Leprechaun vintage glider

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helitony, 4 jul 2019.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Die motor domp gaat niet meer lukken inderdaat hij had wat meer naar down gemogen.
    De vleugel heeft een vaste stand, achter kan ik nog wel iets veranderen.
    Bij geschikte wind gaan we weer testen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan zo te zien ook de voorkant van het stabilo wat ophogen, dan word het instelhoekverschil ook kleiner.
    Na meerdere keren kijken ben ik er van overtuigd dat dat het probleem is.

    GJ
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    In het 1e rondje op het filmpje heb ik het hoogteroer behoorlijk naar beneden/down getrimd op de zender.
    Daardoor bleef hij beter onder controle.
    Na de landing heb ik het hoogte roer op de zender weer terug gezet en heb ik ca 70 gr lood voorin gedaan.
    Hij vloog daarna beter, minder correctie op hoogte roer (geen filmpje)

    Volgende pogingen even nagaan hoe hij vliegt met nog iets meer lood.
    Ook een test lood eruit en voorkant stabilo iets omhoog.

    Ik heb wat info gelezen van J.v.d.W en de duiktest van Dirk.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In dit geval zou je om goed te bepalen of het het CG of het instelhoekverschil is een rugvlucht moeten doen.
    Duiktest zal ie, ook al is ie achterlijk, zijn neus omhoog blijven steken.
    Ik neem aan dat op de tekening het CG aangegeven is.
    Als je dat aanhoudt en hij nog zo heftig de neus omhoog steekt en pompt dan kan je er zeker van zijn dat het het instelhoek verschil is.
    Wij hebben dat bij vol gfk zwevers gezien, zou je toch denken dat dat goed is maar met het zwaartepunt bleef ie dit gedrag vertonen.
    Toen steeds meer laagjes isolatietape aan de achterkant van de vleugel geplakt tot ie neutraal vloog en toen pas met het zwaartepunt aan de gang gegaan.

    Succes!

    GJ
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Kraggenburg
    Kun je de instelhoek meten? Max heeft net een meter gemaakt, las ik. Dat geeft vast een beter idee of daar iets loos is. Een duiktest met het toegevoegde lood (en stabilo ongewijzigd) zou dat ook moeten laten zien.
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.748
    Locatie:
    IJsselstein
    Op rc-network.de loopt onder segelfliegen ook een heel draadje hierover. Zij noemen zwaartepunt op ongeveer 190 mm en instelhoek 1 graad.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hein, als het instelhoek verschil niet goed is dan kan je ook geen duikproef doen, dan zal ie bij oplopen van de snelheid toch snel zijn neus de lucht in steken, ook al is ie achterlijk.
    Je geeft eigenlijk steeds up als het instelhoekverschil niet goed is.

    GJ
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Kraggenburg
    @GJVO

    Dat verbaast me wat. Stel hij heeft een te groot instelhoek verschil en een achterlijk zwaartepunt. Je moet hem dan ver down trimmen om neutrale vlucht te krijgen. De facto gaat hij dan toch niet optrekken bij een duiktest?

    Down elevator is toch niet (veel) anders dan een kleinere instelhoek? (mits je het niet overdrijft natuurlijk). Je creëert een positief profiel ipv neutraal, dat gebeurt ook als je een neutraal stabilo iets meer instelhoek geeft.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem is dat bij versnelling, dus duikproef, het instelhoekverschil ervoor zorgt dat het model parabolisch afvangt.
    Een te achterlijk zwaartepunt merk je meteen, dan overtrekt ie op een vreselijke manier.
    Ik heb vanmiddag een Multiplex Blizzard afgesteld.
    Die heeft ook een te groot instelhoekverschil.
    Zwaartepunt achterlijk gelegd en hij was amper te sturen op rol.
    Je moet gewoon uitgaan van 1/3 van de koorde als zwaartepunt.
    Dan moet ie redelijk zijn.
    Gaat ie dan bij versnellen pompen, de neus omhoog steken, dan moet je verder zoeken.
    Dus het instelhoekverschil gaan veranderen net zo lang dat ie vrijwel neutraal is met motor aan en motor uit.
    Bij de Blizzard heb ik 2 lagen geapend tape aan de achterkant geplakt.
    Nu isbie redelijk neutraal en heel mooi, hij verliest minder snelheid en heeft een betere glijhoek dan de standaard Blizzard.
    Ik kon zelfs een beetje stijgen in thermiek.
    Missie geslaagd

    GJ
     
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb daar inderdaat andere Sp metingen gezien dan op tekening aangegeven.
    Tekening 225mm LE en op RC-network 190mm LE.
    Dat zijn behoorlijke verschillen.
    In mijn geval betekend dat er nog heel wat gewicht in de neus bij mag.

    Ik zal de ontwerper eens vragen en duik er nog eens in.
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Antwoord van Dane RC

    Hello Tony

    The original has CG which we made the first build sets after - and I have also flown many trips with it, but now I have also moved CG to 190 mm and it flies it better with

    As for the degrees on the tail plane, I did not change it, as I now thought it was flying properly

    We gaan e.e.a. testen. (kan even duren)
     
  12. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb op een wat grofstoffelijke manier de Leprechaun in XFLR5 gezet en kom dan uit op een neutraal punt dat 250 mm achter de voorlijst ligt.
    Met een gemiddelde aerodynamische koorde van ~400 mm en een stabiliteitsmarge van 15% , wat goed is voor zo'n lome zwever moet het zwp 60 mm voor het NP komen.

    Daaruit volgt een zwp van 190 mm van de voorlijst. :beer: TaDa!

    Eventueel de instelhoek van vleugel of stabilo aanpassen wanneer de hoogteroer roeruitslag bij getrimde vlucht te groot wordt.
    Door de aard van het toestel en de bijbehorende stabiliteitsmarge is het te verwachten dat je motordomping nodig hebt wanneer je wat meer motorvermogen installeert.
    Wanneer je wat dynamischer wilt vliegen zou het 20 mm naar achteren kunnen, maar dat gaat ten kostte van haar aard.
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Rick zowaar als maar kan zijn. Dat is bijna mijn levenslange ervaring met de lepie.
    Denk dat ik al meer dan 1000 uur er op heb zitten. Vluchten van 1,5 uur zijn geen uitzondering.
    Bij wat meer wind gaat er soms een steek sleutel er bij in de neus. Maatje 14-15.
    Als de zon onder is lekker hoog knallen en dan heerlijk laten hangen is het mooiste.
    Of je zet hem heel verweg tegen de wind in en dan op 300 meter.
    In een bochtje zetten, bochtjes tellen tot je weer moet sturen 22 is het record hier.
    En knuffel vliegen gaat ook nog.

    19092912_1719109521724177_8755906116945437474_o.jpg
     
    ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Huizen
    Knuffelvliegen.....................GEWELDIG........................:rofl:

    Prachtig toestel.

    Grt Helixer
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Naar aanleiding van die 190 mm op het duitse forum en van de ontwerper heb ik hem nu uitgewogen op die 190 mm.
    Dat klopt dus mooi met bovenstaande berekening.
    Er moet dan toch wel een stukje lood bij schrik niet nog 240 gram.
    Dus als er woensdag niet te veel wind staat dan gaan we hem weer testen.
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Om even aan te geven hoe lang ik al besmet ben met het leprechaun virus.
    Dat joggie op de auto ben ik. 1964. Ik was toen 11 maanden oud.
    002.jpg

    En hier kun je zien waar mijn slanke romp vandaan komt.
    Mijn pa heel lang geleden.
    Pa+lepie.jpg
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  17. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk hoor je was er vroeg bij.
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Vanmiddag weer 3 vluchtjes gemaakt en gelijk de 1e vlucht vloog hij fantastisch.
    Die extra 240 gr i.v.m. het nieuwe zwaartepunt van 19 cm was dus wel nodig.
    Dus naast de eerder omschreven setup komt er totaal dus 240 gr lood bij.
    Ik kon zonder motorloop lekker lang boven blijven heerlijk wat een fijne vlieger met een mooi vliegbeeld.
    Allemaal bedankt voor het meedenken.
     
    ISOLA2, Rick NL, Huibert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op RC-Network is ook een bouwverslag.
    Daar had iemand hetzelfde probleem, pompen en zo.
    6mm aan de achterkant van de vleugel.


    Der 1.flug war eine show
    Der flieger pumpte wie wild rauf und runter bei zuwenig Höhenruderauschlag und etwas stärkeren wind.
    also Höhenruderausschlag vergrössert den zuvor gewählten Schwerpunkt etwas nach hintne verlegt.
    2-Flug ging schon besser bei immer noch wind ,Höhenruder steht auf zuviel Tief.
    Am Höhenruder vorne 2mm unterlegt.
    3. Flug bei windstille zieht im 45° Winkel nach oben muss immer wieder Tiefe dazugeben
    also noch mehr unterlegen oder Motorsturz verändern.
    im Segelflug kommt der Flieger nicht auf zug und pumpt
    also nochmal 2mm untergelegt.
    4. Flug Diesmal Steigflug immer noch enorm steil aber kein tiefenruder mehr.
    kommt auf zug ,beginnt leicht zu pumpen ,also schwerpunkt nach hinten.

    Inzwischen hab ich schon einige Flüge gemacht
    Das Höhenruder liegt wieder wie laut Bauplan am Pylon auf,
    ich hab hinten die Fluegel mit 6mm unterlegt.
    Kann Leider die EWD nicht messen meine EWD Waage ist zu klein bei der Flächentiefe.
    Motorsturz hab ich belassen, ist zuviel aufwand den zu ändern.
     
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk het laat je niet los he.
    Dat verhaal gaat over eentje met een andere variabele vleugelophanging.
    Die van mij heeft een 6 mm multiplex lat als vaste vleugel bevestiging en daar is geen verstelling mogelijk.
    Tja door die lange staart en servo's achterin (deelbaarheid) moet er helaas behoorlijk wat gewicht in de neus.
    Maar zoals eerder gezegd voor mij vliegt hij nu geweldig.
     

Deel Deze Pagina