Leren heli vliegen

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door DannyvG, 4 okt 2011.

  1. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Hieronder volgt een beschrijving van een methode om te leren heli vliegen.
    Uiteraard zijn er meerdere methodes en mogelijkheden. Belangrijkste is echter altijd discipline en veiligheid.

    Overzicht van de stappen

    • A. tail in leren hoveren met Radds School of Rotary Flight
    • B. Verbeter je hover vaardigheden
    • C. side in leren hoveren en begin voorwaartse vlucht (rustig side in op en neer vliegen)
    • D. brede achtjes -> ronde achtjes
    • E. nose in hoveren

    Uitleg stappenplan

    A. tail in leren hoveren met Radds School of Rotary Flight
    Overzicht van de stappen Field Manual

    • 1-Houd de staart
    • 2-Zelfde als 1
    • 3-Beweeg de swash
    • 4-Meer gas
    • 5-Beweeg de swash
    • 6-Klaar voor het trainingskruis
    • 7-Rondrijden
    • 8,9-Speelkwartier
    • 10-Hoveren!

    Wanneer je na lang oefenen het hoveren goed beheerst kun je opgaan voor het helikopter oefenbrevet zodat je hierna zelfstandig verder kunt oefenen met het hoveren in andere orientaties. Zie voor uitleg over het helikopter oefenbrevet H5.2

    B. Verbeter je hover vaardigheden
    Om het hoveren beter te beheersen en in aanloop naar het “echte” vliegen kun je zelfstandig onderstaande figuren oefenen.
    [​IMG]

    C. side in leren hoveren en begin voorwaartse vlucht
    Wanneer je met gemak 5 minuten achter elkaar gecontroleerd tail-in kunt hoveren wordt het tijd voor de volgende stap, side-in hoveren.
    Voordat je iets nieuws gaat proberen is het altijd heel belangrijk om je vluchtroute in gedachte te nemen. Je kunt op dit moment goed tail in hoveren dus wanneer het mis gaat met side in hoveren moet je zo snel mogelijk in de bekende tail in situatie terugkomen. Dit doe je door met de rudder terug te sturen.
    Wanneer je stabiel tail in hovert kun je rustig de heli 45 graden draaien, vervolgens proberen om op deze manier rustig te blijven hoveren. Raak je de controle kwijt stuur dan zo snel mogelijk terug naar tail-in en stabiliseer de heli.
    Probeer eerst een kant op 45 graden hoveren goed te leren. Wanneer je dit met gemak 5minuten lang kunt volhouden dan is het makkelijker om de andere kant te leren.
    Wanneer je hierna beide kanten langdurig stabiel kunt hoveren dan kun je afwisselend links en rechts op 45 graden gaan hoveren. Wissel hierbij iedere 10s van kant.
    Wanneer je met gemak kunt wisselen tussen links en rechts en steeds stabiel kunt hoveren wordt het tijd om rustig aan je heli steeds verder side in te gaan hoveren. Let hierbij goed op dat je niet te ver doordraait en hiermee nose-in komt te hoveren.
    Denk eraan dat je veilige positie tail-hoveren is, wanneer het mis dreigt te gaan draai je zo snel mogelijk terug naar deze positie.

    Wanneer je het side in hoveren in beide orientaties goed beheerst kun je aan het volgende beginnen.
    Met je heli side-in vlieg je rustig 1 meter naar voren, stabiliseer hier je heli en vlieg vervolgens rustig achterwaarts terug naar het beginpunt.
    Herhaal dit totdat je dit netjes gecontroleerd kunt uitvoeren.
    Vervolgens doe je hetzelfde de andere kant op. Dus 1 meter naar voor vliegen, stabiliseren en achteruit terug vliegen.
    Wanneer je dit goed kunt kun je in plaats van achteruit terug te vliegen je heli 180graden draaien en dus weer in de voorwaartse vliegrichting terugvliegen. Let hierbij op dat je de 180 graden draai de kant op doet zodat je niet nose-in uitkomt. En onthoudt dat je wanneer je het niet meer weet je met een snelle draai van de staart weer in een bekende orientatie terug kunt komen.
    Wanneer dit goed gaat kun je de afstand die je aflegt rustig gaan vergroten zodat je steeds langere stukken voorwaarts vliegt.
    Zorg wel altijd dat je stilhangt voordat je de 180graden draai inzet.

    D. brede achtjes -> ronde achtjes
    Dit is het moment waarop je afhankelijk van het formaat heli nog in het oefengebiet kunt blijven of op het hoofdveld zult moeten gaan vliegen. De grens zal liggen bij een 500size of 30size heli. Op het hoofdveld mag je vliegen onder begeleiding van een instructeur met helikopter vliegbrevet. In het oefengebied mag je met je helikopter oefenbrevet nog zelfstandig verder oefenen.

    Je kunt op dit moment goed naar links en rechts zijwaarts vliegen in een rechte lijn. Dit gaan we rustig aan uitbreiden zodat je een 8 kunt vliegen.
    In plaats van steeds te stoppen en een halve draai te maken kun je nu tijdens het voorwaarts vliegen rustig al met de staart gaan draaien. Zorg hierbij dat je dezelfde draairichting als eerst aanhoudt en dus niet nose-in terecht komt. Probeer in het begin nog geen ronde acht te vliegen en zorg dat je zoveel mogelijk side-in vliegt.
    Als dit makkelijk lukt dan kun je proberen de bochten steeds ronder te maken.

    E. nose in hoveren
    Wanneer brede achtjes soepel lukken kun je gaan proberen om ze steeds ronder te vliegen.
    Op een gegeven moment zul je dus steeds kort stukjes nose in vliegen.
    Als dit goed gaat kun je op het nose in stuk de voorwaartse vlucht afremmen en op een gegeven moment zul je dus nose in aan het hoveren zijn. Houd in gedachte dat tail-in de veilige positie is en dat je hier altijd naartoe terug stuurt als je de controle verliest.

    Als verder hulp bij het uitbouwen van de vliegvaardigheden is deze pagina een handig hulpmiddel.
    RC Helicopterweb Learning to Fly

    Zie ook


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Uiteraard graag commentaar of opmerkingen of het duidelijk, correct en zinnig is.
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En voor hulp met de niet durven of zeker weten factor zijn er nog leuke vliegscholen:)
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    En dit is een mooie 2e post (op het board waar ik het over had in je andere topic)

    Netjes uitgewerkt weer!
     
  5. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    dankje, voor deze beschrijving, help mij in iedere geval om mijn Blade Nano te leren vliegen.

    Bart
     

Deel Deze Pagina