Leraar leerling kabel MX12 - Futaba FF-9zap

Hallo,

Even een vraag. Ik heb een graupner MX12:

en een clubgenoot heeft een Futaba FF-9zap

Nu zouden we tussen deze twee zenders een leeraar leerling kabel tussen willen hebben.
Is dat mogelijk en wat voor kabel zou dat dan moeten zijn.

groeten,

@simendewulf: Wat voor kabel was dat dan?
Een standaardkabel zal in ieder geval niet gaan. Er moet ook een conversie plaatsvinden omdat Futaba en Graupner/JR verschillende kanaalindelingen hebben.
Met een microcontroller is dit wel te maken en ook al gedaan. Heb echter nog nergens een goede beschrijving om dit zelf te implementeren kunnen vinden.

we hadden de kabel gemaakt volgens een site ( welke weet ik niet meer ) maar in het begin kregen we wel beweging in de servo's , maar de kontrole was niet goed , vb gas bleek op het hoogte kanaal te zitten . en daarna was alles dood .

ps i still think the cheapest and easiest option is to buy futaba 4 or 5ch transmitter and then you do not have any problems. i got this ACT because i like to play with different rc tools.

Hallo,

Het grootste probleem is zoals reeds gezegd het verschil in (vaste) kanaalvolgorde van de verschillende merken van zenders (zie paragraaf 1.6 van hfdst 1 van mijn website)
En dat verschil is niet eenvoudig op te lossen (met programeerbare chips) , behalve als de kanaalvolgorde van de leraar-zender vrij te kiezen valt of zoals o.a. bij Multiplex in de functie leraar-leerling elk kanaal van de leraar aan eender welk kanaal van de leerling kan worden toegewezen.

In dit geval is er slechts 1 goedkopere oplossing, zoals door de engelstalige hier goed geformuleerd: koop een goedkope Futaba om hem aan te sluiten op de 9Z.
Maar pas op: de 9Z beheert niet de mixages e.d. voor de leerling-zender. Als je bv een skysport 4 kanaals koopt, en je wil ermee een Easyglider vliegen met 2 servo's in de vleugels of een vliegtuig met een V-staart, dan zal dat niet gaan. De leerling zender zal in dit geval die 2 servo's niet apart kunnen aansturen of geen programmatie hebben voor die V-instelling.

De FF9/9C of 7C of de nog meer recentere Futaba 8-10-12-14 kanaals heeft die mogelijkheid wel om voor de mixages van de leerling-zender te zorgen ("function" in "trainer"-menu).

Olivier

Back