Leren vliegen bij de HLC/MVC Woerden

• Topicstarter Topicstarter Brainloos
  • Startdatum Startdatum
B

Brainloos

Guest
Goedenavond,

Laat ik mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Justin, en ik ben 17 jaar oud. Ik heb vanaf ik een jaar of 10 was gevlogen met RC parkflyers en kleine 3D kistjes. Ik kon het best aardig, maar ik heb sinds die leeftijd niet meer RC gevlogen.

Ik heb een tijdje terug een Graupner Taxi 2 met een 6.5 cc motortje gekocht en gebouwd, en hij is nu bijna vliegklaar. Wild vliegen word steeds moeilijker, en ik heb ook wel zin om bij een club te zitten.

Ik heb gehoord dat voordat je echt solo mag vliegen bij een modelclub je een brevet gehaald moet hebben. Mag je voordat je dat brevet haalt al meteen solo vliegen bij een club? Volgens mij ben ik het vliegen nog niet verleert ( oefen nu ook regelmatig op aerofly) en ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten om eerst met een instructeur aan een kabel te moeten, voordat ik echt 'solo' mijn vliegtuigje mag vliegen. Ik heb namelijk ook een jaar of 2/3 zweefgevlogen, en daarom vind ik het een beetje raar dat ik nog niet solo met een modelvliegtuigje mag vliegen zegmaar. Is zo'n brevet makkelijk te halen?

Ik zit te twijfelen of ik lid ga worden van MVC Woerden of de HLC, ze zijn beiden ongeveer even ver weg voor mij. Zijn er ook een paar mensen van mijn leeftijd bij de gemiddelde vliegclub? Ik zie namelijk een beeld voor me van een groep oude mannetjes ( Dit is niet negatief bedoeld hoor).

Alvast Bedankt!

Ga gewoon eens kijken op de club en daarbij wat kan het voor kwaad om eerst even met een instructeur naast je te vliegen. Als jij in die vlucht kan aantonen dat je brevetwaardig kan vliegen is een brevetje zo gehaald.

Ik vlieg nu een paar jaar en ik heb nog steeds geen brevet. Dat is op mijn thuis-club niet nodig en het is ook niet mogelijk om er een te halen.

Toen ik nog niet zo lang vloog en ook nog niet met 'grote' modellen vloog, ging ik wel eens gastvliegen bij clubs. Dan kwam er vaak toch de eerste vlucht even iemand naast me staan om te kijken of ik wel echt kon vliegen. Daarna geloofden ze het meestal. Nu vlieg ik eigenlijk alleen nog maar met wat grotere modellen en dan gelooft men wel dat je kunt vliegen op het moment dat je zo'n kist uit de auto haalt.

(ja, maf want ik kan nog steeds niet zo goed vliegen vind ik zelf :))

Maar je moet het met me eens zijn dat het op zich logisch is dat mensen even willen zien of je wel echt kunt vliegen als je nieuw bent op een club. Op het moment dat je iemand verwond met je kist staat de modelvliegclub meteen zo negatief in de lokale krant. Niet goed voor de club.

Conclusie:
a) Ga gewoon met je kist naar het veld! Vlieg een rondje en je bent waarschijnlijk meteen klaar.
b) Een brevet is verrekte handig, want dan hoef je niet steeds uit te leggen dat je kunt vliegen en je hoeft ook geen grote kisten te kopen! ;)

Het betreft een veiligheidsbrevet, een minimum, het accent zozeer op de exactheid van de gevlogen figuren maar op veiligheid voor, tijdens en na het vliegen.Logisch dat je moet bewezen dat je hieraan voldoet, zelfs een F1 coureur moet een rijbewijs halen.

De figuren vind je onder
Brevetten

Dat er word gekeken of je veilig kan vliegen is natuurlijk heel logisch. Maar wat ik bedoelde was meer dat ik het niet zo fijn zo vinden om eerst een hele tijd met een instructeur aan een kabel te vliegen voordat je solo mag vliegen. Maar dat blijkt dus erg mee te vallen.

Bedankt voor jullie hulp!

Je zult je even de routine van discipline eigen moeten maken, bij club kun je niet alle kanten op vliegen of om je heen vliegen. Je kunt ook niet zomaar het veld oplopen voor starten of landen, altijd toestemming vragen aan de vliegers op dat moment.

Praktijk valt wel mee, maar dat gortdroge dikke theorieboek :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Maar wat ik bedoelde was meer dat ik het niet zo fijn zo vinden om eerst een hele tijd met een instructeur aan een kabel te vliegen voordat je solo mag vliegen.

Dat zal vast per vereniging verschillen maar meestal komt er gewoon iemand even naast je staan totdat jij hebt laten zien dat je te vertrouwen bent.
Dat zie je meestal snel genoeg aan hoe iemand zijn materiaal opbouwt en er mee om gaat. En als dan blijkt dat jij alles netjes doet en even laat zien dat je fatsoenlijk kunt vliegen kun je gewoon je gang gaan. Dan zo snel mogelijk twee brevet vluchtjes maken en je hebt je brevet. Ben je formeel helemaal gedekt.

Bij de MVC Woerden zal je inderdaad eerst je brevet moeten halen voordat je helemaal zonder toezicht mag vliegen. De reden is simpel en al meerdere keren verteld, de veiligheid! Als jij naar de MVC Woerden komt met je vliegtuig zal dat eerst door een paar mensen bekeken worden. Je zal je verwonderen hoe vaak zelfs de meest ervaren modelbouwers nog wel eens wat vergeten. Elk model dat voor het eerst op ons veld komt wordt dus "door de mangel gehaald". Je zal vrijwel zeker de nodige dingen te horen krijgen die niet of niet helemaal kloppen. Geen nood als het mogelijk is wordt dat ter plekke opgelost.

Dan zal je moeten laten zien dat je het model kunt vliegen op een manier die veilig is voor iedereen. Een instructeur zal dan bij je blijven om verbaal of zelfs fysiek in te grijpen als het mis dreigt te gaan. Dat kan "aan de kabel" want dat werkt het makkelijkst en het beste maar we hebben het jaren zonder gedaan en kunnen dat ook nu nog.
De instructeur zal je wijzen op zaken niet helemaal goed gaan en je helpen dat te veranderen. Tegelijkertijd oefen je al de figuren die je moet kunnen vliegen voor het brevet. Wanneer de instructeur zegt dat je er aan toe bent kan je een drietal brevet vluchten maken waarvan je er twee "foutloos" moet doen om je brevet te behalen.
Met dat "foutloos" bedoel ik de veiligheid, deze moet altijd bovenaan staan. Als jouw looping niet netjes rond is geeft dat niets. Zolang je hem maar veilig uitvoert! Wanneer je tijdens het maken van zo'n looping zo je best doet om hem perfect rond te maken en je komt boven "het publiek" uit dan ben je gezakt voor die vlucht. Hoe netjes rond die looping ook was dat doet dan niet ter zake. Het is zelfs zo dat wanneer je de looping verknald om een gevaarlijke situatie te voorkomen je voor die vlucht geslaagd kunt zijn!
Het gaat er dus om dat jij laat zien dat je je model onder alle omstandigheden zodanig onder controle hebt dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Maar let wel op die figuren zijn er niet voor niets. Wanneer jij die figuren niet op de juiste manier kan vliegen laat je zien dat jij nog niet voldoende controle over je model hebt. Jij moet jouw wil op leggen aan het model. Dus als jij een procedure turn linksom wilt maken en het model wijkt door de wind af naar rechts dus maak jij hem maar naar rechts, dan ben je gezakt! Jij moet de controle over je model hebben dus moet jij corrigeren en die turn naar links maken. Wanneer hij dan niet perfect rond en niet perfect op één hoogte is maakt dat niets uit.
Wanneer jij wilt landen en je krijgt het model niet goed voor de baan en zelfs niet op de baan dan heb je nog niet voldoende controle en ben je gezakt. Zet jij je model naast de baan neer omdat er iemand de baan op loopt of om een andere duidelijk gevaarlijke situatie dan is dat een extra punt voor je algemene veiligheid. Als je dan ook nog netjes land is dat helemaal mooi en zal je door die landing naast de baan niet zakken!

Goed ik kan het hele brevet wel gaan bespreken maar dat gaat te ver. Je snapt de bedoeling denk ik wel.
Helaas zijn er momenteel geen echt jonge leden op onze club. Dat komt doordat mensen van jouw leeftijd en een paar jaar ouder meestal te weinig tijd hebben door de studie. Veel jeugd leden stoppen wanneer je gaan studeren en komen vaak weer terug als ze "geslaagd" zijn in het leven. Wanneer ze een (hopelijk) goede baan hebben en al dan niet getrouwd en kinderen hebben, dus als ze achter in de twintig zijn, komen ze vaak terug en gaan ze weer verder met deze mooie hobby.
Veel succes.

Back