Leren hellingzweven

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Japie.G, 25 feb 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Beste mensen,

    Ik ben aankomende week een paar dagen vrij. Ik wil als het weer het toelaat eens proberen een kist van een helling af te gooien. Heb zoiets nog nooit gedaan! Heb via internet een heel goedkoop kistje gescoord die wel geschikt moet zijn (cumulus 2000 van Graupner). Heeft wat schade, dus die wil ik dit weekend repareren. Ik heb 'm voor een appel en een ei, dus lijkt me zeer geschikt om als hel;ing-test model dienst te doen.

    Ik kom uit Raalte, weet iemand wat de dichtstbijzijnde helling is hier? Het maakt me ook niet uit om er een stuk voor te rijden.

    Zijn er mensen die aankomende week toevallig van plan zijn om ergens een helling te gaan bevliegen? Dan kom ik graag eens langs voor tips/tricks/do's en don'ts.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoi....hellingvliegen is leuk!!

    Het moeilijkste aan hellingzweven is m.i. het landen, als de wind er is vliegt hij toch wel. Dus voor je start goed kijken waar je kan/wil landen.
    De start met de neus recht in de wind en iets naar beneden, hoe harder het waait hoe meer je naar beneden gooit. In geen geval schuin omhoog....je overtrekt nog voordat je je hand weer terug op de knuppels hebt.
    Zeker in het begin altijd van de helling af bochten, dus je vliegt horizontale achtjes. Naar de helling toe kan wel maar houd er rekening mee dat je dan goed afstand van de helling moet hebben want je kist komt heeeel snel naar je toe.
    Probeer te voorkomen om boven de top van de helling of er achter te komen, de windsnelheid is hier hoger en draagt voor geen meter. Als je kist niet snel genoeg is drijf je achter de helling, kom je in de rotor en ben je de sjaak.

    Landen is lastig uitleggen, elke helling is anders dus je bent erg afhankelijk van de omstandigheden. M'n kisten met butterfly hang ik vrij hoog boven het duin en met butterfly laat ik hem recht naar beneden zakken.
    'gewone' kisten probeer ik zo laag mogelijk aan te vliegen en in dat gebiedje recht boven de top rustig naar de grond toe te vliegen. Als je youtubefilmpjes zoekt van LVS (langevelderslag) zie je genoeg manieren om je landing aan te vliegen.
    Als je een maal binnen een meter boven de grond bent valt de wind een heel eind weg en kan je hem uit laten glijden.
    Soms kan je ook landen op de helling voor je neus, in de duinen niet handig want daar mag je niet lopen. Maar ook dan bouw ik rustig aan steeds meer hoogte af door heen en weer te vliegen en er op te letten dat ik niet ga klimmen. Elke keer kom je iets lager en ineens zit je zo dicht op de helling dat de lift bijna wegvalt en dat punt zoek je. Dan kan je hem neer leggen. Op de slufter van de maasvlakt ging dat vrij goed.
    Lukt het niet....tikkie up...hoogte pakken en opnieuw aanvliegen. Ik heb de meeste schade gezien bij mensen die koste wat kost die kist aan de grond willen hebben en dan maar met een rotgang de grond in jagen.

    Als je aan het strand vliegt is er altijd de optie om gewoon op het strand te landen.....veilig en makkelijk. Helemaal als je ook van het strand gestart bent.

    verder......gewoon lekker gaan vliegen denk ik. Ik vind in een veldje vliegen en thermiek zoeken veel lastiger. Inschatten of je te hoog zit of niet, haal je het nog wel of net niet over die sloot?

    Succes

    Justus
     
  3. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Hoi Japie.G

    Ik heb twee hellingen voor je, allebij in de buurt van Oberhausen.
    Biede hellingen kan je met alle wind richtingen vliegen.
    En zeer ruim om te landen.

    Lekker in de buurt en je waan je in de Alpen.
    Zie fimpjes

    [URL=" Moers 01-10-2011. - YouTube[/URL]

    [URL=" in Herten Duitsland - YouTube[/URL]

    Gert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina