Leraar/leerling Graupner JR met Taranis mogelijk?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 6 mrt 2019.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De glasvezel is een buis, die aan beide zijden in de connectors is geschoven. Volgens mij heb ik er slechts één keer eentje in handen gehad en die deed het niet omdat de buis te ver verwijderd was geraakt van de led. Nadat-ie terug was geschoven deed-ie het weer. De led moet wel voeding krijgen, dus de dsc-poort volstaat niet.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, mijne is echt aan de ene kant een 3,5mm jack plug en aan de andere kant zit ook een jackplug met een stuk electronica tussen de jack en de kabel.
    Ik heb er ooit 1 een keer zelf gebouwd en daar zat een opto in dus het is niet zoals jij bedoelt een optische kabel,
    Maar ik ga het morgen wel proberen met een gewone stereo audiokabel met 2x een 3,5 mm jack.
    En Jan, misschien heb ik je nog nodig, mijn MX22 viel van de bank en de verende lange schakelaar is afgebroken, hopelijk heb ik er nog 1 liggen van Jeti en anders stuur ik jou een mailtje.

    GJ
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Die DSC aansluiting is alleen een uitgaande PPM signaal en zou wel gebruikt kunnen worden, om de Taranis als Master aan te sturen.
    Voor jouw master/slave optie, dien je in elk geval de Taranis via die 3290.22 module aan te sluiten.

    De Taranis ondersteund vele PPM settings.
    Speel hier gerust mee en stuur bijvoorbeeld 9 kanalen uit (Graupner PPM18), met daarbij de standaard timing settings van 24,5MS en 300u.
    Aan het einde van die regel zie je ook een + of een - staan, dit geeft aan of het een positieve of negatieve PPM is.

    Aan de MX-22 kant maakt het volgens mij ook uit, betreft de volgorde van het aansluiten en/of aanzetten.
    Dit was in elk geval wel met een test bij een Graupner MC-32 Hott zender.
    Daar ik wel een MX-22 heb liggen, echter zonder die 3290.22 module, kan ik niet direct met je meekijken.

    En ja, de Taranis (of eigenlijk OpenTX) is super en bied veel mogelijkheden.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Marten, ik zag inderdaad in de Taranis dat je de pulsetijd en zo aan kan passen.
    Maar ik zal eerst eens zorgen voor een 1:1 kabel zonder electronica ertussen.
    En ja, ik sta versteld van wat er allemaal met die Taranis kan.
    Het is wel wennen dat je alles met de hand in moet stellen maar de hele menustructuur is wel zoals ik die van chinezen ken.
    Ik heb jaren in Shenzhen met chinezen gewerkt en die hadden het ook over Gloval Fuctions terwijl wij dat Main Settings zouden noemen dus ik kan de structuur van de Taranis wel begrijpen.
    Kwalitatief is de Taranis intern wel minder dan de Graupner, je ziet het goedkope aan de binnenkant maar ach... het kost ook niks.

    GJ
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ha, OpenTX wordt NIET door chinezen gemaakt maar juist door een stel Europeanen (paar zijn frans) ;) De chinezen gebruiken het in hun zenders, meer niet.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, maar de menustructuur doet heel erg als de chinezen aan.
    We hadden altijd een conflict over hoe het menu eruit moest zien voor europeanen, speciaal duitsers.
    En de manier waarop de chinezen het hadden (zoals in de Taranis) was voor AEG niet OK.
    En die menustructuur pasten ze al toe voordat er ooit een Taranis uitgevonden was.
    Maar hij bevalt me wel.
    Het is even zoeken op internet en youtuub maar de mogelijkheden zijn belachelijk.
    Who needs a Jeti? dit kan echt veel meer.
    Ik zou wel eens een Horus van binnen willen zien.

    Maar terugkomend op mijn leraar leerling probleem.
    Als ik de optocoupler-kabel op de scoop zet dan zou je toch wel iets van een signaal verwachten.
    Maar helaas... niets
    Als ik direct op de MX22 meet zie ik wel signaal.
    Dus om de een of andere reden werkt de kabel niet.

    GJ
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik kan me voorstellen dat die optokabel spanning van leerlingzender gebruikt?

    Zoals ik al aangaf heeft de Taranis geen spanning op de trainer poort. Alleen massa en signaal.[​IMG]
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, maar je kan de kabel ook omkeren zodat de optocoupler gevoed word uit de MX22.
    Maar ik heb even gemeten op een kale jackplug en uit de MX22 komt 5 Volt en een PPM signaal.
    Net zoals uit de DCS poort.
    En ook uit de Taranis komt een signaal en de kabel word herkend.
    Maar ik ga nu een winkel zoeken waar ze op maandag jackpluggen verkopen...

    GJ
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Net als modelbouw winkels zijn ook al veel electronica winkels gestopt omdat de concurrentie met online shops moeilijk was
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Een Taranis heeft een werkspanning van 3,3V, wat waarschijnlijk te laag is om de optocoupler voldoende te doen schakelen.
    Een directe verbinding zal dan inderdaad de beste optie zijn, tussen mijn Taranis X9E en MC-32 Hott werkte het in elk geval prima.

    Voor een Mono<->Mono Jack kabel zou je ook bij winkels met computeronderdelen kunnen shoppen.
    Deze worden veelal gebruikt, voor een audiosignaal naar een monitor.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Sorry verkeerde post
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Je hebt een GND en een PPM Signaal, het signaal bij een Taranis is max 3,3V.
    Jij bedoelt een constante voeding en die is er inderdaad niet.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik had mijn post al verwijderd. Ik was al tot de conclusie gekomen dat je de spanning van het signaal bedoelde.

    @Gert-Jan

    Wat nog mooier is om een XSR ontvanger van FrSky aan te schaffen. Die kan je rechtstreeks aan de trainerpoort van de MX22 koppelen en binden met de Taranis.

    Dan heb je een draadloze trainer aansluiting.

    [​IMG]
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In Amsterdam zitten nog 2 winkels die electronica verkopen, 1 had een kabel.
    Ik heb stereo/stereo genomen en 2 losse mono jackpluggen voor als het mono moest zijn.
    Schade, net geen 10 euro.
    Ik sluit hem aan en tataaaa, de MX22 is leraar en de Taranis is leerling.
    Hoe simpel kan het zijn.
    Nu nog het model in de MX22 zetten en dan kan ik weer leraar spelen.

    En draadloos lessen... ik wil liever een band houden met mijn leerling.
    En de MX22 zend uit met Jeti, dus zou ik een Jeti satelliet als ontvanger moeten nemen en die achterin de Taranis prikken.

    GJ
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Nee, Taranis is leerling dus die zend naar de Graupner. Dus een FrSky ontvanger nodig.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je hebt inderdaad gelijk.
    Maar toch.. ik hou er liever een touwtje tussen.

    GJ
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dan was je blijkbaar niet met de auto, want ik ben soortgelijke bedragen in Amsterdam al kwijt voor 5 minuutjes parkeren ;)
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, ik betaal bijna nooit parkeergeld in Amsterdam.
    Ik sta dan ook nooit uren, een paar minuten gaat prima en ook nog voor de deur parkeren want iedereen is bang om met de auto de stad in te gaan, omdat je nergens kan parkeren.
    Je kan trouwens ook een stuk karton over je kentekenplaat doen als je parkeert.
    De camera autootjes lezen het niet en er zijn ook niet meer van die kanslozen die op scootertjes nacontroleren.

    GJ
     

Deel Deze Pagina