Leraar-leerling gebruik van twee zenders met verschillende s

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Ik wil met een FC-28V3.2 zender lesgeven aan een leerling met een andere Robbe-futaba zender. Nu gebruik ik echter gas en richting op de linker stick terwijl vrijwel alle nieuwe vliegers het op mijn club meest gebruikte systeem met gas en aileron op de rechter stick gebruiken.
Als ik nu overschakel van leerling naar leraar klopt de knuppelfunctie niet meer. In de handleiding van de FC-28 staat dat dit geen probleem moet zijn omdat door programmering dit op te lossen is. Nergens staat hoe je dit doet.
Ik heb het geprobeerd door twee vliegfases te gebruiken: één waarbij ik stuur volgens mijn methode van stick toewijzing en de andere (die de leerling krijgt toebedeeld) met de stick toewijzing waarbij gas en hoog-laag omgewisseld zijn.
Als ik nu de schakelaar omzet ZONDER leerling zender aangesloten dan veranderd de functie precies zoals bedoeld tussen de twee sticks. Als ik echter de leerling zender aansluit blijft de stick toewijzing zoals die was in mijn nenu. m.a.w. de omschakeling werkt niet en gas blijft hoogte roer en omgekeerd.
WAT DOE IK FOUT????

(bij mijn MPX zender kan ik tenminste de volgorde van functies willekeurig kiezen)

Hans Delemarre

Weet het antwoord niet pcs, maar kan het wel proberen te beredeneren.

Futaba zenders gebruiken een vaste toewijzing van de ontvanger aansluitingen:
1: richting (of rol) afh vh type model
2: hoogte
3: gas
(evt 4: richting, als 1: rol)

Dit is dus ook de volgorde van de pulsjes in het antannesignaal.

Dit is meestal in te stellen in een menu met als toverwoord 'mode <getal>', of bij nieuwere versies een menu waarmee in met 2 rijen getalltjes geschoven moet worden (mode 1 is dan bij mij 1324.. oftewel knuppel 3 (links op neer) gaat naar uitgang 2, knuppel 2 (ratel rechts) naar uitgang 3.. voordat er div mixzers op los gelaten worden!

Dus volgorde:
A gevers (knuppels) -
B mode instelling -
C de div ingestelde (delta -v ) mixers -
D uitzenden antenne

(Meestal) wordt bij leerling - leraar niet de div knuppelstanden per geheimzinnig protocol overgefluisterd, maar gewoon een pulstrein, zoals dit de antenne van de leerlingzender zou hebben gestaan. De leeraar zender mixt (naar keuze delen) van dit leerling signaal in zijn eigen antenne signaal. ik zou dus verwachten tussen stap C en D.
(evt mixers moeten dus ook goed ingesteld staan op leerlingzender)

Als de leerlingzender ingesteld is in de mode waarop de leerling vliegt, en je eigen zender op je eigen mode, kloppen de ontvanger aansluitingen van de 2 te mixen pulstreinen, en zou eea goed moeten zijn gegaan..

Ook kunnen in de zender, vooral bij het aanbrengen van uitbreidingsfuncties, fouten zijn gemaakt bij het inpluggen van de diverse stekkers van uitbreidingsfuncties. Toen ik, jaren geleden, een van de erste FC18's in gebruik nam, die standaard als 4-kanaals werd geleverd, heb ik die vrij volledig uitgebreid tot 8 functies met behulp van de, toen nog alleen Duitstalige handleiding, die niet al te duidelijk was, zeker niet voor mij, als, toen nog volkomen onbekend met "computerzenders". De voor de Japanse en Amerikaanse markt gemaakte zenders, zoals de FF7, FF8, FF9 en "9ZAP" worden als volledig uitgebouwde zenders geleverd en daarbij is het onnodig om aan het interieur te prutsen. Ik denk dus ook dat daarbij dit probleem niet voorkomt. Ik weet niet hoe de situatie bij Multiplex is maar ik vermoed dat ook hierbij alle opties zelf moeten worden ingebouwd. Zodra bij een van beide, of beide zenders een fout is gemaakt bij het aansluiten van kanalen in het inwendige, en de kanalen van beide zenders in het leraar/leerlingsysteem niet meer oplijnen, krijg je dus de hier ontstane situaties. Ik weet ook niet of de kanalenvolgorde tussen Futaba/Robbe en Multiplex uberhaupt met elkaar oplijnen.

niek, wat jij vertelt heb ik eigenlijk nog nooit gezien bij futaba zenders, wel de stickmode instelling maar dat je zo met de kanalen kan schuiven niet.

Beter kijken.. :P
Copietje pagina handleiding hebben?

bij elke F(x)16,18,28 is de ontvanger indeling vastgelegd.
Bij de F14 en F16 kan nog omgestekkerd zijn..

Ikke hedb Fc18 v3, en ja, die kan dat.
Vanavond menu nummer opzoeken en foototje plaatsen.

Heet jij toevallig Thomas? (de ongelovige)

als ik je niet zou geloven gaf ik dat wel aan hoor :wink:
wil alleen even weten welke het wel kunnen en welke niet van futaba.

Hallo,

Het enigste dat van belang is en gemakkelijk te controleren/uit te voeren is , is wat Niek gezegd heeft :
Futaba zenders gebruiken een vaste toewijzing van de ontvanger aansluitingen:
1: richting (of rol) afh vh type model
2: hoogte
3: gas
(evt 4: richting, als 1: rol)

Voor Futaba zenders :
de leraar zender moet zodanig geprogrammeerd worden (via "mode" of bij de FC28/FC18V3.X in menu 21) dat de voorgestelde toewijzing van de ontvangeraansluiting klopt. Idem voor de leerling-zender, wat ook de manier van vliegen is. Daarbij komt nog dat, indien je dat niet doet, je niet of helemaal niet optimaal de pre-geprogrammeerde mixers (V-tail, flaperons, enz...) kunt gebruiken.

Deze vaste toewijzing (behalve bij Multiplex 3010,3030,4000 en Evo) is trouwens de grootste oorzaak van compatibiliteitsproblemen bij leraar-leerling configuraties tussen verschillende zenders (bezoek mijn website hieromtrend).
Olivier

Olivier, en de anderen,

dank voor je antwoord. Het wordt mij nu duidelijk waarom ik iets wilde wat principieel niet werkt.
Olivier: Op jou website staat een refentie naar mijn site betreffende de optisch gekoppelde leraar-leerling mogelijkheid tussen Fut en MPX, maar er zit een spellings fout in! de goede verwijzing moet zijn www.delemarre.cistron.nl
De nieuwe stekkertjes voor de FF9 van Futaba/Robbe zijn overigens te koop bij dr M P Roberts, CUSTOM ELECTRONICS, 4 Thames Avenue, Guisborough, Cleveland, TS14 8AD, United Kingdom.
e-mail: mike@customelectronics.co.uk
web: www.customelectronics.co.uk
Als je ze in clubverband per tien stuks koopt valt de prijs ook nog mee.

MVrGr Hans Delemarrre

Wat betreft het omnummeren van kanalen in de FC28v3.2: Ik kan met iedere schakelaar en of stick iedere uitgang aan de ontvanger aansturen...maar het is wel zo dat inderdaad kanaal één altijd aileron blijft en twee hoogte etc. m.a.w. ik kan de sticks en de schakelaars verschuiven maar de volgorde waarin de pulsen worden uitgestuurd NIET.
Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de manier waarop de ultrasnelle PCM codering in Futaba zenders werkt (twee keer informatie voor de servo per 28 msec.). Hierbij is doorelkaar schuiven van de aansturings volgorde niet mogelijk omdat dan het compressie algoritme niet meer functioneert....nu valt bij e.e.a. ook op zijn plaats.

Hans Delemarre

Back