Leren heli vliegen als RC-auto rijder

• Topicstarter Topicstarter mikevst
  • Startdatum Startdatum
M

mikevst

Guest
Ik rij al heel wat jaren met RC auto's waarbij ik stickzender gebruik.
Nu ben ik een tijd geleden ook begonnen met heli vliegen. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een coax heli en dit ging vrij goed na een tijdje.
Ondertussen ben ik ook aan het leren vliegen met een 450 size heli. Uiteraard is dit een stuk moeilijker dan met een coax heli. Maar ik heb de indruk dat ik mijn stick te veel beweeg zoals ik met een auto rij. En zeker als ik beiden zowat afwisselend doe: rijden en heli-vliegen. Een kennis die ook is beginnen heli vliegen heeft nooit een rc auto gehad en hij is reeds beter gewend aan de subtiele inputs die nodig zijn bij heli vliegen.

Vandaar mijn vraag (theorie?): is het moeilijker als auto rijder om te leren heli vliegen (ten gevolge van bepaalde aangenomen gewoontes tijdens het rijden) dan iemand zonder enige vlieg of rij ervaring?

Vandaar mijn vraag (theorie?): is het moeilijker als auto rijder om te leren heli vliegen (ten gevolge van bepaalde aangenomen gewoontes tijdens het rijden) dan iemand zonder enige vlieg of rij ervaring?

Dat is voor iedereen verschillend. Ik denk dat je zelf 't antwoord al een beetje op je vraag hebt gegeven.
Je zou 't stickgevoel kunnen trainen door op een goede simulaor zoals Phoenix te trainen.
Ik heb zelf een benzine trainer met een Zenoah 26cc en ik weet dat jullie dat motortje toch heel anders bedienen als in 't geval van een heli

Gr.Tino

Als je in een echte auto stapt, en vervolgens in een echte heli....
Dan zal je ook totaal anders moeten omgaan met de besturing lijkt mij.
De enige overeenkomst bij de RC uitvoering van beide zijn de twee sticks op de zender, verder houd het eigenlijk wel op met vergelijken.
Dus het vergelijken zou ik gewoon helemaal niet doen, des te sneller zal je het leren.
Je vliegt met een helikopter, weliswaar klein uitgevoerd, maar het is wel een heli.
Je hebt wel het voordeel dat je niet vreemd bent met RC, en wat daar bij komt kijken.

Daarnaast heeft iedereen zijn eigen tempo van leren.
Het is leuk als je met meerdere mensen vliegt, zodat je je kan optrekken aan anderen.
En het leerproces is ook geen mooi vlak oplopend iets.
Dan ga je snel, dan weer een hele tijd geen vooruitgang, dan weer ineens veel bijleren...
Het is gewoon moeilijk te leren, en kost veel tijd.
Maar dat vind ik er ook juist leuk aan,
en het belangrijkste is toch dat je er lol in hebt :)

Laatst bewerkt:
Back