Leren van een nanocopter

Hallo allemaal!

Zoals in een andere post van me al aangegeven, ben ik me in multicopters aan het verdiepen om er uiteindelijk eentje aan te gaan schaffen.

Ik heb sinds kort al wel een nanodrone: FQ-777-124 en ik kan er al aardig mee in de woonkamer rondvliegen, manoeuvreren en landen.

Geeft het vliegen met een nanocopter ook daadwerkelijk een eerste gevoel van het vliegen met een "fullsize" multicopter?
Ik bedoel, kun je op die manier al enigszins oefenen en gevoel voor het vlieggedrag van een multicopter krijgen?

Ik weet dat vliegeigenschappen niet 1-op-1 te verschalen zijn.

Overigens heeft mijn jarenlange ervaring met elektrozwevers er wel voor gezorgd dat ik helemaal gewend ben aan richting icm bediening (dus bijvoorbeeld "gespiegeld" sturen wanneer het toestel op je af komt) dus dat gevoel heb ik al volledig en daarover hief ik niet meer na te denken.

Het helpt voor het eerste gevoel, leren hoe iets met 4 rotors beweegt, maar er zijn ook grote verschillen met de grotere multirotors. Vooral het effect van de extra massa bij een grotere "drone" is iets om rekening mee te houden. Een kleintje als de 124 kan een snelle 180 graden bocht maken boven je keukentafel, een 250 klasse quad heeft daar toch iets meer ruimte voor nodig, wanneer op volle snelheid.

Gebaseerd op eigen ervaring, met alleen oefenen met quads als de 124, 8801 LuLa, Eachine H8 Mini, en nog wat meer RTF spul, kon ik zonder kleerscheuren een 250 quad de lucht in krijgen, en rondvliegen. Bij een latere vlucht weliswaar gecrasht, maar dat kwam meer door het vliegen op een te beperkte plek, en omdat de props voor en achter zwart waren, en je van de zijkant niet kon zien wat voor en achter is. Inmiddels zitten er wel verschillende kleuren props op, en zal dit niet meer gebeuren.

Je hebt met je elektrozwever(s) "zenderervaring" opgedaan.
Je weet dus hoe je moet anticiperen op het vlieggedrag van je model.
Bij multicopters groot of klein is dat niet anders.
De kleintjes zijn doorgaans wat lastiger omdat ze verdraaid snel zijn.
Je zal het moeten leren, maar met je ervaring gaat dat heel snel.

Back