
    Zo weer het een en ander gedaan en hierbij wat foto's

    de achterwand heb ik doormidden gehaald dit zodat als ik de bovenkant van de buffel wil demonteren ivm accu wissel ik niet in de knoei kom met de nog op te bouwen hecktrager.
    hier onder de foto van de achter wand die door midden gaat.
    [​IMG]

    tevens de trekhaak verwijdert en een ander model gemonteerd eentje die ik online gekocht heb aangezien deze namelijk bij een Buffel hoort.
    [​IMG]
    [​IMG]

    waarna ik de steunen heb gemaakt voor de hecktrager deze zitten nu in het rooster gedeelde welke vast zit op de bovenzijde van de buffel.
    [​IMG]

    daarna het motor dek wat aangekleed met de inlaatlucht, koelrooster en de olie luiken , deze moet nog iets meer vorm krijgen maar dat komt nog wel.
    [​IMG]

    daarna begonnen met de hecktrager dit is het gedeelde waar reserve loopwiel spanwiel en toprollen liggen tevens ligt hier het een en ander van gereedschap op.
    maar om die te kunnen bouwen moest eerst de dwarstraverse gemaakt worden waar de hecktrager invalt.
    ik heb hier geen uitgebreide foto's van.
    wel 1 foto waarop te zien is dat niet alles overeen kwam met hoe ik het bedacht had en het een en ander verandert moest worden.
    en een foto met het tijdelijke resultaat de hecktrager kan achter naar achteren kantelen wat in het echt ook kan namelijk.

    [​IMG]
    [​IMG]

    hierna ben ik verder gaan bouwen met onder andere de hecktrager, de deuren, commandant koepel, 3de bergers luik alleen tijdens deze bouw processen heb ik geen foto's gemaakt wel heb ik 2 foto's van hoe de buffel er nu bij staat.
    de deuren kunnen ook daadwerkelijk open en de commandant koepel kan draaien hier moet laten nog een micro servo op.

    [​IMG]
    [​IMG]

    dit was het weer voor nu binnenkort weer verder.

    groetjes Johan
     
    bram1324, marc 2, johannesw en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Johan-k

    Johan-k

    Lid geworden:
    14 dec 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo weer een paar stappen verder want nu ik vakantie heb kan ik overdag mooi af en toe wat tijd aan de hobby besteden.
    begonnen om het traanplaat op de hecktrager te maken.
    tevens een paar foto's dat de hecktrager open geklapt staat.
    later komt hier nog wat gereedschap op te liggen zoals een schep, keerschijf, spansleutel voor de track.
    De lichten set die hier normaal ook hangt laat ik achterwege aangezien ik die zelf ook nooit op de tank had.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    daarna begonnen om de koplampen van AFV Modell aan te passen zodat er ook daadwerkelijk verlichting in kan.
    plan was om eerst een 1,5 mm gaatje naar beneden te boren maar dat ging lang niet zo mooi als ik zelf ingedachten had dus plan B.
    ben begonnen om met een 3mm frees naar beneden te vrezen om vervolgens een 3mm buisje te plaatsen waardoor ik mijn opening ook heb.
    na het plaatsen op de tank bleek al snel dat het buisje nog te lang is en de koplampen wat te hoog staan dus die worden binnenkort nog aangepast.
    voor het plaatsen van de koplamp houders heb ik tape gebruikt om te zorgen dat ze enigszins recht zitten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    en als laatste begonnen met de ophanging van de keerschijf, hier moet bovenop nog een extra beugel/haak komen waar de bovenkant van de keerschijf aan vast zit maar dat volgt nog.

    [​IMG]


    tot zover weer binnenkort meer.
     
    Mark300 en bram1324 vinden dit leuk.
  5. Johan-k

    Johan-k

    Lid geworden:
    14 dec 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Er is weer het een en ander gedaan dus wat plaatjes.
    Het chauffeurs luik is geprint waarbij momenteel alleen de bovenkant gedaan is later komt de onderkant nog dit was print technisch namelijk makkelijker.
    later lijm ik de onderkant erop.
    tevens moet er nog wat gemaakt worden zodat het luik open kan maar dat volgt ook.

    [​IMG]
    [​IMG]

    tevens een klein detail gemaakt, de pin waar de keerschijf mee vast gezet wordt gemaakt.
    nu blijft ook bij mijn model de keerschijf steviger hangen.

    [​IMG]

    Daarna begonnen om het luik/deur van de NBC te maken.
    Bij het luik heb ik een ronding uitgefreesd waarna ik een buisje eraan heb gelijmd zodat deze kan schanieren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook begonnen aan het luik van de Hydrauliek koeler.
    deze kan in het echt open kantelen maar bij mijn model ga ik hier van afwijken.
    Dit omdat bij mijn model onder dit luik de bevestiging zit om de boven kan aan het onderstel vast te zetten.
    mocht er dan een probleem zijn met mijn model waardoor de bovenkant van het onderstel af moet en ik de kraanboom niet omhoog kan bedienen krijg ik dit luik niet open.
    Vandaar dat bij mijn model dit luik zometeen niet kan schanieren maar er in zijn geheel vanaf gepakt kan worden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tevens begonnen aan de zwaailamp steun.
    momenteel zit er nog een andere zwaailamp op bedoeling is dat er een pistenking zwaailamp op komt.
    Naast de zwaailamp voet zit de houder voor de GPS antenne.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De 3d printer heeft ook niet stil gezeten nog een detail aangebracht op de kraanboom.

    [​IMG]

    Tevens hebben de sneeuwkruizen nu een plek op de buffel.
    Deze op een los plaatje gemaakt om later definitief vast te maken op de buffel aangezien de buffel zelf nog geschuurd en geplamuurd moet worden zitten ze dus tijdelijk vast.
    Ook kunnen de sneeuwkruizen er nog uit geschoven worden zodat als de Buffel gespoten gaat worden ik met airbrushen meer detail kan toevoegen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit was het weer voor nu.
    groetjes Johan
     
    wimo100 en Mark300 vinden dit leuk.
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie details, petje af!
     
    Johan-k vindt dit leuk.
  7. Johan-k

    Johan-k

    Lid geworden:
    14 dec 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zwolle
    Dankjewel!
     

Deel Deze Pagina